2014-03-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Smart terapeut! Jag håller med och det är lite åt det hållet man borde resonera för att slippa grubbla.

Men vad gör man när andra drar upp äldre diskussioner? Då kan det börja ältas igen

Svår fråga. Men mycket handlar också om att kunna avsluta diskussioner. Att inte tänka att man ska ha rätt utan snarare att komma till anhalten: fallet avslutat, jag vill inte diskutera.

Ältar man och mår dåligt för att man vet att man hade rätt så var det nog inte en särskilt rolig och intressant diskussion, då kan man lika gärna döda den.

Beror också på vad för argument det handlar om. Men jag tror det mest handlar om att kunna hantera diskussionen när den väl är uppe mer än att kunna släppa fallet efteråt.

Att släppa något efteråt kan vara svårt, men det går alltid över och det är det viktigt att man vet.

Släpp in det faktum att det är sjukt jobbigt att ha haft fel fast man haft rätt, det känns som man är sjuk, men, det går över. Man kan låta tankarna flöda och bara acceptera att man hade fel, fast man hade rätt, det kommer inte kännas lika jobbigt om 5 dagar.

tålamod!
Citera
2014-03-20, 13:16
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Jag förstår vad du menar.

En brud som jag snackade med sa att man kan äta hur mycket som helst om man går på Lchf diet.
Jag sa att det är tyvärr inte möjligt att är hur mycket man vill.
Äter du 4000kcal på en dag och inte förbränner allt så kommer du att lägga på dig vikt.

Svaret jag fick tillbaka var:
A men typ det är inte så det fungerar för om man äter lchf så använder kroppen all energi man får i sig.
Typ hår naglar hud mm tar åt sig näringen och växer fortare.
Och finns det någon energi kvar så bajsar man ut det för kroppen kan inte ta upp den överflödiga energin.

Jag orkade verkligen inte disskutera mer så jag sa att hon nog hade rätt.

Jag har också en tendens att bli jävligt irriterad på människor när jag märker att de inte har koll på vad de snackar om, men ändå hasplar ur sig saker som om de vore fakta.

I mitt fall handlar det, faktiskt, mest om människor som du.

"Kalorier in <-> kalorier ut" är en överförenklad gammal princip som genom modern forskning och vetenskap har visat sig vara felaktig på många sätt. Fetma och övervikt handlar mer om hormoner och kroppsliga processer (blodsocker, insulin, leptin), än om hur många kalorier man äter. Kroppen beter sig inte likadant om du äter 3000 kcal kolhydrater, som när du äter 3000 kcal fett. Kroppen har en förmåga att förbränna och tillgodogöra sig fettet som energi, medan kolhydraterna mest lagras som övervikt.

Så det ser ut som att hon faktiskt vann diskussionen, trots allt.
Citera
2014-03-20, 20:27
Medlem
GreedyGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag har också en tendens att bli jävligt irriterad på människor när jag märker att de inte har koll på vad de snackar om, men ändå hasplar ur sig saker som om de vore fakta.

I mitt fall handlar det, faktiskt, mest om människor som du.

"Kalorier in <-> kalorier ut" är en överförenklad gammal princip som genom modern forskning och vetenskap har visat sig vara felaktig på många sätt. Fetma och övervikt handlar mer om hormoner och kroppsliga processer (blodsocker, insulin, leptin), än om hur många kalorier man äter. Kroppen beter sig inte likadant om du äter 3000 kcal kolhydrater, som när du äter 3000 kcal fett. Kroppen har en förmåga att förbränna och tillgodogöra sig fettet som energi, medan kolhydraterna mest lagras som övervikt.

Så det ser ut som att hon faktiskt vann diskussionen, trots allt.

Sa du menar pa allvar att man kan ata hur mycket som helst av fett och proteiner utan att bli fet
Kom igen nu f;r fan det ar inte mojligt.

Man skiter inte ut overflodiga kalorier sa kroppen kommer att lagra den energin som blir overflodig
Citera
2014-03-20, 20:46
Medlem
Citat:
Sa du menar pa allvar att man kan ata hur mycket som helst av fett och proteiner utan att bli fet

Man skiter inte ut overflodiga kalorier sa kroppen kommer att lagra den energin som blir overflodig

Han har rätt.

Prova lev på ost och ägg och bara feta saker utan en enda kolhydrat så får du se hur det känns att inte få någon överflödig energi. Prova att äta "Hur mycket fett som helst". Din kropp klarar det, men din hjärna och din mun kommer inte gå med på att trycka 2 kg ost om dagen, du klarar det inte. Men du hade inte blivit särskilt fet om du nu hade klarat det.

nu är det här sjukt off topic men eftersom du sitter på felaktig fakta så borde du få lära dig lit innan du drar upp onödiga diskussioner.

