Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Det finns mängder med människor som testat detta, ja men inte under en längre period. Experterna är oense om det verkigen är så bra. Det enda som tycks bra är att det hindrar folk från gå upp från typ 120 till 150 kg och istället lanske ner till 100. Men det är endast en kortsiktig lösning.
Du borde skaffa dig lite vinkelseende.
Vilka experter?
"Det enda som tycks bra"?
Jag ska försöka fatta mig kort nu. Jag började intressera mig för kost och hälsa för en handfull år sedan, då jag befann mig i en djup svacka och behövde reparera mig själv. Det enda jag kunde om kost och hälsa då var universella sanningar som "man blir fet av fett", "fett är dåligt för hälsan", och "det enda som spelar någon roll är kalorier in kalorier ut".
Nu har jag plöjt igenom hundratals böcker, artiklar och föreläsningar. Jag har själv suttit och läst igenom forskning och studier inom kost och hälsa på PubMed under flera års tid. Jag har sett alla otaliga metaanalyser som har dykt upp, som alla pekar på samma sak - LCHF tycks vara den kost som vi människor är bäst anpassade för.
Det här är inget svenskt påfund. Detta är något som uppmärksammas över hela världen just nu. Vi har ätit felaktigt under flera decennier, och det har gjort oss fetare och sjukare än någonsin.
"Det enda som tycks bra", säger du. Jag kan fylla i listan åt dig.
Modern forskning och vetenskap har visat att ett överdrivet intag av socker och stärkelse (förmodligen den typ av kost som både du och GreedyGoat äter) är boven bakom dödliga metabola sjukdomar som vi idag ser epidemier av över hela världen:
- Övervikt
- Fetma
- Diabetes
- Hjärtsjukdom
- Stroke
- Högt blodtryck
Dessutom har LCHF-kost har visat sig vara effektivt för att bota:
- ADHD
- Epilepsi
- Akne
- Migrän
- Alzheimers
- Cancer
Forskningen finns. Det här är inget som jag sitter och hittar på.
Återigen, vilka "experter" är det du snackar om?