2020-02-28, 09:30
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
har bestämt mig för att jag vill trappa ner snuset rejält och kanske om det känns rätt helt sluta nån gång, min förbrukning har varit på tok för hög senaste åren då jag ligger på 4-6 stycken extra starka portionssnus (oftast LD eller KNOX) samtidigt, åt gången, vilket blir ungefär 1,5 dosor stark portionssnus om dagen. Målet är att detta ska bli 1/4 - 1/3 dosa dvs 6-8 normalstarka portionssnus om dagen. dvs 1/6 av mängden och typ hälften så starka som tidigare. För bättre blodcirkulation, potens, mm.

Vet inte hur det kunnat spåra ur och krävas så mycket nikotin, men nu de senaste 24h så haar jag kört med onico nikotinfria dosor och sen lägger jag i 6-12 normalstarka portionssnus i dom dosorna och snusar, nästa vecka med start 2 mars så blir de max 10 normala snus om dagen (utöver onico), sen veckan efter de 8 normala snus och sen veckan efter det ska jag vara nere på 6 snusar normalstyrka om dagen (så 1 portionssnus + 2-4 onico för att fylla ut snusgropen, det är de viktigaste).

Första natten hittils var som någon skrev massa ångest, oro och grubblerier och absolut ingen sömn. Drack iofs massa redbull under kvällen för hålla mig vaken. Idag slutar jag dricka koffein senast kl 18 och sen försöker vi få några timmars sömn, redan imorgon har det gått 48h och jag borde börjat vänja mig. Sysselsätter mig med gaming och dricker massa kaffe/energidricka för hålla mig vaken och alert. Rastlös som fan dock.

Om man inte kan/vill lägga av helt är väl en nertrappning bra och jag hoppas du lyckas. Långsiktigt är jag dock pessimistisk till upplägget och då talar bara jag av egen erfarenhet:

Jag kan inte snusa "lagom". Jag vill ständigt ha nikotinet, och när jag inte har det så räknar jag minuterna tills jag får det. Nikotin manipulerar belöningssystemet i hjärnan på liknande sätt som alkohol vilket att man är på en glidande skala av att INTE ha kontroll. Jämför med alkoholister som inbillar sig att de klarar av att "bara" ta ett glas på en fest. Det går oftast inte.

Jag snusade ungefär som du - 4 st åt gången. Ibland ännu fler när ingen såg på, för jag såg ju ut som en kamel med allt snus i munnen. (Missbruksvarning där att smyga med sin last) Det höll inte i längden.
Jag hade inget alternativ än att sluta, jag fixade det uppenbarligen inte.

Men vissa tar en portionspåse då och då och är nöjda med det utan att trappa upp, så vi är alla olika.
Citera
2020-02-28, 19:58
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
47 dagar.

Är inne i en period där jag faktiskt romantiserar snus utan att tycka det. Känns livsfarligt. Jag tänker att det hade varit skönt att bara skita i allt och ta snus. Att det känns coolt med en dosa framför datorn. Tror att det är sån period som kommer efter 2-3 månader.

Men jag är inte orolig, jag kommer inte börja igen. Vill verkligen inte sabba tandköttet eller sömnen.
Citera
2020-03-03, 16:21
Medlem
Thuriazs avatar
Har haft snus inne dygnet runt i kanske 8 år, snusat i 15 år ca. I snitt en portionsdosa standardsnus om dagen. Tog sista snusen förra onsdagen. Det gick inte sluta tvärt, har lindrat med en cigg vid hundpromenaden eller 2 mg niko tuggummi eller sugtablett på 1mg på jobbet, men nu är det stopp med cigaretterna, bara tuggumina o tabletterna kvar nu.

Men hur vet jag att jag minskar nikotinmängden egentligen?

Enligt swedish matchs hemsida får jag i mig runt 30 mg nikotin om dagen vid snusning. Låter det rimligt? Har snusat en dosa general white om dagen senaste åren typ.

på söndag slutar jag jobbet och börjar 5 dagar ledigt. Det kännns som ett bra tilfälle att sluta tvärt. Fram till dess är det nertrappning som gäller, men nu endast med tuggummi på 2mg samt sugtabletter på 1mg som substitut. Tänkte att imorgon får jag använda max 13 mg nikotin och för var dag som går fram till söndag så måste jag understiga vad jag tog dagen innan. Nedtrappning till på söndag alltså, sen står jag inför en jävla prövning, men jag borde inte fara lika illa som jag gjorde i onsdags nu när jag kört nedtrappning i 1.5 vecka. Eller är ett totalbreak lika hemskt oavsett mängd nikotin man är van vid?

