2005-08-09, 00:09
Medlem
Zoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickyIcky
Men om man får utskrivit 200 piller gånger 2 får man inte hämta ut allt på en gång då?

Noope, 80% av dosen enligt läkarens ordination måste vara förbrukad om det inte finns exp intervaller angivet. Dessutom blir allt jävligt mycket svårare nu efter 1:a Juli då apotek/läkare har stramare tyglar samt att de nu upprättar personregister, dvs allt du plockar ut i ditt pers nr samlas som data, och en läkare kan kräva att kika i ditt personregister om han skall skriva ut.

Exempel på nya reglernas otroliga befängdhet:

Jag har ett sketet recept på 20 Citadon, kommer till apoteket, lämnar fram receptet och sger att jag vill ha dem som brus. Då får jag höra att så får de ABSOLUT inte göra nu, för dels är det inte brus på receptet och så innehåller brus 25 istllet för 20 Citadon!! hon ringer således till läkaren som skrivit ut receptet och efter ok så kan hon ändra, men hade hon inte fått tag på läkaren så hade hon absolut inte ändrat til brus.

Har även varit för snabb på att ta ut en ny omgång stesolid, då räknade de länge och väl och kom fram till att jag bara borde gjort av med 60% av angiven sos, så det var inte en chans att få ut dem då.

förr kunde man lätt saaakta ta bort remsan med sista uttaget och vips hade man ett uttag till, men det funkar inte längre alls, allt dinns samlat på data och i streck koder.

Citera
2005-08-09, 01:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Men om man får utskrivit 200 piller gånger 2 får man inte hämta ut allt på en gång då?
¨

Nu vet jag inte hur det funkar i Sverige, eller om det gäller skilda regler beroende på klassning.

Men, åtminstone här i Finland när jag har haft recept som jag fått ta ut flera gånger på (gällde Imovane i det här fallet) så frågade de direkt på apoteket om jag ville ta ut allt på en gång eller komma igen..

Givetvis tog jag allt på en gång..
Citera
2005-08-09, 02:19
Medlem
Hm, alla recept på tramadol jag fått har det inte varit några intervaller på.
Ett exempel: fick recept på 100 st x 2 utttag, dvs 200 piller allt som allt. Jag hämtade ut de första 100 på måndag förmiddag och de resterande 100 på onsdag eftermiddag samma vecka. Och det var inga problem alls. Efterom maxdosen ligger på 400 mg per dag kan de ju omöjligt ha trott att jag ätit så många mellan måndag fm och onsdag em som 80% (antar jag, är för trött för huvudräkning för tillfället).

However, står det nåt om intervaller på receptet så är det helt kört att få ut något tidigare såvitt jag vet, tror inte ens det hjälper om man drar en vals om borttappat recept eftersom allt numera är datoriserat som sagt.

Men det här som du, Zox, beskriver ovan kanske bara gäller narkotikaklassade läkemedel (tramadol är ju märkligt nog fortfarande inte klassat...)
Citera
2005-08-09, 13:33
Bannlyst
Så här är det: Om det inte står intervall kan du hämta ut allt, eller när du vill!

MEN för att man skall få rabatt så måste 2/3 vara förbrukat!

Alltså: Ingen intervall=hämta hur du vill, men till fullpris.
Citera
2005-08-09, 17:26
Medlem
hundens avatar
ner
Citera
2005-08-09, 17:27
Medlem
hundens avatar
Citat:
Gött , jag löste det: jag ringde till apotekets info 0771450450 och drog en story
att jag glömt dom på semestern. hon ringde det aktuella apoteket o kollade om dom fanns hemma och bokade dom, nu är det bara att hämta...

End of Thread............

Smart idé
Citera
2005-08-10, 00:15
Medlem
Zoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Men det här som du, Zox, beskriver ovan kanske bara gäller narkotikaklassade läkemedel (tramadol är ju märkligt nog fortfarande inte klassat...)

Hmmm.... ja, när jag blivit stoppad har det handlat om Stesolid och Imovane, 9 ggr av 10 är det ju exp intervaller, men de anra gångerna har det varit stopp. Dock så drog jag en lång story om att jag tappat apotekspåsen och att jag inte fick tag i läkaren och då gick det faktiskt att göra ett "undantag".