LCHF är dock inte så enkelt som det låter, man blir helt slut av den dieten.
Citera
2014-03-20, 20:53
Medlem
deadsets avatar
Citat:

Det finns människor som har testat just detta.
För det första är det smått omöjligt att äta sig fet på strikt LCHF-kost, eftersom hormonerna helt enkelt börjar fungera i din kropp vid denna typ av kosthållning, och därför säger ifrån när du har fått i dig tillräckligt med energi. Smart, va?

När du äter och dricker stora mängder socker och stärkelse (pasta, bröd, flingor, juice, godis, snacks, läsk), så frisätts stora mängder insulin. Insulin är kroppens huvudsakliga fettinlagrande hormon, men inte nog med det - insulin blockerar även kroppens huvudsakliga mättnadshormon leptin, och det blir därför svårare att veta när man har fått i sig tillräckligt med energi.

På grund av denna socker- och stärkelserika kost, så har vi människor blivit tvungna att väga mat och räkna kalorier - eftersom vi helt enkelt blir feta (och sjuka) annars.

Ät mat som du av naturen är skapad att äta, så slipper du väga mat och räkna kalorier. Då kommer du att vara normalviktig hela livet ut, och du behöver aldrig någonsin räkna en enda kalori igen så länge du lever. För din kropp sköter det åt dig.

Läs på lite innan du ger dig in i kostdiskussioner och börjar leka besserwisser.
Citera
2014-03-20, 23:35
Medlem
Flusons avatar
Denna möjlighet att påpeka och rätta fel i vad folk säger har jag fått tusentals gånger. Det tog inte länge innan jag lärde mig att strunta i det, såvida inte någon säger nåt heeeeeelt galet som alla bör veta, för då vill jag gärna uppmärksamma personen om hur det egentligen står till så att han/hon kan undvika att skämma ut sig i framtida konversationer. Det är absolut inte för att vara en besserwisser, utan för o va schysst. Vägrar människan inse felet trots att han eller hon är överbevisad (vilket brukar visa sig rätt snabbt) så släpper jag helt enkelt det hela och undviker att lägga ner mer tid och energi på trångsynta människor.

Det finns vissa som ALDRIG kan erkänna att dom har fel, samt de som har en tendens att de måste påpeka det minsta lilla fel i vad folk säger. Antar att dom får någon slags kick utav det, vilket jag aldrig förstått mig på. Kom ihåg att detta skulle krossa personen på insidan och slutar oftast med personangrepp när det gått för långt, det har jag vittnat med egna ögon många gånger, så mitt tips är lägg ner bara. Inte värt.
Citera
2014-03-20, 23:36
Medlem
För att förtydliga vad jag menar så kan jag ge ett exempel.

Typ att någon skriver/säger att 90% av alla våldtäktsmän är svenskar, jag VET att detta inte är sant,så jag försöker förklara hur det verkligen ligger till, men ändå så verkar den jag argumentera med ha tilltro och självförtroende för dennes egna åsikter.. och sen så går jag runt hela dagarna och släpar och tänker på detta trots att jag innerst inne vet att jag har rätt.

Jag vet att jag har svårt att formulera mig, så ni behöver inte klaga tack
Citera
2014-03-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonerMisfit
För att förtydliga vad jag menar så kan jag ge ett exempel.

Typ att någon skriver/säger att 90% av alla våldtäktsmän är svenskar, jag VET att detta inte är sant,så jag försöker förklara hur det verkligen ligger till, men ändå så verkar den jag argumentera med ha tilltro och självförtroende för dennes egna åsikter.. och sen så går jag runt hela dagarna och släpar och tänker på detta trots att jag innerst inne vet att jag har rätt.

Jag vet att jag har svårt att formulera mig, så ni behöver inte klaga tack

Fråga dig själv. Vad gör det om denna tror att 90% av våldtäktsmän är svenskar? Hur påverkar det rent praktiskt ditt liv att denne tror det? Om du får gå runt och släpa på det hela dagarna på grund av att den personen vägrar ge med sig så vill den uppenbarligen inte leva efter faktum utan efter vad den själv tycker, och det är vanligt.

Bara släpp det. Förstå verkligheten, att det inte spelar någon roll. Vad spelar det egentligen våldtäktsmannens etnicitet för roll? En våldtäktsman är en äcklig våldtäktsman oavsett etnicitet.

Säg det till personen, så skulle de nog lägga undan garden lite.

Annars, skit i vad den tror. FÖR DET SPELAR INGEN ROLL.

Lite så måste du tänka innan du kastar dig in i en diskussion - "är det här viktigt för mig att diskutera? Spelar det någon roll?"
Citera
2014-03-21, 00:52
Medlem
Citat:
För det första är det smått omöjligt att äta sig fet på strikt LCHF-kost, eftersom hormonerna helt enkelt börjar fungera i din kropp vid denna typ av kosthållning, och därför säger ifrån när du har fått i dig tillräckligt med energi. Smart, va?

