2005-08-07, 11:08
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Måste man verkligen tycka att det är kul att jobba? Jag menar, räcker det inte med att man sköter sitt jobb och gör det man förväntas att göra på ett så bra och tillfredsställande sätt som möjligt?
Jag är en person som har jobbat i stort sett hela mitt liv, från det att jag var sexton år. Jag har verkligen hatat det men jag gör det för jag anser att man ska försöka att göra sin plikt, att göra sitt bästa efter den förmåga man har. Helt enkelt försöka att dra sitt strå till stacken.

Har upptäckt att många får en misstänksam glimt i ögat så fort man säger att man avskyr att jobba, helt plötsligt så tror de att man är lat och vissa arbetsgivare verkar idag även anse att man ska brinna för sitt jobb, att man ska känna ett engagemang, en lidelse för skiten.
Varför är det så?
Jag har alltid skött mina jobb på ett tillfredsställande sätt och för det mesta har arbetsgivaren varit nöjd. Men ibland så stöter man på arbetsgivare och även privatpersoner som verkar bli provocerade utav att man inte ser det som sitt kall, livsuppgift och största intresse att producera plaströr, sopa korridorer, flytta saker fram och tillbaka, laga mat eller något annat som känns fullständigt meningslöst och allmänt fördummande.

Är det jag som är helt fel ute eller är det som så att jag är smartare än de som har motsatta åsikter? Jag menar, hade jag varit en person som hade sett dessa arbetsuppgifter som något intressant och givande, hur jävla enfaldig hade jag inte varit då?
Jag utför skiten men ingen jävel ska kunna kräva att jag ska tycka att det är kul, det enda de ska kunna kräva är att jag gör det jag ska, passar tiderna, är en god arbetskamrat och gör ett bra jobb utan att vara till besvär.
Jag lovar, hade jag vunnit några miljoner så skulle jag aldrig mer sätta min fot på någon arbetsplats och till AF skulle jag säga: "Glöm mig! Ring inte och besvära aldrig mig mer. God jul och glad påsk! Far åt helvete arbetsliv! Nu ska jag börja leva istället!"
Jag skulle leva på mina egna pengar, inte vara samhället till last och inte tillföra något heller.

Vad säger ni andra?
Citera
2005-08-07, 11:14
Medlem
belowyous avatar
tycker det är starkt av dig att jobba trots att du hatar det.
man behöver inte älska jobbet man har, men det blir så mycket roligare om man gillar det man jobbar med.
Citera
2005-08-07, 11:22
Medlem
pekmezs avatar
Nej, har hatat alla mina tidigare jobb.
Citera
2005-08-07, 11:30
Bannlyst
He he, nä med tanke på att en fjärdedel av den vuxna arbetsföra befolkningen inte jobbar
men försörjer sig ganska bra ändå, så är svaret ett otvetydigt "nej".
Citera
2005-08-07, 11:50
Medlem
Subb[a]s avatar
Är det meningen att vi ska jobba? Vem kom på att vi ska ha 8 timmars arbetsdag? Kommer lika många jobba i framtiden?

Det är frågor som surrar i mitt huvud, och jag kan inte se meningen med gå till ett jobb 8 timmar, ibland mer, som är relativt fysiskt krävande, och sen vara helt slut på kvällen så att man bara vill vila. Det låter som tortyr för mig.
Nu har jag bara jobbat 1 år, men jag vet inte hur man ska kunna gå och nöta nöta nöta ända tills man får sin pension, det enda som kommer existera om 40 år är antagligen sjukpension dessutom

Visst, man kanske trivs okej med sina arbetskamrater, och jobbet går väl an...
men nog är man mycket hellre ledig. Man behöver inte gilla jobbet, och inte många gör det tror jag.
Citera
2005-08-07, 11:54
Medlem
hagge3s avatar
Självklart måste man inte gilla att jobba.
Arbetsgivaren är väl nöjd så länge man är där och sköter sina arbetsuppgifter på ett sätt som han/hon finner tillfredsställande.

Om man däremot gillar sitt jobb och tycker om att gå dit så underlättar det en hel del. Jag vill påstå att det är ganska viktigt att tycka om sitt jobb eftersom man spenderar den större delen av det vakna dygnet på jobbet.
Men något måste är det inte.
Citera
2005-08-07, 11:56
Medlem
Klart det inte är ett måste att gilla sitt jobb. Själv lever jag för mitt eftersom det är så intressant och roligt men det finns knappast roliga jobb till hela den arbetsföra befolkningen.
Citera
2005-08-07, 13:33
Medlem
Broines avatar
Precis som alla säger måste man inte gilla sitt jobb. Men man får göra det bästa av situationen. Man får skoja lite med arbetspolarna och jävlas lite, då blir jobbet mycket roligare. Dock inte så roligt att man skulle gå dit gratis, men ändå.
Själv tröttnade jag på mitt jobb, hur mycket vi än jävlades med varandra, och började plugga. Det för att jag skulle få jobba med nåt jag tycker är roligt.
Citera
2005-08-07, 13:42
Medlem
Klart man inte måste gilla sitt jobb men det blir onekligen lättare att ta sig upp ur sängen om det finns någon motivation förutom "Man måste jobba".

Det bästa med att gilla sitt jobb är väl att man då ofta automatiskt blir bra på det och har en bra chans att göra lite karriär.
Citera
2005-08-07, 13:57
Bannlyst
hatar att arbeta, och då hade jag bara haft sommarjobb, men klart man står ut för pengar
Citera
2005-08-07, 13:58
Medlem
Princans avatar
Gillar inte industrijobb för fem öre. Alla arbetarklassade jobb som inte kräver några meriter/utbildning m.m. avskyr jag att utföra. Men creds till sådana som gör det, fattar inte hur de kan hålla ut med att göra samma sak varje dag.

Längtar till den dagen jag tagit dubbla examen
Citera
2005-08-07, 14:21
Medlem
nightstalkers avatar
Intressant post!!

Själv extrajobbar jag på en livsmedelsbutik och ibland kan det bli ganska trist, det är ju inte direkt något kreativt yrke som är speciellt kul att utföra. Jag gillar alltså inte själva jobbet om man ser till arbetsuppgifterna. Däremot så finns det en del små fördelar med mitt arbete jämfört med mer kreativa och/eller ansvarsfulla yrken. När jag slutat för dagen behöver jag inte gå runt och oroa mig för det ena eller andra utan jag känner mig helt ledig, jag behöver inte engagera mig speciellt mycket på jobbet utan det viktiga är att jag sköter de enkla arbetsuppgifterna, är trevlig mot kunder och arbetskamrater etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in