Citat:
Ursprungligen postat av
Felz
Aa jag skulle rekommendera dig att köpa råtobak och en kvarn från pgw eller nåt. Vet ej vart mer det finns. De erbjuder också massa smaksättning. Menthol blev som vilka mentholcigg som helst medans jag blev ganska missnöjd med kakaosmak.
Är det möjligen så att din råtobak är en blandning virgina/Burley?
Många Burley har en kakaosmak naturligt.. Kakao gör ofta att andra aromer träder fram bättre, så att även om du tycker att det var en dålig arom så kan den ha höjt andra aromer..
När jag odlar egen försöker jag ha mer burley i de blandningar där jag har redan innan tänkt smaksätta med aromer. Dom nya mer spännande tobak sorterna brukar jag vilja testa utan burley innan. Sen ökar jag på med en "smaklös" burley tills jag hittat en blandning jag gillar.
Min åsikt är att för mycket kakao förstör mer än den gör nytta, jag tycker nämligen att den kan ge (mitt snus) en lerig eftersmak. Vad som händer med rök tobak kan jag inte säkert svara på, men jag är säker på att lagom är bäst och därför kanske en dålig ide att ha som arom i burley tobak eller färdig burley blandning..