2014-05-20, 12:48
  #6313
Medlem
Smirmats avatar
Är nedtrappningsmetoden så dum?

Tog en prilla i söndags, 2 igår och har tagit 1 idag än så länge.

Och om jag nu klarar mig på säg 2 prillor om dagen är det någon fara ens?
Citera
2014-05-20, 13:03
  #6314
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Är nedtrappningsmetoden så dum?

Tog en prilla i söndags, 2 igår och har tagit 1 idag än så länge.

Och om jag nu klarar mig på säg 2 prillor om dagen är det någon fara ens?

Fara för vad? Plånboken lär inte lida men du är ju fortfarande beroende. Vill du verkligen sluta
så kanske du ska klippa helt?

Helst skulle jag vilja kunna ta en morgonprilla och en kvällsprilla men det funkar inte i längden för mig.
Citera
2014-05-20, 13:10
  #6315
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Är nedtrappningsmetoden så dum?

Tog en prilla i söndags, 2 igår och har tagit 1 idag än så länge.

Och om jag nu klarar mig på säg 2 prillor om dagen är det någon fara ens?
Menar du att du tänker fortsätta snusa 2 prillor om dagen permanent? För isåfall kan jag lova dig att du så småningom trappar upp igen, den regeln har tyvärr inga undantag Om du menar nedtrappning för att verkligen sluta, så har jag lärt mig varför det inte funkar. Har slutat med nedtrappning många gånger, men alltid börjat igen. Det var när jag läste Allen Carrs bok (som jag mämner flera gånger innan) som jag förstod varför. När man bara snusar några prillor om dagen blir plötsligt varje prilla så himla god, och kan t.o.m ge ett litet rus. Ens sista minne av snusen blir den där härliga goda, och man glömmer ens vanliga äckel när man, som jag, annars trycker i sig minst en dosa om dagen och ofta även vaknar med snus inne. Dels skapar det en kraftigare abstinens, det är nåt GOTT kroppen skriker efter, dels blir man så klart lättare sugen på att börja igen.
Citera
2014-05-20, 15:18
  #6316
Medlem
Är nu inne på mitt tredje försök att sluta sedan december.

Denna gång kör jag cold turkey, anledningen till att jag har misslyckats de båda tidigare gångerna är att jag har trott att det funkar att helgsnusa, eller så har jag efter ett par veckor, när suget blivit för stort, börjat ta ett par snus om dagen med iden om att trappa ned tills jag slutar totalt. Båda gångerna har lett till att jag inom ett par veckor har varit tillbaks i ruta ett, så nu kommer jag inte ens att röra skiten och om jag gör det så ska jag vara man nog att erkänna direkt för mig själv att anledningen till att jag tar en är att jag har misslyckats och återfallit och inte låtsas för mig själv att jag tar en för gamla tiders skull för att det är så gott och att jag kan hantera det.

Det är bara att inse det, när det gäller snus så har jag ingen självdisciplin alls, jag är som en tandlös crackhora, beredd att suga av vem som helst och när som helst för att få i mig nästa fix.

Du har varit min bästa vän länge kära nikotin men nu gör du mer skada än nytta, så jag kommer inte ens att tillägna dig en tanke.
Citera
2014-05-20, 22:07
  #6317
Medlem
Är inne på 26 snusfria timmar nu!

Har varit lite lättare än vad jag trodde hittills. Dock börjar suget att kicka in rätt ordentligt. På något sätt så lyckas alltid mitt undermedvetna lura mig att det snart är dags att börja snusa igen, fast jag vet att det inte kommer att gå

Hoppas suget försvinner snart, innan det sker några "olyckor".

Utifall någon undrar: Kör helt utan några substitut. Inga plåster, Onico, Tuggummi, etc. Kör endast på viljekraft just nu.
Citera
2014-05-20, 22:33
  #6318
Medlem
Spider-Girls avatar
[quote=ThatCoolGuy77|

Utifall någon undrar: Kör helt utan några substitut. Inga plåster, Onico, Tuggummi, etc. Kör endast på viljekraft just nu.[/QUOTE]
Det enda långsiktiga sättet att verkligen klara det vad jag förstått av den där boken. Så bra tänkt! Substitutet förstärker bara känslan av att kroppen BEHÖVER nikotin (ett gift, alltså inte mat, hallå!) och förlänger abstinensen.
Citera
2014-05-21, 14:08
  #6319
Medlem
43 timmar sen min sista snus

Dock börjar jag känna nu att antalet tankar om att ge upp per timme har ökat extremt.

Det luriga är att jag går från fett taggad på att vara nikotinfri, till att nästa sekund nästan få ett mental breakdown och är beredd att springa iväg till närmaste kiosk.

