2014-04-24, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
I världens mesta köttland (Argentina) så är marinering lika med dödsstraff när det gäller nötkött, och jag vidhåller bestämt att om man ogillar smaken av nötkött så kan man lika gärna köpa billig flintastek istället för dyr ryggbiff. Det smakar ju bara marinad ändå.

Jag bor inte i Argentina jag bor i Sverige!
Du fortsätter jämföra nöt med det billigaste svinköttet ....

Jag vet att man kan få en nötbit riktigt god med salt oh peppar ibland gör jag den så men att man inte får marinera nöt det är bara dumheter, man kan tydligen smaksätta den efteråt det är ok.....

En kalventrecote i smör salt och peppar det är näst intill oslagbart!
Citera
2014-04-26, 02:52
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jag bor inte i Argentina jag bor i Sverige!
Du fortsätter jämföra nöt med det billigaste svinköttet ....

Jag vet att man kan få en nötbit riktigt god med salt oh peppar ibland gör jag den så men att man inte får marinera nöt det är bara dumheter, man kan tydligen smaksätta den efteråt det är ok.....

En kalventrecote i smör salt och peppar det är näst intill oslagbart!
Marinerar du en biff så mördar du ju smaken! Den där härliga, nötiga och kossiga smaken försvinner om man kladdar för mycket med den. Kossan i sig är ju väldigt mild smakmässigt och maskeras väldigt lätt.

Du kan fan inte på allvar tycka att en marinerad biff smakar bättre än en opreparerad ditto? Jag vidhåller: Skall man äta marinerat så är det onödigt att köpa ryggbiff då billigare stycken av valfritt djur fyller samma funktion, t.ex flintastek. Saltvitlöktomatpuregrillkryddamamachangssojaålökpu lver är ju standard. Gott fan!

Jag vill inte låta som någon jävla hipsterköttsnobb här, men iom att du skall grilla ryggbiff så är mitt råd följande:

Låt köttet få rumstemperatur.
Känn med tassen att kolen är nog heta (Om du inte kan hålla handflatan mer än två sekunder över glöden så är den perfekt)

Grilla biffen en minut per sida (Beroende på tjocklek såklart) och salta efteråt.
Citera
2014-04-26, 03:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
<klipp>
Låt köttet få rumstemperatur.
Känn med tassen att kolen är nog heta (Om du inte kan hålla handflatan mer än två sekunder över glöden så är den perfekt)

Grilla biffen en minut per sida (Beroende på tjocklek såklart) och salta efteråt.

Inte ens peppar

Det är nog inte kobe/Wagyū som skall tillagas
Senast redigerad av christery 2014-04-26 kl. 03:11.
Citera
2014-04-26, 03:51
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte ens peppar

Det är nog inte kobe/Wagy? som skall tillagas
Peppar efter smak såklart (Grönpeppar i ditt fall om jag inte missminner mig hehe)
Citera
2014-04-26, 14:09
Medlem
klybans avatar
Var på Willy´s och gled förbi köttdisken.
Och tänkte jaha, nu har grillsäsongen börjat, när jag såg all jävla färdigkryddad msg kött.

Usch vad sugen på grillat jag blir nu, och vet att man inte hinner med att grilla
Citera
2014-05-19, 17:09
Medlem
Midus avatar
Grisen är hedersgäst i år och fläsket får huvudrollen. Min egen vinter har ägnats åt allehanda studier i ämnet, och nu har jag nya perspektiv, främst på den fundamentala tillagningen av fläsk.

Glöm trikinrisken. Varje gris som slaktas i Sverige kontrolleras och trikiner dödas av vid 65 C.
Källa: Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...asiter-i-kott/)

Detta var uppvaknandet för mig. Efter att förr ha kremerat fläskköttet i tid och otid tills detta blivit en grå, fast materia med munkänsla som returpappersmassa, har en ny värld öppnat sig. Och det där med att fläsket inte är "klart" om det är lite rosa, glöm det. Läs på om lite temperaturer och skaffa en bra grilltermometer.

Detta samt att vara kräsen och köpa fint fläskkött är nyckeln. Vänd ryggen åt den danska ytterfilén som är fullpumpad med saltvatten, gå till din lokala kötthandel istället. För när det kommer till fläsk, så är även "fint" kött relativt billigt, och helvete så gott.

Fläskkött är även ganska förlåtande. Så köp på er och få till en grym(t) grillsommar.
Glöm inte heller att färska kryddor är grisens vän på grillen
Citera
2014-06-03, 12:46
Medlem
No_fears avatar
Har en grillfråga och istället för att starta en nytråd så ställer jag den här.

Ska grilla kycklingklubbor om nån dag, men har ett litet bekymmer. Ska grilla dom med indirekt värme var tanken men ska även grilla majskolvar och svampspett till samma måltid. Mot slutet när klubborna är färdiga så är det inte så mycke fart i briketterna nå mer, ska jag tända nya så har jag inge annat alternativ än tända dom i själva grillen (har ingen sån där man tänder dom med, va fan den nu heter). Så då hinner kycklingen stå allt för länge innan det ska ätas.

Ugnen kommer också vara rätt så upptagen med annat så kan inte bara ge dom färg och låta dom bli färdiga i ugnen.

