2014-03-16, 19:34
Medlem
Nilaams avatar
Jag har hamnat i en jävla sits och vill försöka ta mig ur den så fort som möjligt! Jag brukar ett telefonabonnemang hos telia, som är skrivet på min pappas företag. Detta är ruskigt dyrt men jag har betalat privat till min pappa eftersom räkningarna kommer till honom. Nu har vi dock blivit så blodigt osams att jag faktiskt inte vill veta av honom, och då undrar jag nu om jag helt sonika kan lämna tillbaka telefon och simkort bara sådär, eller kan han kräva mig på pengar då mobilnummer står i mitt namn? Hur funkar det?
Citera
2014-03-16, 19:36
Medlem
chaos2fus avatar
Om abonnemanget står på hans företag är det korta svaret nej, han kan inte kräva dig på pengar. Det är ju hans företags mobilabonnemang samt mobiltelefon. Sen att han skattefuskar och kräver in privata pengar av dig är en helt annan femma. .
Citera
2014-03-16, 19:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilaam
och då undrar jag nu om jag helt sonika kan lämna tillbaka telefon och simkort bara sådär, eller kan han kräva mig på pengar då mobilnummer står i mitt namn? Hur funkar det?

Vem som helst kan kräva vem som helst på pengar, det intressanta är ju vem som kan få fram ett betalningsförläggande. I ditt fall kommer han troligen att lyckas eftersom:

1. Det är du som är angiven som brukare ("mobilnummer står i mitt nam")
2. Ni har en muntlig överneskommelse (som såklart kan bli svår att bevisa)
3. Om du nekar till betalningsansvaret och din far skickar det till kronofogden och du nekar även där så kan din far välja att gå till tingsrätten. Tar man då ut samtalslistorna samt ser på det faktum att det är ditt namn på abbonnemanget så... ptja.. vad tror du själv händer?
Citera
2014-03-16, 20:15
Medlem
Nilaams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vem som helst kan kräva vem som helst på pengar, det intressanta är ju vem som kan få fram ett betalningsförläggande. I ditt fall kommer han troligen att lyckas eftersom:

3. Om du nekar till betalningsansvaret och din far skickar det till kronofogden och du nekar även där så kan din far välja att gå till tingsrätten. Tar man då ut samtalslistorna samt ser på det faktum att det är ditt namn på abbonnemanget så... ptja.. vad tror du själv händer?

Men det verkar ju vara hur lätt som helst för min pappa att byta namn på brukaren eftersom jag inte var med när han gjorde detta från hans ex namn? Är det verkligen en sån enkel sak för honom då att kräva mig på pengar?
Citera
2014-03-16, 20:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men det verkar ju vara hur lätt som helst för min pappa att byta namn på brukaren eftersom jag inte var med när han gjorde detta från hans ex namn? Är det verkligen en sån enkel sak för honom då att kräva mig på pengar?

Återigen, det är lätt att titta på samtalslistorna och gissningsvis se att det är folk som känner dig. Lika lätt är det att fråga teleoperatören vilket namn som stod som brukare vid en viss tidpunkt.

Så, ställ dig frågan: vad kommer samtalslistorna/sms-loggarna att visa om din far skulle göra en rättsprocess av det?
Citera
2014-03-16, 20:27
Medlem
Nilaams avatar
Citat:
Återigen, det är lätt att titta på samtalslistorna och gissningsvis se att det är folk som känner dig. Lika lätt är det att fråga teleoperatören vilket namn som stod som brukare vid en viss tidpunkt.

Så, ställ dig frågan: vad kommer samtalslistorna/sms-loggarna att visa om din far skulle göra en rättsprocess av det?

Typiskt men då måste jag passa på att fråga en annan sak! Min sambo har jobbat för min pappa i ett år snart och senast var i februari. Idag har pappa sagt att om inte min sambo tänker jobba för honom i sommar så får han inte betalt för det han jobbade i februari, får han göra så?
Citera
2014-03-16, 20:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Typiskt men då måste jag passa på att fråga en annan sak! Min sambo har jobbat för min pappa i ett år snart och senast var i februari. Idag har pappa sagt att om inte min sambo tänker jobba för honom i sommar så får han inte betalt för det han jobbade i februari, får han göra så?

Jag tänker inte börja diskutera arbetsrätt i en tråd som handlar om en telefon. Dessutom finns det en spikad tråd om regler och avtal på arbetsmarknaden.

(FB) Samlingstråd - Frågor om lagar och avtal på arbetsmarknaden
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-16 kl. 20:36.
Citera
2014-03-16, 20:47
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:

1. Spelar ingen roll, är enkom en administrativ åtgärd. Det är abonnemangsinnehavaren som är betalningsansvarig och som brukare kan det stå vem som helst. Jag skulle exempelvis på mitt abonnemang kunna ändra till "Ecki Ecki!"

2. Absolut, och den gäller ju även om den är svårbevisad

3. Kommer inte att hända. I mina öron låter det som skattefusk lång väg. Far tar telefon och abonnemang på firman och därefter brukas den privat. Inte nog med det, far tar även in svarta pengar för mobiltelefonen han har på firman. .
Citera
2014-03-16, 20:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
1. Spelar ingen roll, är enkom en administrativ åtgärd. Det är abonnemangsinnehavaren som är betalningsansvarig och som brukare kan det stå vem som helst. Jag skulle exempelvis på mitt abonnemang kunna ändra till "Ecki Ecki!"

2. Absolut, och den gäller ju även om den är svårbevisad

3. Kommer inte att hända. I mina öron låter det som skattefusk lång väg. Far tar telefon och abonnemang på firman och därefter brukas den privat. Inte nog med det, far tar även in svarta pengar för mobiltelefonen han har på firman. .

1. Javisst, det blir ord mot ord, vilket var anledningen till att jag nämnde samtalslistorna.

3. Spelar lan djävulens advokat där så kan man ju konstatera att Skatteverket sagt att flatrateabb inte längre behöver förmånsbeskattas vid privat användning. Vidare så blir det ju kika trist för trådstartaren, eftersom om fadern har begått ett skattebrott så har även trådstartaren gjort det. Så, jag säger "osannolikt", men inte "omöjligt".

(Sen tycker jag kanske att trådstartaren skall växa upp och börja ta ansvar för sina beslut... Såsom att bruka ett abonnemang)
Citera
2014-03-16, 22:19
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
1. Javisst, det blir ord mot ord, vilket var anledningen till att jag nämnde samtalslistorna.

3. Spelar lan djävulens advokat där så kan man ju konstatera att Skatteverket sagt att flatrateabb inte längre behöver förmånsbeskattas vid privat användning. Vidare så blir det ju kika trist för trådstartaren, eftersom om fadern har begått ett skattebrott så har även trådstartaren gjort det. Så, jag säger "osannolikt", men inte "omöjligt".

(Sen tycker jag kanske att trådstartaren skall växa upp och börja ta ansvar för sina beslut... Såsom att bruka ett abonnemang)

Vi är helt överens om att flatrate ej behöver förmånsbeskattas. Dock har jag fått intrycket att TS ej jobbar på hans fars företag och därutöver betalar pappa svart för abonnemanget. Detta gör då att abonnemanget ej är en avdragsgill kostnad, då det ej behövs för företagets verksamhet, och ger då att pappa ligger risigt till.
Citera
2014-03-16, 22:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Vi är helt överens om att flatrate ej behöver förmånsbeskattas. Dock har jag fått intrycket att TS ej jobbar på hans fars företag och därutöver betalar pappa svart för abonnemanget. Detta gör då att abonnemanget ej är en avdragsgill kostnad, då det ej behövs för företagets verksamhet, och ger då att pappa ligger risigt till.

Jag håller inte din tes för omöjlig, TS ger inte tillräckligt med information för att utröna detta. Men bevisligen så arbetar ju TS sambo på något sätt för fadern, så jag håller det inte för helt omöjligt.

Äh, jag tror fortfarande på "jäkligt ung trådstartare som kanske skulle fundera sin egen del roll i cirkusen".
Citera
2014-03-16, 23:22
Medlem
Citat:

Fast om TS lämnar tillbaka telefonen och således inte brukar den mer (som vid en uppsägning av en anställning går ju arbetsmobilen med tillhörande nummer tillbaka till företaget där de antingen säger upp det eller fördelar numret till en annan anställd), kan pappan fortfarande kräva honom på framtida pengar; efter det att TS slutat bruka telefonen? TS kan ju inte personligen vänta sig till operatören och kräva att avtalet för just det numret skall avslutas... Att TS är betalningsskyldig för det TS har brukat telefonen tror jag inte råder stor tvist om, men för framtida månadskostnader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in