2014-03-20, 11:21
Medlem
Vivvis avatar
Hejsan!

Satt och tittade på olika klipp på Youtube om fetman i USA. Och när man lyssnar på folk så säger dom nästan alltid att snabbmaten i USA är betydligt billigare än den "nyttiga" maten.
Därför undrar jag, plus har en fråga till er som kanske har varit i USA och ätit på tex. Mc Donalds där...eller andra snabbmatställen, Vad kostar en Big Mac Meny jämfört med en likadan meny i Sverige?

Jag äter enormt sällan på Donalds i Sverige så har faktiskt ganska dålig koll på vad en sån meny går på. Men har för mig att den låg på 60-70-80 kr nånting. Som ni ser jag vet verkligen inte och det var säkert 3 år sen sist och då var det en Mc Feast. Och vi mådde bägge så jäkla dålig efteråt att vi sa aldrig mer Mc Donalds.
Sen har vi ju storleken på menyn, drickan osv.

Dela gärna med er av vad ni vet och har testat. Är det verkligen MONSTER portioner på andra sidan av den stora pölen?
Citera
2014-03-20, 11:28
Medlem
Tyvärr är jag lika okunnig när det gäller snabbmat som dig, vet att en cheeseburgare kostar 10 kr och en milkshake ~20. Äter heller aldrig där då även jag mår dåligt efter.

Men det är en sak jag vill tillägga. Av vad jag minns efter att ha ätit på McD så är man mätt i en ~30min sen blir man hungrig igen.
Den mättnaden är väll något som bör läggas till i diskussionen om vi pratar mättnad vs pris jämfört med "vanlig" mat.

Kan tillägga att i Asien så är McD relativt dyrt jämfört med klart hälsosammare/godare/bättre alternativ
Senast redigerad av Chilledippen 2014-03-20 kl. 11:32.
Citera
2014-03-20, 11:32
Medlem
Om du googlar Big mac-index så får du en bra bild över snabbmatspriserna kontra andra varor. Den säger iofs mer än så, men den borde ge dig ett svar på din första fråga iaf.
Mvh
Citera
2014-03-20, 11:36
Medlem
Jag har för mig att den största Coca Colan du kan köpa i Sverige på Mc'donlads är den minsta storleken på en Mc'donalds i USA. Inte så konstigt att så många blir så feta och får diabetes i USA i jämförelse med Sverige när allt är tre gånger så stort i USA.
Citera
2014-03-20, 11:53
Medlem
Men TS, du har ingen större koll hör jag. Det är inte så att den näringsrika maten är speciellt dyr i USA.

Ang MCD:
Det är mer grejen att man tex kan köpa till plus-meny på bla Mcdonalds för några kronor och så får man b.la bra mycket mer pommes än vi får på plus-menyn i Sverige. Sverige hade också stora plusmenyer på McD för ca 11 år sedan, men det togs bort pga av alla klagomål som kom in till bla MCdonalds.

Jag blev besviken när jag besökte MCdonalds i USA. Var inte som jag trodde utan mer som i Sverige. Hade hoppats att allt skulle vara så stort, men det blir stort om man gör det stort själv. Ang deras minsta drickor så vet jag inte vad de är, men det kan du ju se på deras hemsida.

En Cheeseburgare kostade 1$ vilket är 6.5kr. Så visst är det billigare. De hade även Dubbel cheese och dubbel QP på menyn, men det var så pass dyrt att jag hellre köper mat i affären då jag får bra mycket mer mat.

Jänkarna har en annan syn på fetma än oss i Sverige. I USA kan man se riktigt snygga tjejer som väger +80kg. Kolhydrater är billigt i Sverige, men USA ligger ju steget före i utbudet, men våra värderingar i b.la folkhälsan gör att vi inte följer dem.
Citera
2014-03-20, 12:37
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Men TS, du har ingen större koll hör jag. Det är inte så att den näringsrika maten är speciellt dyr i USA.
Jag nämnde bara vad som sas i klippen jag tittade på. Och där sa dom att snabbmaten tex McDonalds var mkt billigare än riktigt mat. Som sagt huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om eftersom jag aldrig varit där.
Dom nämnde att i mindre välbärgade områden så var snabbmatställen vanligare för att den maten just är billigare. Men visst, det kanske är som du säger att den inte ÄR billigare...vad vet jag. Kanske vill/önskar dom att den ska kallas billigare för att det är en ursäkt att äta mer och oftare av den maten.
Citera
2014-03-20, 12:46
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpos
Jag har för mig att den största Coca Colan du kan köpa i Sverige på Mc'donlads är den minsta storleken på en Mc'donalds i USA. Inte så konstigt att så många blir så feta och får diabetes i USA i jämförelse med Sverige när allt är tre gånger så stort i USA.

