2014-03-13, 16:14
Medlem
Hej!

Vet någon vart vågkraftverken befinner sig?
Och varför just på dem ställena, finns det nån speciell anledning varför dem finns just där?

Tacksam för svar!
Citera
2014-03-13, 16:22
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loriinz
Hej!

Vet någon vart vågkraftverken befinner sig?
Och varför just på dem ställena, finns det nån speciell anledning varför dem finns just där?

Tacksam för svar!

Tja tidvatten är en bra början / finns tidiga varianter på kvarnar bland annat som lagrade vatten vid högvatten och sedan malde vid lågvatten .

Så skulle jag vara du skulle jag kika på tidvattenkartor :-)
Citera
2014-03-13, 16:26
Medlem
Aha, tack så mycket!
Citera
2014-03-13, 16:52
Medlem
Engelska kanalen Franska sidan
Citera
2014-03-13, 19:03
Medlem
Fråga nr 2 lär bli var finns vågorna? Vet inte så mycket om det men vet i varje fall att det krävs stora öppna vattenytor för att det ska bli rejäla vågor. De sju haven är bra med andra ord Tror att vågorna i och för sig är högst långt ut till havs, men det är ju svårt att komma åt. Vid kusten brukar vågorna bli mer toppiga när det börjar bli grunt. Kan hända att det kompenserar lite grann. Annars är det väl en avvägning. Gärna långt ut, men inte så långt att det blir fruktansvärt dyrt och besvärligt att underhålla.
Citera
2014-03-15, 13:27
Medlem
Meyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Fråga nr 2 lär bli var finns vågorna? Vet inte så mycket om det men vet i varje fall att det krävs stora öppna vattenytor för att det ska bli rejäla vågor. De sju haven är bra med andra ord Tror att vågorna i och för sig är högst långt ut till havs, men det är ju svårt att komma åt. Vid kusten brukar vågorna bli mer toppiga när det börjar bli grunt. Kan hända att det kompenserar lite grann. Annars är det väl en avvägning. Gärna långt ut, men inte så långt att det blir fruktansvärt dyrt och besvärligt att underhålla.

Stora vågor lär det bl.a. Finnas i Portugal. Det är i alla fall där surfare sätter rekord hela tiden.

EDIT: Såg just att den första vågfarmen, Aguçadoura Wave Park, öppnades i just Portugal 2008. Den stängdes efter endast två månader då operatören gick i konkurs i samband med den globala finanskrisen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wave_power
Senast redigerad av Meyven 2014-03-15 kl. 13:32.
Citera
2014-03-15, 15:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tja tidvatten är en bra början / finns tidiga varianter på kvarnar bland annat som lagrade vatten vid högvatten och sedan malde vid lågvatten .

Så skulle jag vara du skulle jag kika på tidvattenkartor :-)
Det finns ju både tidvatten- och vågkraftverk och det är två skilda ting. Inga av dem är särskilt vanliga.

Det finns faktiskt några försöksverk på Svenska västkusten, se http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/WavePower/Lysekilsprojektet.html men jag tror de är långt ifrån ekonomiskt konkurrenskraftiga mot andra sätt att producera el. För tillfället får man så satans dåligt betalt att en del biobränslekraftverk står stilla för de går back annars på sin produktion.
Citera
2014-03-15, 18:31
Medlem
självaste kraften finns väl där vatten rullar över massa dvs på botten? ex. runda stenar på stranden..

Ep blir Ek vid massa som sedan rör sig i gravitationen?
är denna gravitation styrd över tidsvatten, så kommer det tyngsta vattnet (4 grader) få vattnet att rulla över massa med tyngden av djupet, pirog-formeln?.

på en kropp(jorden) som existerar med en påverkande satellit(månen), kommer Ep bli högre vid satelliten med kompensation vid Ek på botten av havet, denna koncentrering* kommer höja vattnet i ringar runt satelliten på grund av en naturlig tryck kompensation i vatten?

så en bra vågkraftverk, borde vara en vagn som dras på en räls undervattnet - med hjälp av en flytring och ett snöre så alstrar den elektricitet när den flytringen följer med månens "tryckkraft" över rälsen?

om du gör rälsen en ellips med olika höjdpunkter, så borde den kunna dras ner på "djupet" med månens kraft..och upp om flytringens snöre blir matad/stopad på olika positioneringar...
och vagnen åker fram ochtillbaka med kraften av normal tyngdgravitation och månens extra vikt - precis som vatten med andra ord.