Verkar mitt upplägg bra? Ge input gärna!
PS Fan va KING ni e ni som slutat! Bra jobbat!
Citera
2020-03-04, 10:13
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Har haft snus inne dygnet runt i kanske 8 år, snusat i 15 år ca. I snitt en portionsdosa standardsnus om dagen. Tog sista snusen förra onsdagen. Det gick inte sluta tvärt, har lindrat med en cigg vid hundpromenaden eller 2 mg niko tuggummi eller sugtablett på 1mg på jobbet, men nu är det stopp med cigaretterna, bara tuggumina o tabletterna kvar nu.

Men hur vet jag att jag minskar nikotinmängden egentligen?

Enligt swedish matchs hemsida får jag i mig runt 30 mg nikotin om dagen vid snusning. Låter det rimligt? Har snusat en dosa general white om dagen senaste åren typ.

på söndag slutar jag jobbet och börjar 5 dagar ledigt. Det kännns som ett bra tilfälle att sluta tvärt. Fram till dess är det nertrappning som gäller, men nu endast med tuggummi på 2mg samt sugtabletter på 1mg som substitut. Tänkte att imorgon får jag använda max 13 mg nikotin och för var dag som går fram till söndag så måste jag understiga vad jag tog dagen innan. Nedtrappning till på söndag alltså, sen står jag inför en jävla prövning, men jag borde inte fara lika illa som jag gjorde i onsdags nu när jag kört nedtrappning i 1.5 vecka. Eller är ett totalbreak lika hemskt oavsett mängd nikotin man är van vid?

Verkar mitt upplägg bra? Ge input gärna!
PS Fan va KING ni e ni som slutat! Bra jobbat!

Nikotinhjälpmedel kan vara bra en kort period, men glöm inte att du ska SLUTA med nikotin. Att byta snus mot tuggummi, då har du inte slutat med jack shit. Man blir lätt hooked på nikotinhjälpmedlet. Du ska ju för eller senare gå igenom den brinnande ringen med nikotinabstinens och nikotinhjälpmedel bara skjuter på detta.

Bara det att du har både tuggummi och tabletter är en varningsklocka i mina ögon. Du ska sluta, inte byta nikotintransportör.

Risken finns att du går med hjälpmedel hur länge som helst för att sen bara börja snusa igen för att "det är lika bra".

Nikotinhjälpmedel kan vara bra precis när man lägger snuset för att hjälpa med den psykologiska biten, dvs att vänja sig av med "att ha nåt under läppen", rutinen efter kaffet, efter maten osv. Där uppstår en saknad som är lättare att hantera om man de facto har nikotin i kroppen från tex ett tuggummi. Då behöver man inte ta den fysiska fighten också utan endast den psykologiska.

Så:
1. Kör med dina tuggummi ETT TAG. Jag skulle säga en vecka max. De ska fortfarande kännas nya och konstiga när du slutar med dem. Är du bekväm med tuggummin och längtar efter dem så har du hållit på för länge.

2. Känner du då att detta känns jävligt fel, detta är fel tidpunkt, du känner dig trängd - då är du på rätt väg att sluta.

3. Många blir förvånade av att man faktiskt INTE självantänder efter första dagen utan snus och nikotin.
Det är pirrigt och jobbigt, men det går.

4. Blir det för svårt, bryt situationen och gå och gör nåt annat. Impulser av svaghet är kortvariga, och lyckas du distrahera dig några gånger så har du faktiskt lyckats ta dig igenom din första dag!

5. Upprepa. Klarade du det igår kan du klara det idag. Detta är ett bra mantra.

6. Det BLIR lättare i och med att nikotinet och beteendet lämnas bakom dig.

7. Vips, tre dagar har gått. Har man tur blir man styv i korken och känner " fan, jag KAN klara detta" och vill tävla med sig själv att inte trilla dit.

