2014-03-18, 22:00
Medlem
Hej, jag ringde in i god tid för att säga upp mitt tele2 abonnemang. Glömde dock lämna tillbaks modemet(mobilt bredband) men tjejen på kundservice sa att man kan skicka in modemet efteråt.

Ska ringa kundservice imorgon men finns det nån chans att jag har blivit lurad och fastnat i ett skräpabonnemang jag inte vill ha?

För att tydliggöra: sista dagen för att ångra var 3e mars, ringde in 28e februari. Kundservice sa "ja ditt abonnemang är avbrutet och inga fakturor kommer komma. Modemet kan du skicka in efter 3e mars." Har kvar modemet.

Fakturan är just för bredbandet/abonnemanget och gäller inte routern.
Citera
2014-03-18, 22:20
Medlem
Svinhudens avatar
Varför skickar/lämnar du inte in modemet då? Du kan ju inte behålla en del av det du ska lämna tillbaka.

Skicka in modemet fort och kasta fakturan.
Citera
2014-03-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Varför skickar/lämnar du inte in modemet då? Du kan ju inte behålla en del av det du ska lämna tillbaka.

Skicka in modemet fort och kasta fakturan.

Glömde helt enkelt bort, tänkte så inte mycket på det efter jag avbröt abonnemanget och de sa att man kan skicka modemet i efterhand. Men hänt är hänt. Skall skicka in modemet imorgon.
Citera
2014-03-18, 22:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Grattis till att få med Tele2 att göra...

Kontakta kundtjänst och bestrid fakturan. Ta namn på den du pratat med och notera datum för samtalet.
Kräv att de skickar en kreditfaktura och även skriftligen bekräftar din uppsägning.
Får du ingen kreditfaktura inom rimlig tid skriver du till dem och refererar till ditt muntliga bestridande (ta kopia på det brevet).

Spara kvittot från posten (både kassakvittot och "paketkvittot") när du returnerar modemet.

Jag hade ett h-lvete med klåparna på Tele2. Fick hjälp av inkassobolaget (!) att lösa tjafset med dem.

Kasta inte fakturan. Vill det sig illa kommer det fler fakturor och påminnelser på dem och då gäller det att veta vad som är vad.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-03-18 kl. 22:34.
Citera
2014-03-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Grattis till att få med Tele2 att göra...

Kontakta kundtjänst och bestrid fakturan. Ta namn på den du pratat med och notera datum för samtalet.
Kräv att de skickar en kreditfaktura och även skriftligen bekräftar din uppsägning.
Får du ingen kreditfaktura inom rimlig tid skriver du till dem och refererar till ditt muntliga bestridande (ta kopia på det brevet).

Spara kvittot från posten (både kassakvittot och "paketkvittot") när du returnerar modemet.

Jag hade ett h-lvete med klåparna på Tele2. Fick hjälp av inkassobolaget (!) att lösa tjafset med dem.

Kasta inte fakturan. Vill det sig illa kommer det fler fakturor och påminnelser på dem och då gäller det att veta vad som är vad.

Jag känner för dig, vet hur det är att handskas med tjuvar.

Undrade om det hade nånting med modemet att jag göra men har läst igenom ångerrätten och ser inget krav på att man måste lämna tillbaks hårdvaran inom 14 dagar annars gäller abonnemanget. Tjejen på kundservice var också väldigt tydlig med att säga att modemet behöver inte skickas tillbaks inom 14 dagar. Frågade om detta flera ggr bara för att vara helt säker. Jag kan förstå att de skickar en faktura för modemet men att jag fastnar i abonnemanget kan inte bero på sen inlämning.

Så antingen har tele2 lurat mig eller råkat skicka denna faktura.
Citera
2014-03-18, 23:55
Medlem
Jag vet inte hur det fungerar på Tele2, men jag har jobbat Kundservice hos en konkurrent.

Att fakturor skickas ut för uppstartade abonnemang som sedan avbeställts är vardagsmat. Det händer varje dag.
Fakturor skickas ut automatiskt av systemet och har troligtvis skickats innan ditt abonnemang stängdes ned. Detta är dessutom vanligare vid bredband (efterom de betalas i förskott).

Har hon sagt att ditt abonnemang skall stängas ner bör det vara lugnt.
Jag vet dock inte vad de har för policy angående inskickad hårdvara, men "vi" körde med att det räknas från den dag du sa ifrån att du ångrade dig

Jag föreslår dock att du ringer dem 08.00 i morgon bitti!
Citera
2014-03-19, 07:59
Medlem
Kasperskys avatar
Kontakta kundtjänsten och bestrid din felaktiga faktura. Lämna därefter tillbaks modemet (och allt annat skit), så snabbt som möjligt. Kasta inte fakturan tills den är bestriden.
Citera
2014-03-19, 09:45
Medlem
Tele2 är företaget från helvetet. Där vill man inte vara kund.
Citera
2014-03-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonc
Jag vet inte hur det fungerar på Tele2, men jag har jobbat Kundservice hos en konkurrent.

Att fakturor skickas ut för uppstartade abonnemang som sedan avbeställts är vardagsmat. Det händer varje dag.
Fakturor skickas ut automatiskt av systemet och har troligtvis skickats innan ditt abonnemang stängdes ned. Detta är dessutom vanligare vid bredband (efterom de betalas i förskott).

Har hon sagt att ditt abonnemang skall stängas ner bör det vara lugnt.
Jag vet dock inte vad de har för policy angående inskickad hårdvara, men "vi" körde med att det räknas från den dag du sa ifrån att du ångrade dig

Jag föreslår dock att du ringer dem 08.00 i morgon bitti!

Ok, har ringt tele2 och rett ut allt och det var precis som du sa. Abonnemanget är avbrutet men de skickade ut fakturan innan abonnenmanget avbeställdes.

Blev lite orolig där, speciellt när man googlar tele2 och läser alla skräck/scamberättelser om dem. Blir förvånad över att ett sånt bolag har så många klagomål.

Bad om skriftlig bekräftelse och noterade namnet för att vara på den säkra sidan.

Tack för hjälpen Flashback

Ha det
Citera
2014-03-19, 14:24
Medlem
Jag tror att alla mobiloperatörer får procentuellt sett lika mycket klagomål allihopa.
De flesta missförstånden uppstår när folk köper sina grejer i butik eller hos fristående återförsäljare som Mobilizera.
Oftast beror det dock på att kunder är så otroligt ouppmärksamma och naiva.
Citera
2014-04-04, 19:01
Medlem
Jag utnyttjade distansköpslagens ångerrätt hos tele2 en gång. Först försökte jag använda deras chatt-support men de slutade svara (svarade långsamt) och då kopplade chatten ned. Så jag fick ringa. Efter att ha väntat länge såklart svarade de. Killen I telefon var lite irriterad och frågvis men fick ge med sig. Efter detta fick jag tre fakturor, efter varje ringde jag in.

Jag trodde inte att så stora företag skulle försöka sig på sånna fulingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in