2014-03-19, 10:37
Medlem
Bara en allmän fråga då en bekant till mig har blivit anmäld efter att ha gjort en anonym anmälan till länsstyrelsen.

Hen ringde till länsstyrelsen och anmälde misskötta djur, men vid inspektionen visar det sig att det ej fans någonting att anmärka på.

Då har den som har djuren anmält min bekant till polisen.

Hur fungerar det med sådant, om hen ringt och varit anonym, får då länsstyrelsen lämna ut uppgifter som tex telefonnummer? eller liknande?

Eller hur fungerar det?

Jag skriver detta då hen ej har tillgång till internet.
Citera
2014-03-19, 10:50
Medlem
provocative77s avatar
Det är inte ett brott att göra en orosanmälan till en myndighet. Sä din hen kan vara lugn.

Vad som borde vara brottsligt är att använda ordet, hen o sedan tro att folk tar en på allvar.
Ring upp din henom o fråga henom om hen är en tjej eller kille. Kan vara bra att veta om du i framtiden ska prata om henom.
Citera
2014-03-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det är inte ett brott att göra en orosanmälan till en myndighet. Sä din hen kan vara lugn.

Vad som borde vara brottsligt är att använda ordet, hen o sedan tro att folk tar en på allvar.
Ring upp din henom o fråga henom om hen är en tjej eller kille. Kan vara bra att veta om du i framtiden ska prata om henom.

Fast nu är det inte som du förhastat tror. Utan personen i fråga heter Hen
Citera
2014-03-19, 11:37
Avslutad
Har man gjort en anonym anmälan, så finns det ju ingen möjlighet att göra någon åtgärd mot denne anonyme, den är ju anonym det vill säga okänd.

Gör man en icke anonym anmälan och det sedan visar sig att inga brister finns, så blir man inte anklagad för falsk anmälan (möjligtvis om man gör upprepade anmälningar för att jävlas).

Gör man en icke anonym anmälan så lämnar Länstyrelsen ut namnet på anmälaren om det önskas.

För övrigt ni som tvivlar på detta, jag vet vad jag snackar om för jag har varit utsatt för detta.

Edit. Visar det sig att det finns brister hos djurhållaren så blir det påpekande med krav på rättelse, vid allvarliga brister blir det polisanmälan, djurhållaren får även betala för Länstyrelsens besök, finns inga brister behöver djurhållaren inget betala heller.
Senast redigerad av M1159 2014-03-19 kl. 11:41. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in