2014-03-18, 12:52
Medlem
Hur mycket brukar bilfirmor ta om man säljer sin bil via dom? Alltså att dom säljer bilen till mig.
Citera
2014-03-18, 13:10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Förutsatt att inte bilen ska in i bilfirmans bokföring så att moms blir inblandad har jag hört att 10% brukar vara vanligt. Har dock ingen personlig erfarenhet... bara vad jag hört "på stan".
Citera
2014-03-18, 15:42
Medlem
provocative77s avatar
Mer än du vill betala då de inte vill sälja bilar åt andra.
Ska de sälja som firma blir det lika dyrt pga alla garantier de då måste ge.
Citera
2014-03-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Mer än du vill betala då de inte vill sälja bilar åt andra.
Ska de sälja som firma blir det lika dyrt pga alla garantier de då måste ge.

Vad jag vet så brukar inte bilfirmor ge brot gratis garantier när man köper en bil. Det får man stå själv för
Citera
2014-03-19, 07:51
Medlem
Jag har för mig att det är 10% av priset på bilen. Som man betalar
Citera
2014-03-19, 08:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Jag har för mig att det är 10% av priset på bilen. Som man betalar
Det där måste ju vara helt individuellt och olika beroende på firma. Jag skulle säga att de flesta inte vill befatta sig med att sälja privatbilar.

Kolla med KVD eller nån annan mindre bilförmedlare istället.
Citera
2014-03-19, 09:00
Medlem
boqpods avatar
Varför inte sälja den själv?
Citera
2014-03-19, 09:52
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hateflash
Alltså att dom säljer bilen till mig.

Du menar att de säljer bilen ÅT dig, för du ska väl inte köpa din egen bil?

Men räkna med att de tar så pass mycket att det inte är någon som helst idé att ens tänka tanken att låta dom sälja den. En ännu sämre idé är att låta någon av dessa j-a "bilförmedlare" sälja den.

Sämst av alla förslag, all time high, är dock att involvera zigenare i försäljningen. Då kommer du vakna upp naken och bakbunden vid Slussen med en tvål i munnen, utan bil, utan plånbok men med ett bevittnat papper där du skrivit över alla tillgångar till en viss Seppo Grönfors-Taikon.
Citera
2014-03-19, 09:54
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Vad jag vet så brukar inte bilfirmor ge brot gratis garantier när man köper en bil. Det får man stå själv för
Anledningen till att bilar på firma är dyrare, om de är seriösa beror helt på att de måste ge garantier. Vem har sagt att de är gratis.
Att de tar 10% har jag svårt att tro. De vill nog ha samma vinst som om de säljer dem för firman.
De få fall jag känner till där de säljer för kunds räkning är när kunden köpt bil av dem om de inte varit överens om priset.
Får jag gissa skulle jag tro att de nog vill ha20%
Citera
2014-03-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det där måste ju vara helt individuellt och olika beroende på firma. Jag skulle säga att de flesta inte vill befatta sig med att sälja privatbilar.

Kolla med KVD eller nån annan mindre bilförmedlare istället.

Hur funkar KDV?
Citera
2014-03-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du menar att de säljer bilen ÅT dig, för du ska väl inte köpa din egen bil?

Men räkna med att de tar så pass mycket att det inte är någon som helst idé att ens tänka tanken att låta dom sälja den. En ännu sämre idé är att låta någon av dessa j-a "bilförmedlare" sälja den.

Sämst av alla förslag, all time high, är dock att involvera zigenare i försäljningen. Då kommer du vakna upp naken och bakbunden vid Slussen med en tvål i munnen, utan bil, utan plånbok men med ett bevittnat papper där du skrivit över alla tillgångar till en viss Seppo Grönfors-Taikon.

Jag menar åt mig.
Citera
2014-03-19, 21:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hateflash
Hur funkar KDV?
https://www.kvd.se//salj-din-bil
Som en förmedlingstjänst. Jag har inte nån koll på vad de tar, men räkna med minst 10k mindre än vid privatförsäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in