Läs på lite innan du ger dig in i kostdiskussioner och börjar leka besserwisser.
Det finns mängder med människor som testat detta, ja men inte under en längre period. Experterna är oense om det verkigen är så bra. Det enda som tycks bra är att det hindrar folk från gå upp från typ 120 till 150 kg och istället lanske ner till 100. Men det är endast en kortsiktig lösning.

Du borde skaffa dig lite vinkelseende.
Citera
2014-03-21, 13:47
Medlem
GreedyGoats avatar
Citat:

När du äter och dricker stora mängder socker och stärkelse (pasta, bröd, flingor, juice, godis, snacks, läsk), så frisätts stora mängder insulin. Insulin är kroppens huvudsakliga fettinlagrande hormon, men inte nog med det - insulin blockerar även kroppens huvudsakliga mättnadshormon leptin, och det blir därför svårare att veta när man har fått i sig tillräckligt med energi.

På grund av denna socker- och stärkelserika kost, så har vi människor blivit tvungna att väga mat och räkna kalorier - eftersom vi helt enkelt blir feta (och sjuka) annars.

Ät mat som du av naturen är skapad att äta, så slipper du väga mat och räkna kalorier. Då kommer du att vara normalviktig hela livet ut, och du behöver aldrig någonsin räkna en enda kalori igen så länge du lever. För din kropp sköter det åt dig.

Ok jag ger upp och tar till mig den nya informationen som då är följande:
1.Man bajsar ut all överflödig enerig (som min kompis sa)
2. Om man äter fett och proteiner (oavsett om det är 4000 eller 12000 kcal per dag) så går man inte upp i vikt för kroppen kontrollerar att man har den perfektea kroppsvikten

Tack för infon, man kan inte alltid ha rätt .-)
Citera
2014-03-21, 15:07
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det finns mängder med människor som testat detta, ja men inte under en längre period. Experterna är oense om det verkigen är så bra. Det enda som tycks bra är att det hindrar folk från gå upp från typ 120 till 150 kg och istället lanske ner till 100. Men det är endast en kortsiktig lösning.

Du borde skaffa dig lite vinkelseende.

Vilka experter?

"Det enda som tycks bra"?

Jag ska försöka fatta mig kort nu. Jag började intressera mig för kost och hälsa för en handfull år sedan, då jag befann mig i en djup svacka och behövde reparera mig själv. Det enda jag kunde om kost och hälsa då var universella sanningar som "man blir fet av fett", "fett är dåligt för hälsan", och "det enda som spelar någon roll är kalorier in kalorier ut".

Nu har jag plöjt igenom hundratals böcker, artiklar och föreläsningar. Jag har själv suttit och läst igenom forskning och studier inom kost och hälsa på PubMed under flera års tid. Jag har sett alla otaliga metaanalyser som har dykt upp, som alla pekar på samma sak - LCHF tycks vara den kost som vi människor är bäst anpassade för.

Det här är inget svenskt påfund. Detta är något som uppmärksammas över hela världen just nu. Vi har ätit felaktigt under flera decennier, och det har gjort oss fetare och sjukare än någonsin.

"Det enda som tycks bra", säger du. Jag kan fylla i listan åt dig.

Modern forskning och vetenskap har visat att ett överdrivet intag av socker och stärkelse (förmodligen den typ av kost som både du och GreedyGoat äter) är boven bakom dödliga metabola sjukdomar som vi idag ser epidemier av över hela världen:
  • Övervikt
  • Fetma
  • Diabetes
  • Hjärtsjukdom
  • Stroke
  • Högt blodtryck

Dessutom har LCHF-kost har visat sig vara effektivt för att bota:
  • ADHD
  • Epilepsi
  • Akne
  • Migrän
  • Alzheimers
  • Cancer

Forskningen finns. Det här är inget som jag sitter och hittar på.

Återigen, vilka "experter" är det du snackar om?
Citera
2014-05-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grindan
Fråga dig själv. Vad gör det om denna tror att 90% av våldtäktsmän är svenskar? Hur påverkar det rent praktiskt ditt liv att denne tror det? Om du får gå runt och släpa på det hela dagarna på grund av att den personen vägrar ge med sig så vill den uppenbarligen inte leva efter faktum utan efter vad den själv tycker, och det är vanligt.

Bara släpp det. Förstå verkligheten, att det inte spelar någon roll. Vad spelar det egentligen våldtäktsmannens etnicitet för roll? En våldtäktsman är en äcklig våldtäktsman oavsett etnicitet.

Säg det till personen, så skulle de nog lägga undan garden lite.

Annars, skit i vad den tror. FÖR DET SPELAR INGEN ROLL.

Lite så måste du tänka innan du kastar dig in i en diskussion - "är det här viktigt för mig att diskutera? Spelar det någon roll?"

Fan asså.. jag försöker att släppa det, men skiten kommer bara tillbaka i huvudet hela tiden. Vill bara släppa skiten så jag kan gå vidare här i livet.

Ditt tips på att inte ge sig in i en diskussion som inte är viktigt att diskutera har dock hjälpt mig en del..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in