Ja, en small på McDonalds i USA är 50 cl, d v s en stor dricka här i Sverige.

Ontopic så är det lite överdrivet att påstå att nyttig mat är dyrare än snabbmat, för så är det inte om man jämför McDonalds och matvaruaffärer. Men att snabbmaten är relativt billigare än i Sverige stämmer säkerligen, men inte med särskilt stor marginal. Att maten på McDonalds är billigare i USA översatt till vår valuta återspeglar heller inte skillnaden, eftersom allting är billigare i USA om man bara räknar rakt av mot valutakursen. Dels beroende på att deras moms är betydligt lägre.
Citera
2014-03-20, 12:54
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Big Mac: 26kr
Big Mac meny: 36kr

Quarter Pounder med Cheese: 21kr
Quarter Pounder med Cheese meny: 35kr

Chicken Nuggets 10st: 28kr
Chicken Nuggets 10st med meny: 39kr
Chicken Nuggets 40st: 57kr

Tog ut några populära rätter som även finns i Sverige. Tycker att det är rätt dyrt ändå i USA.

Såg att dem har hotcakes på frukostmenyn. Så det är anledningen till varför amerikanerna dras med en befolkning som lider av fetma :-/
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-03-20 kl. 13:04.
Citera
2014-03-20, 13:06
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Ang MCD:
Det är mer grejen att man tex kan köpa till plus-meny på bla Mcdonalds för några kronor och så får man b.la bra mycket mer pommes än vi får på plus-menyn i Sverige. Sverige hade också stora plusmenyer på McD för ca 11 år sedan, men det togs bort pga av alla klagomål som kom in till bla MCdonalds.

Jag blev besviken när jag besökte MCdonalds i USA. Var inte som jag trodde utan mer som i Sverige. Hade hoppats att allt skulle vara så stort, men det blir stort om man gör det stort själv. Ang deras minsta drickor så vet jag inte vad de är, men det kan du ju se på deras hemsida.

En Cheeseburgare kostade 1$ vilket är 6.5kr. Så visst är det billigare. De hade även Dubbel cheese och dubbel QP på menyn, men det var så pass dyrt att jag hellre köper mat i affären då jag får bra mycket mer mat.

Jänkarna har en annan syn på fetma än oss i Sverige. I USA kan man se riktigt snygga tjejer som väger +80kg. Kolhydrater är billigt i Sverige, men USA ligger ju steget före i utbudet, men våra värderingar i b.la folkhälsan gör att vi inte följer dem.

Egentligen inte så mycket billigare. En ostburgare går väl på ca 10kr här i Svedala? Köper hellre en påse nudlar :-p
Citera
2014-03-20, 13:15
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Egentligen inte så mycket billigare. En ostburgare går väl på ca 10kr här i Svedala? Köper hellre en påse nudlar :-p

Ptja, det är väl mer än 50% dyrare i Sverige för en cheeseburgare. Jag vågar nog påstå att det är ganska markant skillnad.
Citera
2014-03-20, 14:37
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Big Mac meny: 36kr
Quarter Pounder med Cheese meny: 35kr
Tycker att det är rätt dyrt ändå i USA.
Hur kan du tycka att det är dyrt?
Kan inte ens minnas att meny nånsin kostat så lite i Sverige.
Citera
2014-03-20, 14:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Hur kan du tycka att det är dyrt?
Kan inte ens minnas att meny nånsin kostat så lite i Sverige.

38 kr minns jag när Big Mac & Co kostade i Sverige, det var ungefär 20 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in