8. Undvik snus. Ha inte dosor kvar av sentimentala skäl. Out of sight, out of mind.

9. Sömnsvårigheter är vanligt. Det går över.

10. Efter nån månad är det vanligt med återfall, när man slappnat av. Så slappna aldrig av helt. Tro inte för en SEKUND att du kan "pröva en snus nu efter några månader, bara för att se om du fortfarande är beroende" eller nån sån bullshit. Det är inget annat än återfall som väntar runt hörnet. Tar du en enda snus så är du tillbaka på ruta ett. För det blir aldrig "bara en".

11. "Jag är inte redo att sluta nu"= Du håller på att trilla dit. Skaka det av dig och fortsätt kämpa.

12. "Det är så mycket på jobbet nu"= Du håller på att trilla dit. Skaka det av dig och fortsätt kämpa.

13. "Jag bestämmer över min egen kropp och jag vill inte sluta längre"= Du håller på att trilla dit. Skaka det av dig och fortsätt kämpa.

14. "Man lever bara en gång, så då kan jag lika gärna..."= Du håller på att trilla dit. Skaka det av dig och fortsätt kämpa.

15. Behöver du motivation - vänd upp överläppen och ta en ordentlig titt.

16. Det går jättebra att dricka utan snus. Man ska bara vänja sig.

Detta funkade för mig. Snusfri sedan 2014. Lycka till.
Citera
2020-03-04, 18:20
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Massa bra pepp!

Tack! Jag är fullständigt livrädd för att fastna i tuggummi, men ja förstår din poäng helt och hållet. Jag försökte ju bryta tvärt men jag mådde så dåligt efter några timmar att det gick ut över personer i min omgivning, där vill jag inte hamna igen. Tanken är ju nedtrappning till söndag för att stoppa helt. Har märkt att jag kan somna utan att nikosuget tar över, ibland får jag en kort stund tugga på ett tuggummi så att det lugnar ner sig, även när jag vaknar väntar jag innan jag ger kroppen nikotin. Tror jag väntade åtminstone 3 timmar i morse innan första sugtabletten som jag spottade ut innan halva gått åt. sen ytterligare nån timmes fördröjning innan det blev ett tuggumi, så nedtrappningen har ju utan tvekan hjälpt mig att klara några timmar utan något. Tills för bara en vecka sen hade jag ju snus inne dygnet runt liksom.

Några tips på hur jag ska kunna hantera dag 2? Det är ju där det lär bli svårt för mig oavsett hur mkt jag hinner minska på nikotinet fram till söndag kväll.

Listan med råd var kanon, har jag väl klarat de här 3 dagarna som ska vara värst så tror jag att jag kan klara mig sen, men man får aldrig "unna sig" som du säger, då är det ju kört.

Efter ja skrev mitt första inlägg igår åkte jag ut i skogen och gjorde en brasa o bara hängde med hunden, klarade hela kvällen utan nikotin där, inte förrän jag åkte hem så tog jag ett tuggumi. Tillåter vädret så gömmer jag mig nog i skogen ett par dagar nu när jag ska sluta helt. Det värsta med att få nickosuget är att det är så jävla svårt o prata me folk, ja hör va de säger men ja fattar inte/orkar inte hänga med i samtalet. Sjukt svårt med fokus när suget tränger på.
Senast redigerad av Thuriaz 2020-03-04 kl. 18:28.
Citera
2020-03-04, 20:35
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Några tips på hur jag ska kunna hantera dag 2? Det är ju där det lär bli svårt för mig oavsett hur mkt jag hinner minska på nikotinet fram till söndag kväll.
Se punkt 5 på listan. En timme i taget, tills dagen är över.

Citat:
Det värsta med att få nickosuget är att det är så jävla svårt o prata me folk, ja hör va de säger men ja fattar inte/orkar inte hänga med i samtalet. Sjukt svårt med fokus när suget tränger på.
Detta är vanligt. Många upplever ett brusande i huvudet eller en slags yrsel och dålig koncentration. Inte konstigt, kroppen skriker efter sin drog. Men det går över efter några dagar.

Och inget fuskande med ciggar på promenader! Det är lika illa! Av-vänjning är vad som gäller.

Varje timme utan nikotin är en framgång och ett steg mot mindre abstinens och det slösar du bort direkt vid någon form av nikotinintag.

Kämpa på. Det är värt det.

