2014-09-29, 15:04
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Gistedt är för dålig, helt klart, men det är ju inte målvakterna som är största problemet hos er. Det är mer än så.

Så man ska inte lösa problem om det finns andra problem som är större? Du håller alltså med mig om att Gistedt är för dålig men du tycker ändå att Leksand gör fel som försöker förbättra läget?

Själv anser jag att det är ett större problem att vi inte har någon back som kan transportera upp pucken från egen zon än att vi har för dåliga forwards. Betyder det att vi inte får försöka åtgärda anfallsproblemet innan vi tagit in nya backar?

Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Håller med dig där. Joel Gistedt är en helt okej backup målvakt i SHL. Får hoppas han får ett kontrakt med någon klubb i HockeyAllsvenskan och kan börja om där. Tommy Salo har onekligen mycket att bevisa framöver. Han verkar minst sagt ganska virrig.

Jag har aldrig varit lika kåt på Salo som resten av leksandsfansen (även om ingen kan ta ifrån honom avancemanget till ES). Han har sytt ihop många fantastiska värvningar men ännu fler bedrövliga. Nu har inte Lundström spelat en sekund än så det är för tidigt att uttala sig men det känns bra att han försöker åtgärda problemet med reservmålvakten. Gistedt är absolut inte bra nog för att kunna ändra på något när Alsenfelt spelar dåligt.

I övrigt har jag inget emot Joel och önskar honom all lycka till i framtiden.
2014-09-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Så man ska inte lösa problem om det finns andra problem som är större? Du håller alltså med mig om att Gistedt är för dålig men du tycker ändå att Leksand gör fel som försöker förbättra läget?

Själv anser jag att det är ett större problem att vi inte har någon back som kan transportera upp pucken från egen zon än att vi har för dåliga forwards. Betyder det att vi inte får försöka åtgärda anfallsproblemet innan vi tagit in nya backar?

Jag har aldrig varit lika kåt på Salo som resten av leksandsfansen (även om ingen kan ta ifrån honom avancemanget till ES). Han har sytt ihop många fantastiska värvningar men ännu fler bedrövliga. Nu har inte Lundström spelat en sekund än så det är för tidigt att uttala sig men det känns bra att han försöker åtgärda problemet med reservmålvakten. Gistedt är absolut inte bra nog för att kunna ändra på något när Alsenfelt spelar dåligt.

I övrigt har jag inget emot Joel och önskar honom all lycka till i framtiden.
Att Leksand förändrar i truppen gör dom förstås helt rätt i men varför kicka en spelare som knappt fått speltid? Hade han åtminstone låtit Gistedt få chansen i säg 1-2 matcher och han inte varit tillräckligt bra så hade det ju varit solklart. Nu får han gå när han bara spelat EN period på hela säsongen. Är det ett schysst sätt av Salo att göra sig av med spelare tycker du?
2014-09-29, 15:28
Moderator
sm910difs avatar
Plattitydvarning: Med en första-keeper som spelar bra "räcker" det med en någorlunda duglig backup. Med en förstemålvakt som inte når upp i närheten av sin potential kan det behövas något mer än bara en duglig andremålvakt, snarare någon som kan pressa och konkurrera lite om spaden för att höja förstemålvakten.

Behöver Salos tankegångar vara krångligare än så? Alsenfelt kan bättre av vad jag sett, även om man inte kan räkna med toppsäsong varje år, och Gistedt är "bara" en duglig backup men räcker inte för att pressa Alsenfelt upp i sin potential. Sen ställer jag mig tveksam till om Lundström är så himla mycket bättre i det hänseendet, och att det ser dråpligt ut att Gistedt får gå under så förnedrande omständigheter. Däremot känns det fel att tolka det här som att Gistedt skulle pekas ut som syndabock för LIFs kris eller att Salo inte skulle anse honom hålla mottet som "bara" backup.
2014-09-29, 15:29
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Att Leksand förändrar i truppen gör dom förstås helt rätt i men varför kicka en spelare som knappt fått speltid? Hade han åtminstone låtit Gistedt få chansen i säg 1-2 matcher och han inte varit tillräckligt bra så hade det ju varit solklart. Nu får han gå när han bara spelat EN period på hela säsongen. Är det ett schysst sätt av Salo att göra sig av med spelare tycker du?

Jag kan meddela att Gistedt tillhörde Leksand hela förra säsongen också. Oavsett vad man tycker om Salo så har han garanterat mer insyn i Joel Gistedts skicklighet som målvakt än alla användare på det här forumet har tillsammans. Han får naturligtvis inte kicken enbart pga en skrattperiod mot Luleå.

Hade Alsenfelt blivit skadad eller tappat formen förra säsongen hade kanske Joel varit förstemålvakt för LIF nu. Dock i Allsvenskan.

Om Salo i vredesmod efter Luleåmatchen rev Gistedts kontrakt i tusen bitar och sedan spärrade hans passerkort till arenan så tycker jag inte det var schysst, men så tror inte jag att det gick till. Jag tror snarare att han inte lyckats imponera tillräckligt sedan han kom inför förra säsongen och därför inte får vara kvar. Sen tycker jag att både klubbar och spelare i allmänhet är ett jävla patrask när det kommer till att acceptera skrivna kontrakt men det är uppenbart att det fungerar annorlunda i hockeyvärlden än i min värld.

Forumets klokaste skribent (näst efter Klevis) skrev vad jag menar i inlägget ovanför detta fast med bättre valda ord.
2014-09-29, 20:43
Medlem
Embas avatar
Tallinder bör vara ett namn för SHL. Han har inget mer att bevisa samt en hel del stålar på banken.

Vad tror ni?
2014-09-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Tallinder bör vara ett namn för SHL. Han har inget mer att bevisa samt en hel del stålar på banken.

Vad tror ni?
Vilken klubb bör ligga bäst till att få honom i så fall? Men vad skulle han ha i SHL att göra om han inte har något mer att bevisa? Säger ju emot sig själv det där...
2014-09-29, 20:48
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:

Vad tror ni?
Ligger rätt bra till för att få förlängt i Toronto. Fick en oläglig axelskada dock läste jag.
2014-09-29, 20:50
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Ligger rätt bra till för att få förlängt i Toronto. Fick en oläglig axelskada dock läste jag.

Han dumpades idag.
2014-09-29, 20:54
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Han dumpades idag.
Pga. axelbekymret. Kan ju tänkas återvända om han lyckas få ordning på sin skada någorlunda fort. Annars är nog NHL karriären över.
2014-09-29, 20:58
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Pga. axelbekymret. Kan ju tänkas återvända om han lyckas få ordning på sin skada någorlunda fort. Annars är nog NHL karriären över.

Detta var nog dödsstöten för hans NHL-karriär.

Salmela tränar med Davos så jag hade gärna sett Tallinder i HV ist.
2014-09-29, 21:00
Medlem
Mikojans avatar
Tallinder, 35, en has been, som är mest känd för tre mot en tillsammans med Huselius och Lilja, har åldern inne för att platsa i en "storklubb".

Kanske HV71, Malmö eller Djurgården.
2014-09-29, 21:22
Medlem
€rics avatar
Glöm Tallinder grabbar, han e vår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här