2007-01-08, 19:58
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaoomen
Nu är det 5 dagar sen jag la av. det går bra tycker jag, kör med onico tycker det funkar fint.. har snusat i lite mer än 3 år, försökt sluta många gånger men aldrig haft viljan, men det har jag nu känner jag, så nu hoppas jag detta funkar
Fast det känns lite som man förlorat en bra kompis

I hear ya dude! Flera gånger om dagen kommer jag att tänka på att jag skulle vilja belöna mig själv, problemet är bara att den i ca. tio år naturliga belöningen nu inte är tillgänglig.

En bra kompis var det men vänskapen kostar för mycket pengar för mig...

Lycka till jaoomen!
Citera
2007-01-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Hehe jo, det går ju åt en del Onico och lösgodis för att hålla suget borta =).

Finns det förresten bara Onico som är nikotinfri?
Smaker ju inte nånting
Andra smaker finns det gott om, men de flesta är vidriga.
Onico pepparmint tycker jag är bra, för det river till lite under läppen.
Annars kan jag variera med Choice´s Mummasmak, just för att den smakar mycket.
Citera
2007-01-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
VANAN gjorde sig absolut påmind efter ett par starka, kalla. Det är som att en öl smakar heller inte lika gott när man inte längre har den där slutklämmen. Det som slår mig ändå är att om jag bara ignorerar det där akuta suget så "glömmer" jag bort det, för en stund i alla fall. Tidigare missbrukade jag verkligen snus när jag drack någon form av alkohol. Hade alltid en inne och ibland glömde jag bort att jag redan hade en och lade in en extra... Jag inbillar mig också att fyllan känns annorlunda nu när inte nikotinet är inblandat, men det baserar jag endast på helgens tämligen rimliga intag.

Hur gick det för dig Scorned?

Jag klarade mot förmodan av det, jag hade satt en stor textad lapp på insidan av ytterdörren "Kontrollerar DU din kropp, eller gör NIKOTINET det???"

Trots en ovanligt hög konsumtion av pilsner och vin på fredagen (läs lätt minneslucka) så klarade jag av snusvanan.
Lördagen och söndagen gick i hälsans och träningens tecken så då var det inga problem.
Jag måste säga att det var enormt mycket lättare att sluta än jag minns det (slutade en gång på 80-talet och höll upp i 2 år). Så jag säger som jag gjorde till en kollega:
Det är inte att sluta som är det svåra, det är att inte börja igen som är utmaningen...
Citera
2007-01-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag har lagt upp min sluta snusa plan på det sättet att jag först och främst ska bli av med nikotinbegäret(vet inte hur lång tid det tar men jag räknar med iaf 2 månader som för en heroinist ungefär).Själva vananfår man ta itu med sedan och det tror jag man måste låta ta tid helt enkelt.Därför tror jag onico och vanligt tugummi är bra substitut så kör på dom du.Utöver det kan jag bara uppmana dig till att hålla ut så bra du kan.Det gör jag själv just nu också.
Man bör skilja mellan begär, beroende, vana...

Beroendet av nikotin innebär att man fysiskt behöver nikotin för att må normalt. Detta har i huvudsak att göra med minskade nivåer av dopamin i centrala nervsystemet. Detta s.k. kemiska beroendet av nikotin ska försvinna inom 1-2 dygn. Utsättningssymptomen är ofta yrsel, illamående, kallsvettningar...

Vanan av nikotin är inte detsamma som vanan av att ha en pris under läppen. Dock kombineras naturligtvis dessa vanor då man slutar. Detta är endast en tankemässig vana som försvinner mycket långsammare än nikotinberoendet. Denna vanan försvinner egentligen aldrig för resten av livet. Däremot försvagas den i 6 månader till 2 år så att man kan säga att det är en latent vana.

Begäret till snus är en summerad kombination av beroende och vana.