En rolig sak jag hoppas du når fram till utan återfall är när du efter nån vecka utbrister "fan, jag ju har inte tänkt på snus hela dagen!" För den dagen kommer. Då har man nått långt och det är en skön känsla.
Citera
2020-03-04, 20:48
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Se punkt 5 på listan. En timme i taget, tills dagen är över.

Och inget fuskande med ciggar på promenader! Det är lika illa! Av-vänjning är vad som gäller.

Varje timme utan nikotin är en framgång och ett steg mot mindre abstinens och det slösar du bort direkt vid någon form av nikotinintag.

En rolig sak jag hoppas du når fram till utan återfall är när du efter nån vecka utbrister "fan, jag ju har inte tänkt på snus hela dagen!" För den dagen kommer. Då har man nått långt och det är en skön känsla.

Tack! Idag har det varit helt ciggfritt och kommer vara framöver, inget nicko sen mitt senaste inlägg här, men det är ju inte så länge. Efter promenaden me jycken ska jag ta mig ett halv nickogummi.

Mitt problem är att jag brottas med "dumma" tankar. Har de lite struligt med en dam, borde egentligen bara skita i henne men jag fastnar lätt i tankemönster kring lite skit vi gått igenom på senaste. Ältar det lite typ, det släpper så fort jag håller mig sysselsatt me annat eller får lite nikotin, men annars kommer det tankar kring det o jag ilsknar lite. Orolig att det kan påverka sömnen dag 2 o 3 när jag ska bryta nikotinet helt. Eller få nåt vansinnesutbrott av nåt slag. Men de är ju nästan en vecka kvar till dess så jag har väl glömt henne till dess får man hoppas! ^^ Man the F up and focus, positiva vibes o tankar only!
Citera
2020-03-09, 20:51
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:

Det blev bara lättare o lättare med uppehållen, särskilt när man vaknat så dröjde det flera timmar till första ciggen eller nikotuggumit sedan sist vi skrev. tror det blev totalt 4-5 cigg sedan vårt sista samtal och tuggummina desto färre med. I fredags hade det gått så långt inpå dagen utan nikotin att jag kände att nu kan jag likagärna sluta, men då fick jag höra på radion att enligt den kinesiska kalendern var det ingen bra dag att sluta me dåliga ovanor men däremot var de bra att ge bort en gåva. Så jag köpte en dosa grov lös åt min arbetskollega dagen till ära och bad han bjuda mig på en snus. Så där tog jag mig min första snus på ca 10 dagar. Men nu är det exakt 72 timmar sedan jag spottade ut den och jag har inte fått i mig något annat nikotin sen dess.

de 2 första dagarna gick väldigt lätt faktiskt, har försökt sluta innan men det har aldrig gått att ta sig förbi dygn nummer 2. Nedtrappning underlättar verkligen! Även den här dagen gick bra även om ja har varit sugen på en cigg eller nånting me nikotin hela dagen. Men de känns just nu som att morgondagen kommer att vara kämpig med, det har gått för lätt på nåt vis liksom...
Citera
2020-03-10, 18:48
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Det blev bara lättare o lättare med uppehållen, särskilt när man vaknat så dröjde det flera timmar till första ciggen eller nikotuggumit sedan sist vi skrev. tror det blev totalt 4-5 cigg sedan vårt sista samtal och tuggummina desto färre med. I fredags hade det gått så långt inpå dagen utan nikotin att jag kände att nu kan jag likagärna sluta, men då fick jag höra på radion att enligt den kinesiska kalendern var det ingen bra dag att sluta me dåliga ovanor men däremot var de bra att ge bort en gåva. Så jag köpte en dosa grov lös åt min arbetskollega dagen till ära och bad han bjuda mig på en snus. Så där tog jag mig min första snus på ca 10 dagar. Men nu är det exakt 72 timmar sedan jag spottade ut den och jag har inte fått i mig något annat nikotin sen dess.

de 2 första dagarna gick väldigt lätt faktiskt, har försökt sluta innan men det har aldrig gått att ta sig förbi dygn nummer 2. Nedtrappning underlättar verkligen! Även den här dagen gick bra även om ja har varit sugen på en cigg eller nånting me nikotin hela dagen. Men de känns just nu som att morgondagen kommer att vara kämpig med, det har gått för lätt på nåt vis liksom...
Kämpa på. Din morot får vara att det blir (bör bli) lättare för var dag som din kropp går utan nikotin och du inte utför dina snusrutiner.