*egentligen kanske det är det ett vakum och inte en koncentrering av mg,
men termerna tar ut varandra i energi/termodynamik principer?
Senast redigerad av freethespeech 2014-03-15 kl. 19:04.
Citera
2014-03-15, 18:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
självaste kraften finns väl där vatten rullar över massa dvs på botten? ex. runda stenar på stranden..

Ep blir Ek vid massa som sedan rör sig i gravitationen?
är denna gravitation styrd över tidsvatten, så kommer det tyngsta vattnet (4 grader) få vattnet att rulla över massa med tyngden av djupet från sateliten?.

på en kropp(jorden) som existerar med en påverkande satellit(månen), kommer Ep bli högre och också Ek vid botten, denna mg-koncentrering kommer höja vattnet i ringar runt satelliten på grund av en naturlig tryck kompensation i vatten?

så en bra vågkraftverk, borde vara en vagn som dras på en räls undervattnet - med hjälp av en flytring och ett snöre så alstrar den elektricitet när den dras med månens "tryckkraft" över rälsen?

om du gör rälsen en ellips med olika höjdpunkter, så borde den kunna dras ner på "djupet" med månens kraft.. och åka tillbaka med kraften av normal tyngdgravitation?
Jag gratulerar till att du lyckats bättre med fyllan än jag än så länge idag. Inget där lät särskilt rätt i alla fall och vi ska inte blanda in tidvatten, det är förvisso en sorts vågrörelse det med men med en helt annan frekvens (och i de få fall den utnyttjas även en större amplitud) än vad som är aktuellt för vågkraftverk.

En massa formler för energin hos vågor finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gkraft

Det är förvisso sant att våghöjden ofta ökar då det grundar upp men inte pga någon särskild interaktion mellan vattnets och bottens massa utan det är en rent geometrisk effekt som även skulle finnas på en hypotetisk masslös botten (exempelvis om man lägger en masslös lutande skiva på havsbotten).
Citera
2014-03-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
men inte pga någon särskild interaktion mellan vattnets och bottens massa utan det är en rent geometrisk effekt som även skulle finnas på en hypotetisk masslös botten (exempelvis om man lägger en masslös lutande skiva på havsbotten).

jag tackar för de vänliga orden, labbrapporten blir nyanserad med "checkpoints" när fyllan innehåller godtyckliga nivåer.

Men jag måste endå hävda att du och resten av vetenskapen har fel i denna observation, att det blir en ren geometrisk effekt beskriver bara att krafterna verkar i och över ett överliggande gravitationsfält(eller fler)

om detta försummar ev mätningar kan det endast betyda att energi upptagningen skedde i jordskorpan, och vattnet inte hade någon annan funktion än att hjälpa till med en smidig kraftöverföring av gravitationsfälten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_bead_argument
"a passing gravitational wave should in principle cause a bead on a stick (with the stick parallel to the wave velocity) to slide back and forth, thus heating the bead and the stick by friction. A gravitational wave pulse will stretch spacetime behind the bead, pushing the bead forward; after the wave passes through the bead the stretching will occur in front of the bead, accelerating the bead in the opposite direction. This heating, said Feynman, showed that the wave did indeed impart energy to the bead and stick system, so it must indeed transport energy."

Vilket endast förskjuter kraften till jordens inre - vilket blir om jag tolkar det rätt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_reaction

här är ex. tsunamivågor ett bevis på att en sådan kraftöverföring har möjlighet att inträffa.
Energiprincipen säger oss att energi överförs och inte försvinner?
medan termodynamiken säger att hur värme sprider sig..(vulkan utbrott)

så ser man en tsunamivåg(värme) som ett gravitation-vakuum av atmosfär, som behövdes utjämnas snabbt (pga termodynamiken) så KAN det bli en "tsunamivåg"?

därav för analogins skull... skulle man kunna se månens tyngd över jordplattorna som liksom blir en "doppler-effekt" i en tsunamivåg.

Om jag har fel, med tidvattnet, hur resonerar du kring det faktum att stranden är fylld av runda slipade stenar? - och då pratar jag inte om någon höjning av jordskorpan på den stranden jag var på, för även glas blir slipad av samma effekt.

ps. jag läste "vart finns vågkraft-VERKAN" ist för "vågkraft-verken"... sorry ;O
men förhoppningsvis kommer det vara samma svar om gårdagens studenter har följt energiprincipen
Senast redigerad av freethespeech 2014-03-15 kl. 20:16.
Citera
2014-03-15, 20:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
jag tackar för de vänliga orden, labbrapporten blir nyanserad med "checkpoints" när fyllan innehåller godtyckliga nivåer.

