Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
men inte pga någon särskild interaktion mellan vattnets och bottens massa utan det är en rent geometrisk effekt som även skulle finnas på en hypotetisk masslös botten (exempelvis om man lägger en masslös lutande skiva på havsbotten).
jag tackar för de vänliga orden, labbrapporten blir nyanserad med "checkpoints" när fyllan innehåller godtyckliga nivåer.
Men jag måste endå hävda att du och resten av vetenskapen har fel i denna observation, att det blir en ren geometrisk effekt beskriver bara att krafterna verkar i och över ett överliggande gravitationsfält(eller fler)
om detta försummar ev mätningar kan det endast betyda att energi upptagningen skedde i jordskorpan, och vattnet inte hade någon annan funktion än att hjälpa till med en smidig kraftöverföring av gravitationsfälten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_bead_argument
"a passing gravitational wave should in principle cause a bead on a stick (with the stick parallel to the wave velocity) to slide back and forth, thus heating the bead and the stick by friction. A gravitational wave pulse will stretch spacetime behind the bead, pushing the bead forward; after the wave passes through the bead the stretching will occur in front of the bead, accelerating the bead in the opposite direction. This heating, said Feynman, showed that the wave did indeed impart energy to the bead and stick system, so it must indeed transport energy."
Vilket endast förskjuter kraften till jordens inre - vilket blir om jag tolkar det rätt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_reaction
här är ex. tsunamivågor ett bevis på att en sådan kraftöverföring har möjlighet att inträffa.
Energiprincipen säger oss att energi överförs och inte försvinner?
medan termodynamiken säger att hur värme sprider sig..(vulkan utbrott)
så ser man en tsunamivåg(värme) som ett gravitation-vakuum av atmosfär, som behövdes utjämnas snabbt (pga termodynamiken) så KAN det bli en "tsunamivåg"?
därav för analogins skull... skulle man kunna se månens tyngd över jordplattorna som liksom blir en "doppler-effekt" i en tsunamivåg.
Om jag har fel, med tidvattnet, hur resonerar du kring det faktum att stranden är fylld av runda slipade stenar? - och då pratar jag inte om någon höjning av jordskorpan på den stranden jag var på, för även glas blir slipad av samma effekt.
ps. jag läste "vart finns vågkraft-VERKAN" ist för "vågkraft-verken"... sorry ;O
men förhoppningsvis kommer det vara samma svar om gårdagens studenter har följt energiprincipen