Förkokta kycklingklubbar har jag aldrig hört talas om, funkar det? Alternativt att jag kör dom i ugnen först och sen avslutar dom på grillen, då kör jag dom ca 1 h innan dom ska på grillen. Funkar det eller blir dom torra som fan själv då?

Eller har ni några andra tips på mitt dilemma, eller ska man åka och köpa en billig liten skit-grill för att ha vid dessa tillfällen för att köra majskolvar och svampar på.
Citera
2014-06-03, 13:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Grisen är hedersgäst i år och fläsket får huvudrollen. Min egen vinter har ägnats åt allehanda studier i ämnet, och nu har jag nya perspektiv, främst på den fundamentala tillagningen av fläsk.

Glöm trikinrisken. Varje gris som slaktas i Sverige kontrolleras och trikiner dödas av vid 65 C.
Källa: Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...asiter-i-kott/)

Detta var uppvaknandet för mig. Efter att förr ha kremerat fläskköttet i tid och otid tills detta blivit en grå, fast materia med munkänsla som returpappersmassa, har en ny värld öppnat sig. Och det där med att fläsket inte är "klart" om det är lite rosa, glöm det. Läs på om lite temperaturer och skaffa en bra grilltermometer.

Detta samt att vara kräsen och köpa fint fläskkött är nyckeln. Vänd ryggen åt den danska ytterfilén som är fullpumpad med saltvatten, gå till din lokala kötthandel istället. För när det kommer till fläsk, så är även "fint" kött relativt billigt, och helvete så gott.

Fläskkött är även ganska förlåtande. Så köp på er och få till en grym(t) grillsommar.
Glöm inte heller att färska kryddor är grisens vän på grillen

Jag är en karré-entusiast och kör den alltid grundligt tills fettet smälter och köttet blir mört och läckert. Fjärran från grå pappersmassa Min fundamentala förståelse av fläsk är alltså nästan diametralt motsatt till din och bygger på smältande fett, krispiga ytor och röksmak. Vilken del av grisen tänker du främst på? Jag föreställer mig att din metod med låg innertemp passar bäst till magra detaljer som filé?
Citera
2014-06-03, 13:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear

Ska grilla kycklingklubbor om nån dag, men har ett litet bekymmer. Ska grilla dom med indirekt värme var tanken men ska även grilla majskolvar och svampspett till samma måltid. Mot slutet när klubborna är färdiga så är det inte så mycke fart i briketterna nå mer, ska jag tända nya så har jag inge annat alternativ än tända dom i själva grillen (har ingen sån där man tänder dom med, va fan den nu heter). Så då hinner kycklingen stå allt för länge innan det ska ätas.

Ugnen kommer också vara rätt så upptagen med annat så kan inte bara ge dom färg och låta dom bli färdiga i ugnen.

Förkokta kycklingklubbar har jag aldrig hört talas om, funkar det? Alternativt att jag kör dom i ugnen först och sen avslutar dom på grillen, då kör jag dom ca 1 h innan dom ska på grillen. Funkar det eller blir dom torra som fan själv då?

Eller har ni några andra tips på mitt dilemma, eller ska man åka och köpa en billig liten skit-grill för att ha vid dessa tillfällen för att köra majskolvar och svampar på.

Grilla vegspetten nästan färdiga (över briketterna) och låt vila tills kycklingen är nästan färdig.. Nu ska dom ju bara bli varma så i med dom igen, blir nog inte lika lyckat men det är ett alternativ...

Har inte testat med att värma upp majs/svap (tycker dom blir bara brända/torra i alla fall så jag har dom till annat), men för att vara säker så kan du putta ner lite råa gula lökar (med skal och allt) tillsammans med briketterna. Dom blir klara ungefär när kycklingen är klar. Sådär, nu har du nått gott i grönsaksväg i alla fall.
Citera
2014-06-03, 14:23
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är en karré-entusiast och kör den alltid grundligt tills fettet smälter och köttet blir mört och läckert. Fjärran från grå pappersmassa Min fundamentala förståelse av fläsk är alltså nästan diametralt motsatt till din och bygger på smältande fett, krispiga ytor och röksmak. Vilken del av grisen tänker du främst på? Jag föreställer mig att din metod med låg innertemp passar bäst till magra detaljer som filé?
Karrén är nästintill oätlig om man inte brassar på den ordentligt, seg som ett gammalt 28.8-modem.
Citera
2014-06-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear

Alltså det här ju inte svar på din fråga men köp skorstenständare. Det här är bara en anledning att ha sån istället för fulvarianter med snusksmakande tändvätska. De kostar inte mycket och man behöver inte ha Webers (även om de skärmar bättre så handtaget slipper bli varmt).
Citera
2014-06-03, 15:26
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Alltså det här ju inte svar på din fråga men köp skorstenständare. Det här är bara en anledning att ha sån istället för fulvarianter med snusksmakande tändvätska. De kostar inte mycket och man behöver inte ha Webers (även om de skärmar bättre så handtaget slipper bli varmt).

Jaha det är så dom heter, var sån jag pratade om i första stycket men imte visste vad den hette. Ja en sån kan också vara ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in