2014-03-14, 18:31
Medlem
Scenario: Anställd frågar sin chef "Kan du skriva omdöme?". Den svarar "ja".

Fråga 1
Visst fan har ett muntligt avtal ingåtts då?

Fråga 2
Om ja, och de två parterna inte preciserade när det ska levereras, och det går månader, har chefen då brutit mot avtalet? Det här med skälig tid.

Om det inte skulle räcka att chefen svarade ja på frågan för att ett avtal ska ha skapats: den har vid ett tillfälle visat bild på hur det kommer se ut ungefär samt vid påminnelse sagt att det ska skickas. DÅ pratar vi väl om ett avtal?
Citera
2014-03-14, 18:37
Medlem
Ska man vara ordpolis så har chefen inte gjort mer än att ha svarat på frågan om han är kapabel till att skriva ett omdöme, inte att han ska.

Det är bara att fråga snällt igen om chefen skulle kunna skriva ett sådant snarast då du skulle behöva ett.
Citera
2014-03-14, 19:05
Medlem
negerbarns avatar
Jag ställer mig lite emot ovanstående talare - även om man kan välja att tolka det på ditt sätt, så skulle jag säga att det är svårt för chefen att hävda att han bara trodde att TS frågade i största allmänhet, men det vet man ju inte. Han kan ju ha Aspergers syndrom, och för såna är det inte ovanligt att råka tolka frågan som just precis så.

Med det sagt menar jag inte att det nödvändigtvis handlar om att ni ingått ett avtal, men låt oss för sakens skull ponera att ni faktiskt gjort det.

Har ni specificerat ett sista datum för chefen att presentera sin prestation i avtalet? Om inte, så har han i princip hur lång tid på sig som helst att komma med ett, och du kan inte göra något åt saken.

Har ni satt ett slutdatum, och han har gått över detta?

Vad sade avtalet skulle hända om han gick över tiden med att prestera sin del? Troligtvis ingenting, så inte heller här har du något att hämta.

Dock kan du hävda att han inte uppfyllt sin del av avtalet. Då har vi två saker att kolla på.

För det första: Har du lidit skada som du otvivelaktigen kan härleda till att han inte uppfyllt sin del av avtalet? Tänk på att "Jag fick inte det och det jobbet" inte faller inom den kategorin. Har du fått sparken, fått penningbot eller lidit fysisk skada till följd av det så kan du eventuellt ha något att gå på, men jag finner det osannolikt.

Och till sist: I fallet att han faktiskt har brutit avtalet så har du i alla fall full rätt till att häva det och låta betalningen eller tjänsten återgå. Va, har du inte motpresterat något, säger du? Nej, då har du nog inte så mycket att hämta här heller.

Så nej, att inte hålla löftet om att förse dig med ett omdöme kan inte chefen lastas för rent juridiskt, och du har ingen gagn i det heller.
Senast redigerad av negerbarn 2014-03-14 kl. 19:14.
Citera
2014-03-14, 19:09
Medlem
Ja, ett avtal har ingåtts och det kan möjligen vara fråga om avtalsbrott.

Sen måste du ställa dig frågan om det spelar någon som helst roll. Kan inte se någon möjlighet för dig att få skadestånd eller någon annan gottgörelse pga det eventuella avtalsbrottet.
Citera
2014-03-14, 19:24
Medlem
Frågar ju bara för att en viss person påstår att det inte är ett avtal. Tack för svaren!

Vi satte som sagt aldrig ett slutdatum, och jag kan lägga till att det var chefen som lämnade arbetsplatsen.
Citera
2014-03-14, 22:40
Medlem
Har för mig det finns reglerat antingen i kollektivavtal eller i LAS hur lång tid arbetsgivaren har på sig att skriva omdöme eller tjänsteintyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in