2014-03-17, 21:19
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Är det andra människor som formulerat era uppfattningar
(kanske ska vara ett annat ord här, se nedan) om saker och ting ifrån början?

Vi tar den här "vetenskapliga" referensramen som dom flesta enas runt? eller vad är det ni gör?
Citat:
"En skicklig komiker kan sätta in ett förlösande nålstick precis när det behövs. Rädsla är en känsla som med fördel skrattas bort. Men skrattet kan också skapa mer rädsla."

Är det här ett omdöme?, en åsikt, eller en uppfattning?

Men inverkar i så fall våra känslor till att alla bildade sig samma uppfattning
ifall man inte snappade upp det ifrån sekundär part?

Jag läste i Fexeus bok, att dom flesta för sig med lånade åsikter
som dom funnit sig sympatisera med, tror ni det stämmer?.
Citera
2014-03-17, 23:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
succétråd ånyo!! (vi förstår inte vad du undrar om)
Citera
2014-03-18, 04:43
Medlem
Haha. Nä förstod faktiskt inte riktigt?
Du blir ju indoktrinerad och stöpt till att uppfatta världen på ett visst sätt i samma sekund som du föds. Påverkan från föräldrar, vänner, samhället i stort och inte minst media.

Jag tror absolut att majoriteten av oss lever med "lånade åsikter" väldigt ofta. Det förklarar väl också varför så många strävar efter att vara politiskt korrekta i media. Man vet att just den här artikeln om den här åsikten kommer riva ner 10000 likes. För ingen vågar säga något annat. Eller ännu värre - kanske inte vet själva vad de tycker.
Man enas liksom om att en slags uppfattning ska gälla och Gud nåde den som säger emot. Och ingen fattar egentligen varför.. Masspsykos deluxe.

Det här förklarar också varför Flashback har fått stämpeln som ett forum som Gud glömde. Folk vågar stå för sina åsikter här eftersom de kan vara anonyma.
På Facebook är det idel leenden och kanelbullar dagarna i ända. Hur kan det komma sig? Det är något som inte stämmer..

Men jag tror även att åsikter kan bli lånade och sympatiserade med. Men om dessa inte var dina egna från början så kan man ju ifrågasätta hur mycket de betyder.
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-18 kl. 04:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in