Citat:
har bestämt mig för att jag vill trappa ner snuset rejält och kanske om det känns rätt helt sluta nån gång, min förbrukning har varit på tok för hög senaste åren då jag ligger på 4-6 stycken extra starka portionssnus (oftast LD eller KNOX) samtidigt, åt gången, vilket blir ungefär 1,5 dosor stark portionssnus om dagen. Målet är att detta ska bli 1/4 - 1/3 dosa dvs 6-8 normalstarka portionssnus om dagen. dvs 1/6 av mängden och typ hälften så starka som tidigare. För bättre blodcirkulation, potens, mm.
Vet inte hur det kunnat spåra ur och krävas så mycket nikotin, men nu de senaste 24h så haar jag kört med onico nikotinfria dosor och sen lägger jag i 6-12 normalstarka portionssnus i dom dosorna och snusar, nästa vecka med start 2 mars så blir de max 10 normala snus om dagen (utöver onico), sen veckan efter de 8 normala snus och sen veckan efter det ska jag vara nere på 6 snusar normalstyrka om dagen (så 1 portionssnus + 2-4 onico för att fylla ut snusgropen, det är de viktigaste).
Första natten hittils var som någon skrev massa ångest, oro och grubblerier och absolut ingen sömn. Drack iofs massa redbull under kvällen för hålla mig vaken. Idag slutar jag dricka koffein senast kl 18 och sen försöker vi få några timmars sömn, redan imorgon har det gått 48h och jag borde börjat vänja mig. Sysselsätter mig med gaming och dricker massa kaffe/energidricka för hålla mig vaken och alert. Rastlös som fan dock.
Vet inte hur det kunnat spåra ur och krävas så mycket nikotin, men nu de senaste 24h så haar jag kört med onico nikotinfria dosor och sen lägger jag i 6-12 normalstarka portionssnus i dom dosorna och snusar, nästa vecka med start 2 mars så blir de max 10 normala snus om dagen (utöver onico), sen veckan efter de 8 normala snus och sen veckan efter det ska jag vara nere på 6 snusar normalstyrka om dagen (så 1 portionssnus + 2-4 onico för att fylla ut snusgropen, det är de viktigaste).
Första natten hittils var som någon skrev massa ångest, oro och grubblerier och absolut ingen sömn. Drack iofs massa redbull under kvällen för hålla mig vaken. Idag slutar jag dricka koffein senast kl 18 och sen försöker vi få några timmars sömn, redan imorgon har det gått 48h och jag borde börjat vänja mig. Sysselsätter mig med gaming och dricker massa kaffe/energidricka för hålla mig vaken och alert. Rastlös som fan dock.
Om man inte kan/vill lägga av helt är väl en nertrappning bra och jag hoppas du lyckas. Långsiktigt är jag dock pessimistisk till upplägget och då talar bara jag av egen erfarenhet:
Jag kan inte snusa "lagom". Jag vill ständigt ha nikotinet, och när jag inte har det så räknar jag minuterna tills jag får det. Nikotin manipulerar belöningssystemet i hjärnan på liknande sätt som alkohol vilket att man är på en glidande skala av att INTE ha kontroll. Jämför med alkoholister som inbillar sig att de klarar av att "bara" ta ett glas på en fest. Det går oftast inte.
Jag snusade ungefär som du - 4 st åt gången. Ibland ännu fler när ingen såg på, för jag såg ju ut som en kamel med allt snus i munnen. (Missbruksvarning där att smyga med sin last) Det höll inte i längden.
Jag hade inget alternativ än att sluta, jag fixade det uppenbarligen inte.
Men vissa tar en portionspåse då och då och är nöjda med det utan att trappa upp, så vi är alla olika.