2014-03-20, 14:01
Medlem
Remloffs avatar
Soran Ismail och Katarina Wennstam blir svd:s nya kolumnister.

Soran, som nyligen gjort sig känd som den som slängdes ut från P3 på grund av sitt anti-sd engagamang och Wennstam, vars främsta merit är att påverka opinionen till att kasta rättssäkerheten överbord i våldtäktsärenden kommer att nu ge avtryck i högers sista tidningsutpost.

Det vore väl ändå lämpligt att varva lite (varannan vänster) om man nu vill uppfattas som oberoende moderat. Jag tycker att det är bekymmersamt, samtidigt som det är ganska förutsägbart.

Jag vill veta om chefsredaktör Fredric Karén gått och blivit feg. Eller om Aftonbladet-kulturen smittat av sig till SVD-redaktionen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ismail-och-wennstam-nya-svd-namn_3382586.svd
Citera
2014-03-20, 14:08
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
SvD har inte varit höger på flera år, det var en tråd innan där vi diskuterade SvDs nedgång men en moderator tog bort den. Fast de goda nyheterna är att SvD är den stora dagstidning som förmodligen kommer att gå i konkurs först.
Citera
2014-03-20, 14:12
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
SvD har inte varit höger på flera år, det var en tråd innan där vi diskuterade SvDs nedgång men en moderator tog bort den. Fast de goda nyheterna är att SvD är den stora dagstidning som förmodligen kommer att gå i konkurs först.

På nyhetsplats ska den varken vara höger eller vänster. Men på ledarsidan och kolumnistsidan ska den ha den övervikt som ligger i linje med tidningens uttalade värderingar och ambitioner.

Så länge man påstå sig vara oberoende liberal/moderat/socialdemokrat ska man hålla en tydlig åsiktslinje som stöttar det.

Det gör man inte med två så tydliga vänsterrekryteringar, menar jag.
Citera
2014-03-20, 14:17
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
På nyhetsplats ska den varken vara höger eller vänster. Men på ledarsidan och kolumnistsidan ska den ha den övervikt som ligger i linje med tidningens uttalade värderingar och ambitioner.

Så länge man påstå sig vara oberoende liberal/moderat/socialdemokrat ska man hålla en tydlig åsiktslinje som stöttar det.

Det gör man inte med två så tydliga vänsterrekryteringar, menar jag.
Problemet är att på nyhetsplatsen så har den varit tydligt till vänster under flera år, så det här är knappast något förvånande.
Citera
2014-03-20, 14:26
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Problemet är att på nyhetsplatsen så har den varit tydligt till vänster under flera år, så det här är knappast något förvånande.

Mja, det finns ju mycket riktigt en likriktning inom svensk journalistik, där nyhetsvärderingen görs av individer/redaktionskulturer med homogen hemvist. Sedan är ju frågan om problemformuleringarna också påverkas av att befolkningen i stort är konsensusdriven.

Jag delar inte att den är vänster direkt. Vaniljmitten mera med lite oförtjusning inför nya angreppsvinklar - liksom alla andra dagstidningar. Men visst, kåren är vänster. Och även om professor Asp hävdar att det föga påverkar nyhetsvärderingen så gör det ju det i någon mån.

Jag tror att han får ett intressant underlag efter valet i sin kvantitativa värdeanalys av hur blocken skildrades inför valet. Men det är ju en annan diskussion.

Jag undrar hur Svd tänker. Gudmundsson är i kylan nästan, liksom den där kd-snubben som var lite religiöskonservativ.

Jag ser samma sak med GT. Sedan Boysen kom in har det blivit en himla massa feminism och tycka-synd-om-journalistik. Den var en högerblaska förr.

