Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag har lagt upp min sluta snusa plan på det sättet att jag först och främst ska bli av med nikotinbegäret(vet inte hur lång tid det tar men jag räknar med iaf 2 månader som för en heroinist ungefär).Själva vananfår man ta itu med sedan och det tror jag man måste låta ta tid helt enkelt.Därför tror jag onico och vanligt tugummi är bra substitut så kör på dom du.Utöver det kan jag bara uppmana dig till att hålla ut så bra du kan.Det gör jag själv just nu också.
Man bör skilja mellan begär, beroende, vana...
Beroendet av nikotin innebär att man fysiskt behöver nikotin för att må normalt. Detta har i huvudsak att göra med minskade nivåer av dopamin i centrala nervsystemet. Detta s.k. kemiska beroendet av nikotin ska försvinna inom 1-2 dygn. Utsättningssymptomen är ofta yrsel, illamående, kallsvettningar...
Vanan av nikotin är inte detsamma som vanan av att ha en pris under läppen. Dock kombineras naturligtvis dessa vanor då man slutar. Detta är endast en tankemässig vana som försvinner mycket långsammare än nikotinberoendet. Denna vanan försvinner egentligen aldrig för resten av livet. Däremot försvagas den i 6 månader till 2 år så att man kan säga att det är en latent vana.
Begäret till snus är en summerad kombination av beroende och vana.
Även om det finns några enstaka undantag så kan man nog säga att en gång snusare, alltid snusare. Inte många klarar att belöna sig med en pris snus en lördagskväll på fyllan för att sedan undvika att ta 2-3 prisar till. Och är man så stark att man klarar det en lördag så bevisar det bara för en själv att man klarar det, och så gör man det en lördag till fast man kanske köper en dosa istället för att snylta och då blir det kanske 4-5 prisar och kanske en på söndagen, för man är ju så bakis och man är ju SÅÅÅ karaktärsstark.
Jag kan se mig själv hamna i spiral därefter:
- Men jag snusar ju BARA på helgerna, jag har kontroll...
- Men jag snusar ju bara lös-snus på helgerna, på jobbet är det portion, jag har en sådan viljestyrka
- Jag snusar alltid portion när jag möter kunder, men eftersom jag är så rutinerad, så kan jag snusa lös-snus resten av tiden på jobbet
- Äh fan, jag kom på att snus inte är sååå dyrt, och det är ju inte så skadligt säger dom ju, och eftersom jag inte längre behöver bevisa något så började jag igen, inte för att jag inte kunde sluta, utan för att jag ville börja igen...