Tänker på killen på 80-talet som snodde ett helt narkoblock och skrev sina egna recept,det var långt innan alla kodsystem och skit. Han dunkade i sig Cocillana som vatten (det var hans drog).
Citera
2005-08-10, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zox
Noope, 80% av dosen enligt läkarens ordination måste vara förbrukad om det inte finns exp intervaller angivet. Dessutom blir allt jävligt mycket svårare nu efter 1:a Juli då apotek/läkare har stramare tyglar samt att de nu upprättar personregister, dvs allt du plockar ut i ditt pers nr samlas som data, och en läkare kan kräva att kika i ditt personregister om han skall skriva ut.

Exempel på nya reglernas otroliga befängdhet:

Jag har ett sketet recept på 20 Citadon, kommer till apoteket, lämnar fram receptet och sger att jag vill ha dem som brus. Då får jag höra att så får de ABSOLUT inte göra nu, för dels är det inte brus på receptet och så innehåller brus 25 istllet för 20 Citadon!! hon ringer således till läkaren som skrivit ut receptet och efter ok så kan hon ändra, men hade hon inte fått tag på läkaren så hade hon absolut inte ändrat til brus.

Har även varit för snabb på att ta ut en ny omgång stesolid, då räknade de länge och väl och kom fram till att jag bara borde gjort av med 60% av angiven sos, så det var inte en chans att få ut dem då.

förr kunde man lätt saaakta ta bort remsan med sista uttaget och vips hade man ett uttag till, men det funkar inte längre alls, allt dinns samlat på data och i streck koder.

du har faktiskt fel.. man kan plocka ut på receptet när som helst.. jag får alltid 100 tramadol x 4 jag kan hämta ut dom på 4 dagar.. bara det att man inte får rabatt om man hämtar ut dom innan en 2/3 av maxdos är slut enl recept

jag är helt 100% va på apoteket o fråga idag
Citera
2005-08-11, 18:47
Medlem
Zoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groddan
du har faktiskt fel.. man kan plocka ut på receptet när som helst.. jag får alltid 100 tramadol x 4 jag kan hämta ut dom på 4 dagar.. bara det att man inte får rabatt om man hämtar ut dom innan en 2/3 av maxdos är slut enl recept
jag är helt 100% va på apoteket o fråga idag

Hallå Groddan!
Du ljuger!! Skämt å sido så är det klart att jag tror dig, men då har vi olika erfarenheter, eller kan det vara för att tramadol inte är narkotika-klassade som både Cit och Stes är?

400 tram i stöten på recept, den läkaren vill jag ha. Är läkaren noga med att kolla hur lång tid det gått sedan du fick recept senast? Dvs om han/hon räknar på 8st/dag (fassmax) så skall de räcka i 50 dagar?
Citera
2005-08-11, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zox
Hallå Groddan!
Du ljuger!! Skämt å sido så är det klart att jag tror dig, men då har vi olika erfarenheter, eller kan det vara för att tramadol inte är narkotika-klassade som både Cit och Stes är?

400 tram i stöten på recept, den läkaren vill jag ha. Är läkaren noga med att kolla hur lång tid det gått sedan du fick recept senast? Dvs om han/hon räknar på 8st/dag (fassmax) så skall de räcka i 50 dagar?
hej zox!
en vän till mig hämtade ut mina panocod 300st inom loppet av 1 vecka.. utan problem...

enl min läkare ska jag ta max 6 tramadol om dagen. så 400 ska ju räcka i ca 65 dagar

EDIT:: jag fick 400 panocod för ca 6veckor sen.. men jag blev ju såå trött på dom så jag fick byta till tramadol så vips! 800 kul piller på mindre än 2 månader
Citera
2005-08-11, 20:01
Bannlyst
Citat:
hej zox!
en vän till mig hämtade ut mina panocod 300st inom loppet av 1 vecka.. utan problem...

Citera
2005-08-11, 23:13
Medlem
Zoxs avatar
Citat:
hej zox!

enl min läkare ska jag ta max 6 tramadol om dagen. så 400 ska ju räcka i ca 65 dagar

EDIT:: jag fick 400 panocod för ca 6veckor sen.. men jag blev ju såå trött på dom så jag fick byta till tramadol så vips! 800 kul piller på mindre än 2 månader

Det var som fan, bara att gratulera då!!

En gång i tiden hade jag en läkare som skrev ut både traddar soma och Imovane i 100-tal.... men han har blivit av med licensen. (Det kan vara ett hett tips att föra journaler och inte bara skriva ut som doktor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in