2014-03-14, 13:15
Medlem
Hej. Ska försöka fatta mig kort.

Jag och min sambo försökte få barn vid oktober 2013. Tog ett graviditetstest i december och då visade det sig att jag inte var gravid. Dock kände jag mig konstig några veckor senare och mådde illa och väldigt trött. Tog ett graviditetstest igår igen och då var det positivt (både jag och min sambo blev jätte glada!). Men nu i efterhand blev jag väldigt orolig. Eftersom jag inte visste att jag var gravid har jag levt mitt liv som vanligt. Druckit alkhohol 2 gånger sedan jag förmodligen blivit gravid. Då var det i liten mängd men ändå. Och jag har även ätit saker som tex skivade pålägg och salami. Nu är jag väldigt orolig att barnet tagit skada. Jag är i vecka 18 (ca) och ska till barnmorska nu på måndag.

Gråter hela tiden och vill inte till jobbet. Är så rädd att jag skadat vårt barn
Citera
2014-03-14, 13:24
Medlem
kinesarsles avatar
Lugna ner dig. Hur tror du barnen som föddes under sjuttiotalet överlevde?
Citera
2014-03-14, 13:25
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens
Hej. Ska försöka fatta mig kort.

Jag och min sambo försökte få barn vid oktober 2013. Tog ett graviditetstest i december och då visade det sig att jag inte var gravid. Dock kände jag mig konstig några veckor senare och mådde illa och väldigt trött. Tog ett graviditetstest igår igen och då var det positivt (både jag och min sambo blev jätte glada!). Men nu i efterhand blev jag väldigt orolig. Eftersom jag inte visste att jag var gravid har jag levt mitt liv som vanligt. Druckit alkhohol 2 gånger sedan jag förmodligen blivit gravid. Då var det i liten mängd men ändå. Och jag har även ätit saker som tex skivade pålägg och salami. Nu är jag väldigt orolig att barnet tagit skada. Jag är i vecka 18 (ca) och ska till barnmorska nu på måndag.

Gråter hela tiden och vill inte till jobbet. Är så rädd att jag skadat vårt barn

Det är nog ingen fara alls. Det är inte ens bevisat att små mängder alkohol påverkar fostret negativt, och för att ge allvarliga skador ska det ganska mycket sprit till. Känsligast är det i början av graviditeten, och i så fall hade du nog fått ett missfall ifall fostret blivit skadat, nu verkar du ju ha ett levande barn i magen som du snart kommer att känna sparkarna ifrån.

Vad gäller salami så är det jätte, jätte, jätteliten risk med det. Du får tänka på att förr i tiden var sån mat nått som nästan alla åt och då hade man också mycket sämre hygien än nu. Ändå har mänskligheten överlevt, de allra flesta barnen dog inte av det och dom som dog gjorde det av andra orsaker.

När man är gravid vill man såklart ta hand om sig och barnet så bra man kan, man känner sig ju lite maktlös att påverka att allt ska gå bra och därför så gör man dom små sakerna man kan som att skippa brieost och sprit. Men det betyder inte att några salamiskivor har dödat massor med foster, det är väldigt ovanligt. Det mesta som kan gå fel kan man inte styra över.

Dom sakerna du skriver om tycker jag inte du ska oroa dig för alls, däremot tycker jag du ska fundera över om du tagit några starka läkemedel? Annars är det nog lugnt.

Nu är du ju i v 18 så du kommer snart att få ett ultraljud och då kommer du att få se att bebisen mår bra.
Citera
2014-03-14, 14:39
Medlem
H1ONEs avatar
Du har helt rätt att vara oroligt och hade jag varit dig så hade jag oroat mig dubbelt så mycket. Det är tack vare att jag oroar mig varje dag ifall solen ska gå upp eller ej och hittills har min oro gett avkastning. Solen skulle alltså inte alls gå upp om inte jag oroade mig för det.

Omvänd psykologi åsido... Sluta oroa dig för allt hela tiden!
Citera
2014-03-14, 18:16
Medlem
Det här med alkohol är avdramatiserat även i råd från mödravård numera.Visst ska man avstå det är bäst, men att du levt som vanligt tills du visste med mat o dryck påverkar inte negativt.

Försök ta det lugnt, så du kan glädjas i stället över din graviditet.
Citera
2014-03-15, 11:57
Medlem
Du behöver inte vara orolig.
Citera
2014-03-22, 11:35
Medlem
när det är så tidigt i graviditeten har inte embryot börjat ta näring av dig än så det är absolut ingen fara, eftersom du ändå fick reda på det såpas tidigt. lycka till :-)
Citera
2014-03-27, 21:27
Medlem
3487s avatar
Det krävs nog en hel del mer innan barnet tar skada.
Citera
2014-03-27, 23:13
Medlem
Jeahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hahahaa! Din jävla unge kommer bli ett CP!
Precis som jag.
Vi kommer kunna skriva till varandra och visa våra ktdföOKÖÄ*Å, mn '6ät05rö9e q

Min unge? Jag är inte ens gravid.
Citera
2014-03-27, 23:16
Bannlyst
Hade varit roligt om du typ hade tränat boxning eller nåt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in