Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-16, 13:23
Medlem
Tänkte att ni kanske skulle kunna ge mig tips på mitt problem.

Jag har nu i veckan varit på Banken för "att ta över lån" av mina föräldrar, som äger 90% av bostaden jag äger just nu 10% och ska ta över på 100%. Var där i veckan med mina föräldrar och deras bankman för att gå igenom lånet som jag ska ta. När hon skulle kolla lite uppgifter om mig på deras dator så var deras system "nere" tur i oturen kanske, vet inte om de fått upp mitt blacolån och tidigare sms lån o sånt skit? Kommer vara ett lån på ca 800000 och sen är det ett topplån men det ska mina föräldrar stå på så jag betalar dem pengar för det lånet varje månad, men om lägenheten blir värderad till 1.5 miljoner eller mer så ska jag kunna ta över det lånet helt också. Ska komma hit en mäklare och värdera lägenheten inom några veckor. Ganska säker att det blir ca 1.5 eller mer om kollar på tidigare sålda lägenheter osv i detta område. Har fyllt i alla uppgifter om själva belåningen men behöver kompletteras med "lönebevis" där det står att jag har fast anställning och vad jag tjänar per månad, ska precis få löneförhöjning så det blir ca 24000 bruttolön. När jag var där på banken frågade hon om jag hade, bil och det har jag inte, om jag har studieskulder med mera, men har inget utav detta. Nämnde aldrig något om blancolånet på 50000 + ränter och andra avgifter. I brevet som ska skickas in står det "skulder i annan bank" räknas blancolån dit? (Marginalen Bank) borde de inte vilja veta hur lång tid lånet är på? Det jag undrar är om jag struntar i att fylla i blancolånet och de tar en kreditupplysning kommer jag bli nekad lån eftersom jag ljugit och undanhållit information? Anledningen till detta är att jag inte vill att mina föräldrar ska få reda på blancolånet. Eller ska jag ändå fylla i lånet och hoppas på det bästa, att bankmannen inte nämner något, till mina föräldrar eller att de blir andra problem? Vet inte hur hårda bankerna är men antar att de kommer avslå hela ansökan då den är felaktig när de tar UC. Om jag godkänner att de tar en UC kan de gå in mitt bankkonto och kolla nuvarande saldo och annat på mitt bankkonto. Har Nordea. (Anledningen till blanco lånet var att bli av med två kreditkort och lite sms lån, tidigare var min kredit på UC´s hemsida "dålig" och nu är den "bra" så hade jag inte tagit lånet så hade det nog ändå blivit avslag direkt eftersom "dålig" menas med att man inte kan sköta sin ekonomi o sånt, men när jag tog blanoclånet och betalade av så steg den till "bra" där man har goda möjligheter till lån hos banker och avbetalningar.

Långivare
Belopp, kr
Räntesats%
Amortering per år, kr

MvH
Senast redigerad av kobran88 2014-03-16 kl. 13:27.
Citera
2014-03-16, 13:41
Medlem
JapanKinas avatar
Kort svar: Ja, de kommer att se dina blancolån samt övriga förfrågningar om lån.

Om de kommer ha något att anmärka eller prata om är upp till banken. Det kanske inte är något snack om saken utifrån en bild de får av din ekonomi att du kan ta det här. Trots allt är dina föräldrar inblandade i någon form vilket innebär att fler personer avgör beslutet.
Citera
2014-03-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Kort svar: Ja, de kommer att se dina blancolån samt övriga förfrågningar om lån.

Om de kommer ha något att anmärka eller prata om är upp till banken. Det kanske inte är något snack om saken utifrån en bild de får av din ekonomi att du kan ta det här. Trots allt är dina föräldrar inblandade i någon form vilket innebär att fler personer avgör beslutet.

Jag har 2 UC och den ena går ut i maj, den andra i januari nästa år. Det är väl det som kommer synas plus blancolånet samt avslutade kreditkort. Ifall när jag går in och kollar på minuc.se
Citera
2014-03-16, 13:48
Medlem
John-Pauls avatar
Kan du inte läsa? På frågan "skulder i annan bank" avses givetvis även blancolån.

Om du undanhåller information som banken efterfrågar så är dina utsikter att låna pengar rökta för lång tid framöver hos den banken, har du oflyt ser andra banker dina lögner och då blir du lika önskvärd som pest.
Citera
2014-03-16, 13:56
Medlem
carlpetersen73s avatar
Passa på att baka ihop alla lånen i den banken du nu går till. Ta upp det själv som ett förslag så har du lead på frågan.
Citera
2014-03-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Passa på att baka ihop alla lånen i den banken du nu går till. Ta upp det själv som ett förslag så har du lead på frågan.

Detta kan nog göras senare, men just nu är fokus på att bli beviljad och att mina föräldrar ej får reda på blanco lånet (vilket inte var några problem att få lånet sa bankmannen, fast då tog jag ej upp blancot i veckan, vet inte hur mycket det påverkar)
Citera
2014-03-16, 15:36
Medlem
Borde väl egentligen inte vara några problem om jag fyller i och skickar in med att jag har blanco på 50000? säg att jag haft bil och eller studieskulder (csn) hade de då nekat mig lån bara för det liksom. Låter märkligt ifall det skulle vara så eftersom jag vet endel som pluggar, har bil och bostad också. (bostadsrätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in