2014-03-14, 16:06
Medlem
När vi står och betraktar något så går signalerna via ögonen till bakre delen av hjärnan och det är där som vi kan ''se'' tolka eller bli medveten om det ögonen sänder till hjärnan. Om jag står och betraktar en lyktstolpe så är det egentligen inte mina ögon som ser utan det är hjärnan som tolkar lyktstolpen. Lyktstolpen finns med andra ord i in hjärna men vem är det som ser den då? Ögonen ser inte utan skickar signaler, hjärnan tolkar bilden bara vem är det som får informationen om tolkningen och sända en försäkran om att det är en lyktstolpe?
Citera
2014-03-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
När vi står och betraktar något så går signalerna via ögonen till bakre delen av hjärnan och det är där som vi kan ''se'' tolka eller bli medveten om det ögonen sänder till hjärnan. Om jag står och betraktar en lyktstolpe så är det egentligen inte mina ögon som ser utan det är hjärnan som tolkar lyktstolpen. Lyktstolpen finns med andra ord i in hjärna men vem är det som ser den då? Ögonen ser inte utan skickar signaler, hjärnan tolkar bilden bara vem är det som får informationen om tolkningen och sända en försäkran om att det är en lyktstolpe?
Lyktstolpe är synlig för dig pga ljuset som reflekteras av den från någon ljuskälla(lampa eller solen typ).. dina ögon ser bara ljuset inget annat
Citera
2014-03-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melker
Lyktstolpe är synlig för dig pga ljuset som reflekteras av den från någon ljuskälla(lampa eller solen typ).. dina ögon ser bara ljuset inget annat

menar du det?
Citera
2014-03-14, 16:46
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
menar du det?
Perceptionspsykologi. Gymnasiestudier... Ja, det är du som ser.
Citera
2014-03-14, 16:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När vi står och betraktar något så går signalerna via ögonen till bakre delen av hjärnan och det är där som vi kan ''se'' tolka eller bli medveten om det ögonen sänder till hjärnan. Om jag står och betraktar en lyktstolpe så är det egentligen inte mina ögon som ser utan det är hjärnan som tolkar lyktstolpen. Lyktstolpen finns med andra ord i in hjärna

Och utanför.

Citat:
men vem är det som ser den då?

Observatören.

Citat:
Ögonen ser inte utan skickar signaler,

Mina ögan "ser".

Citat:
hjärnan tolkar bilden bara vem är det som får informationen om tolkningen och sända en försäkran om att det är en lyktstolpe?

Medvetandet.
Citera
2014-03-14, 17:00
Medlem
ingen av er förstod ens frågan hahaha
Citera
2014-03-14, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns tills vidare inget mer att "förstå" än det som enkelt kan relateras till med hjälp av medvetandet och perceptions-mekanismerna.

Om du däremot försökar smygintroducera nån form av alternativ identitet (som t.ex. en "själ" e. dyl.) får du istället profilera detta på ett tydligt sätt.
Citera
2014-03-14, 18:14
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Det finns inget svar på frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto