Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-03-14, 10:41
Medlem
Sweeper80s avatar
På många platser där det befinner sig många svenskar, t ex London och Stockholm (naturligt nog), blir det mer och mer vanligt att man går ihop och delar lägenhet eller hus.

Skulle det vara möjligt att här kunna få annonsera och diskutera kring detta? Det skulle vara så jäkla behjälpligt för många, men sedan är det ju den här lilla käpponnyn, kring användarnas anonymitet...

Samtidigt, så bryts ju detta med anonymiteten ibland, i RYS; kontaktinformation i båda fallen skulle tas i PM.

Vad säger panelen?
Citera
2014-03-14, 10:58
Moderator
skunkensunes avatar
https://www.flashback.org/regler

1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.

Citera
2014-03-14, 11:04
Medlem
Sweeper80s avatar
Jo, jag känner till regeln. Det här med resekamrat är intressant. Det är t ex tillåtet att annonsera efter en kamrat att resa omkring i Asien med, under sex månaders tid, där var och en betalar sin egen del?

Alltjämt skulle det alltså, då inte vara tillåtet att annonsera efter en kamrat att dela en lägenhet med i Tokyo under sex månaders tid, där var och en betalar sin egen del?

Jag menar, med ursprungsinlägget, inte att hyra ut ett rum; det är inte det som det är frågan om i detta fall.
Citera
2014-03-14, 11:09
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jo, jag känner till regeln. Det här med resekamrat är intressant. Det är t ex tillåtet att annonsera efter en kamrat att resa omkring i Asien med, under sex månaders tid, där var och en betalar sin egen del?

Alltjämt skulle det alltså, då inte vara tillåtet att annonsera efter en kamrat att dela en lägenhet med i Tokyo under sex månaders tid, där var och en betalar sin egen del?

Jag menar, med ursprungsinlägget, inte att hyra ut ett rum; det är inte det som det är frågan om i detta fall.

Först ska det sägas att jag är motståndare till resekamratsforumet, då jag anser att det bör falla under 1.01, men med det sagt så är det ändå lite skillnad på det och att söka bostad.

"Hej jag ska resa till Kina, någon som vill följa med?" - Den tråden får inte ett svar om att "vi har en biljett över du kan köpa"

"Hej, någon som vill bo med mig i London?" - en sån tråd skulle få "vi har ett rum över du kan få hyra" vilket blir en annons.
Citera
2014-03-14, 11:19
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Först ska det sägas att jag är motståndare till resekamratsforumet, då jag anser att det bör falla under 1.01, men med det sagt så är det ändå lite skillnad på det och att söka bostad.

"Hej jag ska resa till Kina, någon som vill följa med?" - Den tråden får inte ett svar om att "vi har en biljett över du kan köpa"

"Hej, någon som vill bo med mig i London?" - en sån tråd skulle få "vi har ett rum över du kan få hyra" vilket blir en annons.

Nej, det handlar inte om rum att hyra, det handlar om att man går ihop och hyr tillsammans; annonsering sker i steget innan. Att hitta ngn att hyra med. Att gå ihop och hyra rum på ett hotell eller gå ihop och hyra rum i en lägenhet av en landlord, är ingen större skillnad.
Citera
2014-03-14, 12:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Nej, det handlar inte om rum att hyra, det handlar om att man går ihop och hyr tillsammans; annonsering sker i steget innan. Att hitta ngn att hyra med. Att gå ihop och hyra rum på ett hotell eller gå ihop och hyra rum i en lägenhet av en landlord, är ingen större skillnad.

Fast där blir problemet iom att 90% av användarna är idioter (+ den delen av användare som tar risken att dra på sig en avstängning för att få ett rum uthyrt) så skulle den forumdelen svämmas över av annonser.

I teorin så skulle forumdelen fungera som du säger, men i praktiken så skulle det aldrig funka.
Citera
2014-03-14, 15:46
Medlem
LadyMysticas avatar
Detta har sakert diskuteras innan, men fler kanske undrar det jag undrar iom denna trad.

Vad ar orsaken till att denna regel finns eg ? Ar det forsaljning av narkotika man man vill inte ha eller vad ?
Citera
2014-03-14, 16:59
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta har sakert diskuteras innan, men fler kanske undrar det jag undrar iom denna trad.

Vad ar orsaken till att denna regel finns eg ? Ar det forsaljning av narkotika man man vill inte ha eller vad ?

Nej, narkotika faller under 1.09.

Men, Flashback är ett diskussionsforum, inte ett annonsforum.
Citera
2014-03-14, 17:15
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:

Vill man annonsera så får man betala, så enkelt är det. Forumet drivs runt annonsintäkter och de som vill åka snålskjuts kastas ut så snabbt det bara går.
Citera
2014-03-14, 17:25
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nej, narkotika faller under 1.09.

Men, Flashback är ett diskussionsforum, inte ett annonsforum.

Men om nu en avdelning skulle vara for annonser sa paverkar ju det inte diskussionerna pa nagot satt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Vill man annonsera så får man betala, så enkelt är det. Forumet drivs runt annonsintäkter och de som vill åka snålskjuts kastas ut så snabbt det bara går.

Det haller jag med, finns det en sadan funktion idag ? Om inte sa kan ju detta vara ett satt for FB att fa in pengar. 30:-/annonsen, typ. Borde val ga att ordna pa samma satt som man idag kan aktivera konton om man inte vill vanta de 3 dagar det ar.

Nu undrar jag bara rent allmant, jag har inget intresse av det sjalv pa nagot satt.
Citera
2014-03-14, 17:32
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Men om nu en avdelning skulle vara for annonser sa paverkar ju det inte diskussionerna pa nagot satt.

Det haller jag med, finns det en sadan funktion idag ? Om inte sa kan ju detta vara ett satt for FB att fa in pengar. 30:-/annonsen, typ. Borde val ga att ordna pa samma satt som man idag kan aktivera konton om man inte vill vanta de 3 dagar det ar.

Nu undrar jag bara rent allmant, jag har inget intresse av det sjalv pa nagot satt.
Det Cousin Cocaine menar är reklamen på Flashback. Vill du annonsera får du köpa reklamplats och det är något annat än en liten radannons för 30 kronor.
Citera
2014-03-14, 18:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Vad händer om folk blir blåsta? Vilket ansvar ska Flashback då ta som näringsidkare som å ena sidan vill värna om anonymiteten, och å andra sidan vill att köpare/säljare ska vara nöjda?

Sedan, så finns det redan bra sajter för annonser, så skulle varför skulle Flashback ens lägga resurser på att gå in i en marknad där det redan finns starka och bra aktörer när köp/sälj inte ens är vad Flashback står för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in