Den "fysiska" abstinensen verkar ha blivit något mildare än igår, dock är suget mycket större nu. Lider av koncentrationssvårigheter. Något som verkar bra är i alla fall att jag känner mig väldigt pigg idag, trotts att jag sov kasst inatt (typ 4 timmar).
__________________
Senast redigerad av ThatCoolGuy77 2014-05-21 kl. 14:12.
Citera
2014-05-21, 14:38
  #6320
Medlem
SpooN.s avatar
Skadeglädje att vara en av torskarna här 2011 med halvseriösa försök till att vara helt snusfri i ett år nu!

Alla positiva effekter är väl så gott som bortblåsta, man kan ju inte gotta sig man slutat varje dag däremot tackar jag mig själv lite då och då med lite "gratis bira" som i teorin inte skulle funnits om jag fortfarande höll på med det där giftet.

Jag minns hur snus var en slags livsstil, om än mycket tragiskt sån.

Bästa med att vara snusfri då? Hmmm... På rak arm, egentligen är det att inte behöva ta med snuset ut på helger och kunna vara med tjejer och veta hur stabil ens andedräkt är. Dessutom smakar snuset riktigt illa dagen efter på baksmällan och tarmkanalen ska vi inte ens snacka om så fort man tar en snus.
Citera
2014-05-21, 14:46
  #6321
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Skadeglädje att vara en av torskarna här 2011 med halvseriösa försök till att vara helt snusfri i ett år nu!

Alla positiva effekter är väl så gott som bortblåsta, man kan ju inte gotta sig man slutat varje dag däremot tackar jag mig själv lite då och då med lite "gratis bira" som i teorin inte skulle funnits om jag fortfarande höll på med det där giftet.

Jag minns hur snus var en slags livsstil, om än mycket tragiskt sån.

Bästa med att vara snusfri då? Hmmm... På rak arm, egentligen är det att inte behöva ta med snuset ut på helger och kunna vara med tjejer och veta hur stabil ens andedräkt är. Dessutom smakar snuset riktigt illa dagen efter på baksmällan och tarmkanalen ska vi inte ens snacka om så fort man tar en snus.

Fan vad gött, du ger en lite hopp om att det faktiskt kan gå att sluta P.s. Cred för Slipknotcitatet i din signatur D.s.
Citera
2014-05-21, 23:20
  #6322
Medlem
Spider-Girls avatar
Okej, nu har jag precis efter 23 års bruk (med undantag för gravidteter och amning) stoppat in min sista snus. Följer bokens instruktioner och slänger det snus jag har kvar (läskigt att inte ha dem kvar i kylen, men de signalerar ju ändå att jag kan behöva ta en i nödfall, och att tänka så är att redan ha gett upp, så bort med dem)
Pepp till mig!
Citera
2014-05-22, 09:26
  #6323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Okej, nu har jag precis efter 23 års bruk (med undantag för gravidteter och amning) stoppat in min sista snus. Följer bokens instruktioner och slänger det snus jag har kvar (läskigt att inte ha dem kvar i kylen, men de signalerar ju ändå att jag kan behöva ta en i nödfall, och att tänka så är att redan ha gett upp, så bort med dem)
Pepp till mig!
Lycka till!

Själv är jag inne på 62 timmar utan nikotin. Abstinensen börjar lägga sig, fast suget är starkare än någonsin.

Det känns lite jobbigt att det ligger en tobakskiosk precis vid pendeltåget, som jag åker varje morgon... Som tur var så har dem inte min favoritsnus där
Citera
2014-05-22, 20:36
  #6324
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatCoolGuy77
Lycka till!

Själv är jag inne på 62 timmar utan nikotin. Abstinensen börjar lägga sig, fast suget är starkare än någonsin.

Det känns lite jobbigt att det ligger en tobakskiosk precis vid pendeltåget, som jag åker varje morgon... Som tur var så har dem inte min favoritsnus där

Duktiga vi är, erkänn
Ca 22 timmar utan nu, varje gång jag känner mig otillfredsställd påminner jag mig om att det gjorde jag hela tiden som snusare ändå! Snuset gav ändå ingen kick längre, utan det blev dubbla snus, sova med snus osv och hela tiden hoppas att nästa snus ska ge samma kick som man brukade.
Tror inte snus är så himla farligt för kroppen faktiskt, är bara så sjukt trött på att vara slav under en last som styr mig helt, kostar 1200 spänn i månaden och ändå inte ger ett skit längre. Jag som avskyr auktoriteter och vill vara en fri människa, ska jag låta en liten fjuttig drog med kasst rus styra mig decennie efter decennie? Fuck that!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in