Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDenSvenske
Problemet är att på nyhetsplatsen så har den varit tydligt till vänster under flera år, så det här är knappast något förvånande.
Mja, det finns ju mycket riktigt en likriktning inom svensk journalistik, där nyhetsvärderingen görs av individer/redaktionskulturer med homogen hemvist. Sedan är ju frågan om problemformuleringarna också påverkas av att befolkningen i stort är konsensusdriven.
Jag delar inte att den är vänster direkt. Vaniljmitten mera med lite oförtjusning inför nya angreppsvinklar - liksom alla andra dagstidningar. Men visst, kåren är vänster. Och även om professor Asp hävdar att det föga påverkar nyhetsvärderingen så gör det ju det i någon mån.
Jag tror att han får ett intressant underlag efter valet i sin kvantitativa värdeanalys av hur blocken skildrades inför valet. Men det är ju en annan diskussion.
Jag undrar hur Svd tänker. Gudmundsson är i kylan nästan, liksom den där kd-snubben som var lite religiöskonservativ.
Jag ser samma sak med GT. Sedan Boysen kom in har det blivit en himla massa feminism och tycka-synd-om-journalistik. Den var en högerblaska förr.
Det är som om de kämpar mot sd och gör markeringar. Jag tror det blir kontraproduktivt.