Det är som om de kämpar mot sd och gör markeringar. Jag tror det blir kontraproduktivt.
Senast redigerad av Remloff 2014-03-20 kl. 14:30.
Citera
2014-03-20, 14:33
Medlem
envackerblommas avatar
man får vad man betalar för - 2 mediokra "skribenter" med behov vara med i debatten - tusing krönikan kanske .....
Citera
2014-03-20, 15:35
Medlem
El Capitanos avatar
Fredric Karén kan ju förslagsvis svara på varför högertidningen SvD ska bedriva så extrem vänsterpropaganda som med dessa två. Tidningen har ju mycket riktigt förvisso inte varit höger på många år, men den har ändå försökt hävda det. Nu får vi likställa SvD ungefär med Aftonbladet - för det här är två kolumnister som hade gått rakt in i aftonblaskan rent ideologiskt och intellektuellt.
Citera
2014-03-20, 16:15
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:

Soran, som nyligen gjort sig känd som den som slängdes ut från P3 på grund av sitt anti-sd engagamang och Wennstam, vars främsta merit är att påverka opinionen till att kasta rättssäkerheten överbord i våldtäktsärenden kommer att nu ge avtryck i högers sista tidningsutpost.

Det vore väl ändå lämpligt att varva lite (varannan vänster) om man nu vill uppfattas som oberoende moderat. Jag tycker att det är bekymmersamt, samtidigt som det är ganska förutsägbart.

Jag vill veta om chefsredaktör Fredric Karén gått och blivit feg. Eller om Aftonbladet-kulturen smittat av sig till SVD-redaktionen.

SvD har länge haft sin beskärda del av vänsterkrönikörer. Lars Berge stod under ett antal år för ett tydligt vänsterperspektiv och på kultursidorna har ju hipsterkommunisten Andres Lokko fått husera fritt.

Vad som kännetecknar de båda nyförvärven är dock inte i första hand att de är vänster, utan att de kan förväntas använda en stor del av textutrymmet åt att angripa Sverigedemokraterna. En aktivitet som under ett valår förstås är etablissemangsmedias prioritet nummer ett.

Ärligt talat: Jag vill inte påstå att påbud utgått från högsta ort om att alla dagspresskrönikörer måste ägna en viss del av sina texter åt att angripa SD, men om så faktiskt varit fallet, inte hade det väl sett mycket annorlunda ut jämfört med idag?
Citera
2014-03-20, 16:24
Medlem
Citat:

Innan ni hetsar upp er totalt kan jag avslöja att SVD aldrig hävdat att dom är en rasistisk tidning, eller hyllat SD. Att sen allt är vänster från ert högerextremistperspektiv gör inte att SVD blir en vänstertidning från normalt folks perspektiv. Verkar som ni har problem med verklighetsuppfattningen, och inte riktigt förstår er position I samhället.
Citera
2014-03-20, 16:43
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Innan ni hetsar upp er totalt kan jag avslöja att SVD aldrig hävdat att dom är en rasistisk tidning, eller hyllat SD. Att sen allt är vänster från ert högerextremistperspektiv gör inte att SVD blir en vänstertidning från normalt folks perspektiv. Verkar som ni har problem med verklighetsuppfattningen, och inte riktigt förstår er position I samhället.

Alla som kritiserar en vänstersväng är inte sd-are.
Jag är liberal/libertarian om du nu måste veta.
Citera
2014-03-20, 23:19
Medlem
Perticuss avatar
Usch ja, såg den här artikeln precis. Blir så jäkla förbannad på allt trams.
Citera
2014-03-20, 23:53
Medlem
mikaelss avatar
Katarina Wennstam känns ju fräscht, det ha varit lite tunt med manshatet sen Anna Laestadius Larsson försvann, och Lokko har inte riktigt kunnat fylla det hålet, trots tappra försök.
Lars Berge skriver ju inga krönikor längre (thank God) men dyker upp då och då som frilans i helgbilagorna, lika dum som vanligt. Man undrar lite om svenskans redaktion plockar in riktiga stolpskott som krönikörer med flit, bara för att se hur långt de kan gå innan alla gamla läsare lämnat det sjunkande skeppet.
Måste vara ensamt på redaktionen för Gudmundsson och Rayman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in