Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Kulmen nåddes 2020 när bolaget Parently grunfades med idén att hyra ut barnvagnar, en helt dödfödf idé fick grundaren lära sig den hårda vägen.
Jag har inget med Parently att göra men när bittra tråkmånsar kommer med svepande, skadeglada påståenden om företag som "misslyckats" (som om det är något att fira) så tenderar jag vilja lägga åtminstone 3 minuter på att efterforska sanningen.
Parently inspirerades sannolikt av ett antal företag, exempelvis Babyquip, som har drivit liknande verksamhet globalt i ett tiotal år och blivit mycket framgångsrika, jag har själv använt dem ett antal gånger. Så att påstå att idén är "dödfödf" [sic] är trams.
Verksamheten bedrivs för övrigt fortsatt under namnet "Sverige Toddle uthyrning AB" så det är väl nära till hands att anta att de köpte ut resterna ur konkursboet för att driva det vidare utan en massa skulder. Omsättningen har ökat långsamt och förlusten minskat. Kan definitivt vändas om med korrekt styrning och strategi, givet den enorma marknadspotential som finns i segmentet.
Många framgångsrika verksamheter går igenom konkurser i sin uppstart. Det betyder inte att de inte är gångbara, det betyder att det initiala investeringsbehovet var för stort eller att den ursprungliga ansatsen och affärsmodellen inte var helt rätt. Då gör man konkurs, investerarna torskar allt och sen börjar man om med en, förhoppningsvis, rättad affärsmodell och utan skulder. Det är därför det kallas "riskkapital".
Btw, all information är tagen ifrån Parentlys egen hemsida, allabolag.se och liknande offentliga källor.