2014-03-19, 00:16
Medlem
Hej, jag försöker få reda på om jag får köra utan mina glasögon, men jag fattar inte vad dessa termer betyder. Därför frågar jag här istället, om någon ens fattar dessa optikertermer, får jag köra min kära bubbla utan mina glasögon (Enligt lag/regel) eller är jag för "blind" utan dom? Frågar du mig, så ser jag bra utan, men som alla vet, som har glasögon, kan man bli trött fort utan dom. HELP MEE!
---- LÄNK ----
http://imgur.com/7zfW21A
Citera
2014-03-19, 00:33
Medlem
speedcolas avatar
Kan ha fel men visus är synskärpa tror jag. Hö och Vä (u. korr) står ju för höger och vänster öga utan korrigering (linser/glasögon) etc. Bin borde stå för båda ögonen tror jag.

0.5 på båda ögonen tillsammans är vad man minst får ha för att köra bil har jag för mig.

Ta mig inte på orden för det, är inte optiker eller nåt. Men kanske ger dig lite hjälp iaf.

Testa googla "synundersökning förklaring" eller nåt
Citera
2014-03-19, 00:35
Medlem
speedcolas avatar
Edit: Hittade lite själv.

Korr visus =synskärpa med glasögon el linser
Fri visus =synskärpa (det du ser )utan glasögon
Sfär vilken styrks du behöver för att uppnå högsta möjliga synskärpa
Cylinder =evt astigmatism dvs ögat kan bryta ljusets strålar olika den korrigeringen/styrkan läggs i ett gradtal mellan 0 och 180°
Axel= vilket gradtal korrigeringen läggs i
Prisma= om du skelar bör du korrigeras för det
Avstånds PD= avstånd mellan ögonen (PupillDistans)
Binokulär visus =synskärpa med båda ögonen

- =närsynt
+= översynt
Citera
2014-03-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Kan ha fel men visus är synskärpa tror jag. Hö och Vä (u. korr) står ju för höger och vänster öga utan korrigering (linser/glasögon) etc. Bin borde stå för båda ögonen tror jag.

0.5 på båda ögonen tillsammans är vad man minst får ha för att köra bil har jag för mig.

Ta mig inte på orden för det, är inte optiker eller nåt. Men kanske ger dig lite hjälp iaf.

Testa googla "synundersökning förklaring" eller nåt
Hm, ja får göra det!

Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Edit: Hittade lite själv.

Korr visus =synskärpa med glasögon el linser
Fri visus =synskärpa (det du ser )utan glasögon
Sfär vilken styrks du behöver för att uppnå högsta möjliga synskärpa
Cylinder =evt astigmatism dvs ögat kan bryta ljusets strålar olika den korrigeringen/styrkan läggs i ett gradtal mellan 0 och 180°
Axel= vilket gradtal korrigeringen läggs i
Prisma= om du skelar bör du korrigeras för det
Avstånds PD= avstånd mellan ögonen (PupillDistans)
Binokulär visus =synskärpa med båda ögonen

- =närsynt
+= översynt

Aa, jag hittade den jag med! Antar att jag har för dålig syn för att köra utan mina glajjor!
Citera
2014-03-19, 00:42
Medlem
hittade lensway, visus = Skärpan! Där har jag ju, 1,0 på högra och 1,0- på Vä utan korr.. Så, vad säger det mig?! Annars får jag bara gå in hos optikern imorgon..
Citera
2014-03-20, 23:47
Medlem
Hittat svaret! Fick ej. Tråden kan låsas, eller nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in