Men jag måste endå hävda att du och resten av vetenskapen har fel i denna observation, att det blir en ren geometrisk effekt beskriver bara att krafterna verkar i och över ett överliggande gravitationsfält(eller fler)

om detta försummar ev mätningar kan det endast betyda att energi upptagningen skedde i jordskorpan, och vattnet inte hade någon annan funktion än att hjälpa till med en smidig kraftöverföring av gravitationsfälten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_bead_argument
"a passing gravitational wave should in principle cause a bead on a stick (with the stick parallel to the wave velocity) to slide back and forth, thus heating the bead and the stick by friction. A gravitational wave pulse will stretch spacetime behind the bead, pushing the bead forward; after the wave passes through the bead the stretching will occur in front of the bead, accelerating the bead in the opposite direction. This heating, said Feynman, showed that the wave did indeed impart energy to the bead and stick system, so it must indeed transport energy."

Vilket endast förskjuter kraften till jordens inre - vilket blir om jag tolkar det rätt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_reaction

här är ex. tsunamivågor ett bevis på att en sådan kraftöverföring har möjlighet att inträffa.
Energiprincipen säger oss att energi överförs och inte försvinner?
medan termodynamiken säger att hur värme sprider sig..(vulkan utbrott)

så ser man en tsunamivåg(värme) som ett gravitation-vakuum av atmosfär, som behövdes utjämnas snabbt (pga termodynamiken) så KAN det bli en "tsunamivåg"?

därav för analogins skull... skulle man kunna se månens tyngd över jordplattorna som liksom blir en "doppler-effekt" i en tsunamivåg.

Om jag har fel, med tidvattnet, hur resonerar du kring det faktum att stranden är fylld av runda slipade stenar? - och då pratar jag inte om någon höjning av jordskorpan på den stranden jag var på, för även glas blir slipad av samma effekt.

ps. jag läste "vart finns vågkraft-VERKAN" ist för "vågkraft-verken"... sorry ;O
men förhoppningsvis kommer det vara samma svar om gårdagens studenter har följt energiprincipen
Jag måste helt klart dricka mycket mer för att hänga med i svängarna men jag håller på.

Alltså, tänk inte på gravitation och jordens inre och sådant. Det speciella med att en våg närmar sig land och det grundar upp är inte att gravitationen är så mycket starkare där utan just att djupet minskar. Det innefattar flera faktorer, friktion och ren geometri men vågens hastighet minskar (den tappar lite energi via friktion), det mesta av rörelseenergin bevaras och i enlighet med tidigare länk så måste våghöjden öka om hastigheten minskar. Denna hastighetsändring gör också att vågornas riktning böjs precis som ljus som går mellan medium med olika brytningsindex (olika ljushastighet) och det är därför vågorna går rätvinkligt in mot stranden (om det är någorlunda långgrunt) oavsett vindriktning.

Mer om vågor på vatten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenv%C3%A5gor

De slipade stenarna har inte främst slipats av tidvattenvågor utan av vanliga vågor orsakade av vinden, dessa är mångtusenfalt mer frekventa (och på många håll kraftigare) än tidvattenvågorna.
Citera
2014-03-15, 20:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns ju både tidvatten- och vågkraftverk och det är två skilda ting. Inga av dem är särskilt vanliga.

Det finns faktiskt några försöksverk på Svenska västkusten, se http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/WavePower/Lysekilsprojektet.html men jag tror de är långt ifrån ekonomiskt konkurrenskraftiga mot andra sätt att producera el. För tillfället får man så satans dåligt betalt att en del biobränslekraftverk står stilla för de går back annars på sin produktion.

Ja det finns mängder av varianter på temat :-) Det gemensamma är vatten i rörelse / tidvatten och dammar är förvisso optimalt eftersom du då kan spara energin och frigöra den vid behov .
Sen finns det ju andra varianter bland annat små armar rör sig med vattnet och även små flottörer som rör sig :-)

Finns även en form av turbin som står upp som alstrar energi oavsett om vågen är på väg upp eller ner / Minns bara inte vad den hette eller vad principen baserades på :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in