• 5
  • 6
2014-10-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweFree1
Vad hade ni för skattetrekk? Har tabell 7100. Vad kan man förvänta sig för återbäring /restskatt med runt 27-29.000 brutto och mellan 8-10.000 i skatt varje månad? Bör jag dra extra?

7100.
Den har nästan alla.

Helt omöjligt att gissa sig till.
Vad stog det i Selvangivelsen?

Men du ska inte få restskatt.

Det är när man börjar jobba en väldig massa övertid som det kan bli knasigt.
Citera
2014-10-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Dover
Hallå, vad fan händer. Får ingenting. Skickade in papperna i tid. Hittade nu att jag kunde logga in på altinn eller vad skitsidan heter. Fattar ingenting, så skickade in även där. Förmodligen fuckat upp allting. Kan jag se om det är utskickat något, inte omöjligt att ett sånt inbetalningskort kommer bort. Kan jag se status? Jobbade ju bara med svenskar i Norge så förstår ingenting. Har förmodligen missat att skriva om 10% fradrag också eftersom papperet var omöjligt att tyda. Skrev det bara under tilläggsuppgifter. Känns fan inte som det blir någon återbäring för mig. Knullad av norge.

Du borde åka till ett skattekontor i Norge och be om hjälp.

Om du inte förstår vad det står på pappret när det handlar om din lön och ekonomi så kan du ju inte bara skicka in det och hoppas på det bästa.
Citera
2014-10-08, 10:51
Medlem
Då kom mitt Skatteoppgjör.

48 papp.
Citera
2014-10-10, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikel
Du borde åka till ett skattekontor i Norge och be om hjälp.

Om du inte förstår vad det står på pappret när det handlar om din lön och ekonomi så kan du ju inte bara skicka in det och hoppas på det bästa.

Skrevs i stundens hetta, hatade min norska bank och skattetaatens hemsida. Papperet vet jag var rätt ifyllt. Det var när jag kom in på internetsidan som jag blev lost i samband med att den inte registrerats trots att jag skickat in papperen. Sen ärligt talat, ja jag skulle kanske åkt till Norge så fort jag insåg att det inte stod rätt till. Är faktiskt otroligt dålig på norska. Nu är den i alla fall registrerad så 4 veckor till sen ska det vara utbetalat.
Citera
2014-10-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikel
Då kom mitt Skatteoppgjör.

48 papp.

Ær det från år 2013 eller 2014?

Jag har tjænat lite øver 500k, och kommer skatta runt 150k tror jag, ær det tillræckligt? Blir væl runt 30% och på detta ska jag æven ha standardfradrag.
Någon som tjænat ungefær samma summor som vet vad skatten landade på?

PS: Detta gæller inkomst under år 2014, ska ev ut och resa och vill gærna veta att jag inte blir skyldig pengar
Citera
2014-10-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Ær det från år 2013 eller 2014?

Jag har tjænat lite øver 500k, och kommer skatta runt 150k tror jag, ær det tillræckligt? Blir væl runt 30% och på detta ska jag æven ha standardfradrag.
Någon som tjænat ungefær samma summor som vet vad skatten landade på?

PS: Detta gæller inkomst under år 2014, ska ev ut och resa och vill gærna veta att jag inte blir skyldig pengar

Jag hamnade på knappt 500k under 2013 och betalade 149k i skatt. Om jag bara hade skickat in selvangivelsen utan att ändra hade jag fått tillbaka 13k, dvs 149k var uppenbarligen för mycket skattäven utan några fradrag utöver de automatiska. Gör du sen standardfradrag på detta borde du vara helt och hållet på den säkra sidan.

Nu var jag förvisso under gränsen för toppskatt, tjänar du över 527k (2014) blir det 9% extra på de kronor som överstiger detta belopp.

För att vara lite on-topic så dök det in 49k NOK på kontot häromdagen, motsvarande ca 55k SEK. Trevligt tillskott till sparkassan
Citera
2014-10-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag hamnade på knappt 500k under 2013 och betalade 149k i skatt. Om jag bara hade skickat in selvangivelsen utan att ändra hade jag fått tillbaka 13k, dvs 149k var uppenbarligen för mycket skattäven utan några fradrag utöver de automatiska. Gör du sen standardfradrag på detta borde du vara helt och hållet på den säkra sidan.

Nu var jag förvisso under gränsen för toppskatt, tjänar du över 527k (2014) blir det 9% extra på de kronor som överstiger detta belopp.

För att vara lite on-topic så dök det in 49k NOK på kontot häromdagen, motsvarande ca 55k SEK. Trevligt tillskott till sparkassan

Skönt! Då slipper jag oroa mig i onödan, tack ska du ha för ditt snabba svar!

PS, du skriver att du fick tillbaka 49.000 nok i skatt, så du betalade bara cirka 100.000 förra året? Vad är det för avdrag du gjort ?
Citera
2014-10-12, 12:56
Medlem
Hur anmäler jag konto? (är ej kvar i Norge)
Citera
2014-10-15, 15:26
Medlem
Jag fattar ingeting.. Min polare och jag jobbade i Norge från Maj- December 2013. Han tjänade nån tusing mer i månaden men ingen större skillnad. Vi gjorde samma när vi deklarerade med 10 % standardfradrag.
Och nu fick han 18k tillbaka och hans tjej som var där i 3 månader fick 4k men jag fick endast 5k!! och jag var ändå där i 8 månader... Fattar fan ingenting..... Nån som vet eller känner igen sig i detta som vet hur jag ska gå till väga?..

Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in