Men det kommer inte att gå om du köper snus åt kollegor som ”gåva” så du kan bomma en prilla och dessutom skyller på nån jävla kinesisk kalender. Alltså, va fan!😀

Och du avslutar med att ”morgondagen blir nog kämpig”.
M-hm. Om du förutsätter att det bli svårt, så kommer det också att bli det. Det är därför du ska säga ” imorgon är en ny dag utan snus och jag kommer att krossa begäret, rädda min ruttnande överläpp och bestämma över min kropp!!!”

Fatta att en tesked med tobaksblad bestämmer över dig just nu. Att du blir helt stirrig och måste ha cigg och tuggummi och skit bara för att fungera.

Gör det dig inte lite förbannad?
Citera
2020-03-10, 22:56
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Kämpa på. Din morot får vara att det blir (bör bli) lättare för var dag som din kropp går utan nikotin och du inte utför dina snusrutiner.

Men det kommer inte att gå om du köper snus åt kollegor som ”gåva” så du kan bomma en prilla och dessutom skyller på nån jävla kinesisk kalender. Alltså, va fan!😀

Och du avslutar med att ”morgondagen blir nog kämpig”.
M-hm. Om du förutsätter att det bli svårt, så kommer det också att bli det. Det är därför du ska säga ” imorgon är en ny dag utan snus och jag kommer att krossa begäret, rädda min ruttnande överläpp och bestämma över min kropp!!!”

Fatta att en tesked med tobaksblad bestämmer över dig just nu. Att du blir helt stirrig och måste ha cigg och tuggummi och skit bara för att fungera.

Gör det dig inte lite förbannad?

Hej! Du missförstår mig nu. Det är fjärde dygnet utan nikotin nu, absolut noll nikotin. Jag lyssnar aldrig på radio, inte gjort på 10-15 år, men av en slump gjorde jag nu det. På fredagen bestämde jag mig för att sluta 2 dagar tidigare än tidigare bestämt, skulle ju ha nedtrappning över helgen med ju, men hör det där på radion (jag tror allt händer av en anledning) så det kändes bra att ge min kollega o vän en dosa snus och ta en sista avskedssnus, som jag inte heller hade inne särskilt länge. Jag minns min sista snus med ett leende på läpparna nu

Ironiskt nog har det inte ens varit kämpigt att ta sig förbi jobbhelgen som består av 12 timmars arbetspass. Tredje dygnet utan nikotin, igår alltså, spenderade jag i skogen med min hund framför en brasa, den dagen gick lite långsammare förvisso, men den var inte jobbig. Idag har jag varit o arbetat i skogen åt en vän och det har bara flutit på. Senare på dagen fick jag besök av en vän som stod utanför o rökte när jag kom hem, jag blev inte de minsta brydd över att han rökte ens. Det har gått hur enkelt som helst att ta sig förbi de här 4 dagarna. Alltså, det är så jävla skumt hur lätt det har varit, det är som om nån smyger i mig lite nikotin i maten eller nåt.

Det händer att jag tänker på en cigg eller snus ibland, men för att ha alltid alltid haft en snus under läppen så tänker jag förvånansvärt lite på det. Känner nån slags rastlöshet ibland, men då tar jag mig ett vanligt tuggummi, men jag låter det vara med till stor del så man inte blir en sån som måste ha tuggummi i tid o otid bara för att.

Så det kommer bara rulla på för mig nu. Man kan väl få ett snus-sugs-anfall till o från nu me jämna mellanrum men det är ju bara att kämpa emot isf. Den värsta tabben ja kan göra är ju om man hänger med en polare som snusar lr röker där man t.ex tar en sällskapscigg bara för att man tror att det går bra med en, det skulle kunna va det som sätter dit mig. Nu gäller det att va stark i karaktären bara! Nu ska jag bara sluta med koffeinet också sen är jag helt drogfri!
Citera
2020-03-11, 00:30
Medlem
harderthenyous avatar
Slutat fram å tillbaka men nu är det allvar. Snusfri sen Onsdag 11 mars 00:00.
Citera
2020-03-11, 10:22
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harderthenyou
Slutat fram å tillbaka men nu är det allvar. Snusfri sen Onsdag 11 mars 00:00.

Lycka till! Slutade du tvärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in