Även om det finns några enstaka undantag så kan man nog säga att en gång snusare, alltid snusare. Inte många klarar att belöna sig med en pris snus en lördagskväll på fyllan för att sedan undvika att ta 2-3 prisar till. Och är man så stark att man klarar det en lördag så bevisar det bara för en själv att man klarar det, och så gör man det en lördag till fast man kanske köper en dosa istället för att snylta och då blir det kanske 4-5 prisar och kanske en på söndagen, för man är ju så bakis och man är ju SÅÅÅ karaktärsstark.
Jag kan se mig själv hamna i spiral därefter:
  • Men jag snusar ju BARA på helgerna, jag har kontroll...
  • Men jag snusar ju bara lös-snus på helgerna, på jobbet är det portion, jag har en sådan viljestyrka
  • Jag snusar alltid portion när jag möter kunder, men eftersom jag är så rutinerad, så kan jag snusa lös-snus resten av tiden på jobbet
  • Äh fan, jag kom på att snus inte är sååå dyrt, och det är ju inte så skadligt säger dom ju, och eftersom jag inte längre behöver bevisa något så började jag igen, inte för att jag inte kunde sluta, utan för att jag ville börja igen...
Citera
2007-01-09, 01:10
Medlem
Hej. Nu är det exakt 144 (6 dagar) timmar sedan jag slutade snusa. Jag tkr det har gått förhållandevis bra. Jag rökte en cigg under dom 2 första dagarna, men nu tuggar jag bara tuggummi i stora mängder. Jag slutade tvärt, att börja snusa nikontinfritt snus är ju helt åt helvette, då sitter man väll fast i det istället efter ett tag. Jag är rätt stolt ändå. Jag är 19 år o har snusat konstant i 6-7 år iaf. Började grymt tidigt med snus, o har nog iaf dom senaste 4 åren snusat en dosa lössnus om dagen samt har rökt en väldans massa emellanåt. Blir det inte värre än såhär? 2-3 första nätterna var jobbiga; kallsvettningar, vaknade tusen ggr per natt etc etc. Nu tkr jag allt nästan känns okej. Inget stark sug alls, men känns ibland meningslöst att dricka kaffe o äta mat när man inte får sätta sig en prilla efteråt. Jag trodde inte jag skulle klara det. Har fortfarande hemma en stock snus som jag hamstade inann nyår, men inte en tanke på att spräcka den har jag haft.. Blir det inte värre än så här?

MVH
Citera
2007-01-09, 12:17
Medlem
Subb[a]s avatar
Börjat på min resa nu. Svåra är när man blir så jävla förbannad på allting, snussuget kan jag hantera rätt så väl...
Citera
2007-01-09, 13:47
Medlem
sluta snusa

Jag slutatde snusa förra veckan.
Det mest possitiva med att sluta snusa är nog att
sexlusten ökar och man mår helt enkelt bättre!
Citera
2007-01-09, 14:01
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
5 dagar senare, allt lugnt.
Inga problem.
Citera
2007-01-09, 14:32
Medlem
Jag är inne på min 8:e dag. Första dagen tog jag en snus på kvällen bara för att belöna mig själv

Har sedan köpt 2 st onicodosor som nu är slut. Igår och idag har jag helt varit utan. Jag trodde att det skulle vara värre. Speciellt när folk säger att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka.

10 års snusande är nu förhoppningsvis avslutad.
Citera
2007-01-09, 18:06
Medlem
knoxahs avatar
Köpte min första dosa Onico i dag för att jag var så jävla nyfiken. Helt okej snus, faktiskt.

Påverkas inte av tobaksskatten, i alla fall.
Citera
2007-01-09, 19:14
Medlem
beachboys avatar
har hållit upp i 6 dygn nu efter att ha snusat i 14 år...känns väl helt okej förutom att det vattnas i käften hela tiden plus humörsvängningarna...har inte tagit nånting efter att jag slutade.. ingen cigg eller snus...bara hoppas att suget avtar lite snart.....slutar enbart för att dom höjde priserna...lägger undan 35 spänn varje dag..blir 1000 spänn i månaden...12000 per år...cashen rullar in
Citera
2007-01-09, 21:20
Medlem
knoxahs avatar
Nåja... i morgon gäller det, grabbar och gubbar. Onicodosan lär ju ta slut innan morgonkaffet. Har en dosa LD (blä?) framför mig med fyra prillor i. Ska snusa upp dem innan jag går och lägger mig, sedan slutar jag i morgon. Har en polares stöd då även han intalar sig själv till att prova sluta i alla fall.
Och för att vara riktigt nyttig käkar jag inte socker nu för tiden heller. (nej, är inte fet)

Önska mig lycka till...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in