2014-03-16, 01:17
Bannlyst
Jag tycker det är lite onödigt att du är så ärlig mot din pappa. Du kan väl ge honom lite hopp, även om du vet att det inte finns något.
Citera
2014-03-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpos
Jag är en tjej på 19 år.

Jag hade en period i livet när jag inte ville ha barn.
Jag hade nog känt så under min uppväxt och höll fast vid det.
Så när jag var 19 fanns d inte i min värld.

Sen när man blir äldre kan saker förändras. Så tycker du kan säga jag vill inte ha barn just nu.
Jag tror inte jag vill ha d alls men det kan förändras. Livet förändras och kanske träffar jag någon som förändrar allt.

Om inte så slipper du din fars tjatande - 19 är iaf för ungt att skaffa barn.
Citera
2014-03-16, 10:13
Medlem
Axxoos avatar
Du är en vuxen människa, du bestämmer över dig själv. Familjemedlemmar har ingen talan när det gäller dina romantiska relationer och intima val, det är en gräns du måste dra och göra väldigt tydligt för dom. Har alltid tyckt att det är lite perverst när mamma/pappa/syskon har fördömande åsikter om sina barns/syskons intima liv. Har gjort det klart för mina att om det inte passar så kan dom fara åt #$?¤#!
Citera
2014-03-16, 10:32
Bannlyst
Du är bara 19 år säg bara till honom att du inte vill ha barn just nu. Vem vet du kanske kommer ändra dig i framtiden då du är väldigt ung.
Citera
2014-03-16, 11:14
Bannlyst
Idag finns det ändå inget skäl att skaffa barn före 30.
Citera
2014-03-16, 14:21
Medlem
Även om trådskaparen ”bara” är 19 år, så finns det faktiskt en möjlighet att det beslutet står fast. Jag visste redan i tonåren att jag aldrig skulle skaffa barn. Alla sa åt mig att jag skulle vänta och se, för jag skulle garanterat ändra mig. Jag vet fortfarande att jag aldrig kommer att skaffa barn, trots att jag är äldre än vad jag var då. Idag har även många i min omgivning (syskon, kompisar, bekanta, grannar etc) barn. Det har ändå inte lyckats få mig att vilja ha barn.

Sedan är det så att man är ung redan som 19-åring. Det är sällan som det är ett bra läge att bli förälder redan då. Det kan till exempel bero på att man fortfarande är alldeles för ung rent mentalt och inte är redo att ha barn ännu. Man kanske går sista året på gymnasiet eller är arbetslös och fortfarande bor hemma hos föräldrarna, och man kanske vill vänta tills man har en egen tillvaro och har det bättre ekonomiskt. Sedan är det så att många i den åldern inte har hittat sin livspartner eller någon som man kommer att vara kär i och vilja leva tillsammans med resten av livet. Man får allts vara beredd på att man kan gå isär, och att det påverkar situationen för eventuella barn också. Det finns mycket som påverkar beslutet att vilja ha och skaffa barn. Det är ingen leksak som man kan kasta bort när man har tröttnat.

Så pappan ska inte lägga sig i beslutet, eller försöka ”tvinga” sitt vuxna barn att skaffa barn så att man kan bli farförälder/morförälder.
Citera
2014-03-19, 16:10
Medlem
Author7s avatar
Försök att prata med honom om det igen. Förklara dina skäl och kom med fördelar för dels din del men också hans del. ( tex: Han behöver ju inte ställa upp som barnvakt! )

Jag fick en positiv reaktion av min pappa när jag en dag sa att jag inte vill ha barn. Han var jätte förstående.

Men alla kan ju inte vara likadana. Som sagt försök få honom att förstå dig!
Citera
2014-03-20, 20:28
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det enda som är säkert är att du i dagsläget är bestämd att du aldrig ska ha barn. Frågan är om du om cirka 5, 10 år fortfarande är säker på att du bestämt inte ska ha barn. Själv undviker jag att yttra mig i termer av aldrig då jag omöjligen kan veta om jag resonerar likadant om 10 år etcetera. Livet är en lång väg och man förändras på vägen.

Jag tycker dock din far gör helt fel i att pressa dig. Du är ju endast 19 år inte 35.
Det är ditt liv, din pappa har väl rätt att uttrycka sin åsikt men är endast löjligt att pressa och tjata. Låt tiden ha sin gång och se om du ändrar dig eller inte. Förstår dock om din pappa hade tjatat när du var runt 30 eller så då ett barnbarn kan ju vara en stor grej. Men nu vid 19 årsåldern

Det fetstilta: Eh nej, när anser en förälder sig ha rätt att tjata om ett barnbarn? Det är ju inte deras val. Sure, dom kan ju självklart uttrycka en önskan, det är jag med på. Men att tjata.. som att det är deras val....
Senast redigerad av HarryManback 2014-03-20 kl. 20:33.
Citera
2014-03-21, 03:09
Medlem
Du e 19 bast. Klart som fan att du inte vill ha/tänker på barn. Om inte din farsa kan förstå dig så
är han slut i huvudet.
Citera
2014-03-21, 05:15
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Du är 19 år gammal. Det är normalt att inte kunna tänka sig att skaffa barn när man är 19. Onormalt hade varit om du var beredd att skaffa barn nu.
Citera
2014-04-07, 22:19
Medlem
Skit i det. Han är ingen bra farsa ifall han inte kan acceptera dina livs val. Han förtjänar inte din uppmärksamhet. Fortsätt leva livet o va glad istället.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in