2013-03-06, 12:16
Medlem
Herenocastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Jag har i genomsnitt snusat en dosa portionssnus om dagen i snart sju års tid.

För tre veckor sedan bestämde jag mig för att lägga ner mitt snusande helt och som hjälpmedel använde jag mig utav några dosor utav den nikotinfria snusen Onico. Då känslan av nikotinbrist blev påtaglig så stillade jag suget med en prilla Onico.

Redan efter ett dygn så märkte jag att det inte var nikotinet i sig som var svårt att sluta med, utan själva vanan. Behovet av att ha någonting under läppen. Vanan att trycka upp någonting irriterande men gott under läppen efter en kryddstark måltid.

Onicon är ganska svår att säga farväl till, men även den kan man kompensera med godis, mat och tuggummin. En massa tuggummin. De som säger att man går upp i vikt av att sluta snusa har alldeles rätt, själv har jag gått upp ~4 kilo på tre veckor på grund av all skit som jag har tryckt i mig för att stilla begäret. Men vad fan, det är fyra kilo som man kan gå ner relativt snabbt om man bara räknar lite kalorier i någon månad.

Misstaget folk verkar göra är att gå in med inställningen att de alltid kan falla tillbaks i beroendet om de misslyckas med att sluta. Går man in med en sådan inställning så har man ju redan gett upp! Har man ingen motivering så kommer man inte att lyckas. Man vill helt enkelt inte sluta snusa.

Hittade ett par inlägg i en annan tråd:

Just där ligger problemet. Man vill helt enkelt inte.

Det allra svåraste med att sluta snusa är att vilja sluta snusa. Den biten är allra svårast att ta till sig. Om man verkligen vill så kommer man inse att det inte alls är så jävla svårt som man trodde att det skulle vara. Ger man sig verkligen fan på att sluta så KOMMER man att lyckas.

Så, vad är egentligen grejen. Om jag har lyckats med att sluta snusa på första försöket efter sju års regelbunden snusning, varför kan inte DU lyckas med det? Sedan säger man att det är lättare att sluta röka. Rökare, vad sjutton väntar ni på? Bättre tider? Varför kunde jag lyckas sluta och inte andra? Taskig självbehärskning eller vad är det frågan om?

Kära medlemmar! Jag utmanar er. Ställ undan snusdosan eller cigarettpaketet NU! och ge dig fan på att aldrig mer ta en enda snus eller cigarett till. Svårare än så är det inte. Det finns inget "sen", för "sen" blir bara "sen" sen. NU har ni er chans! Antar ni utmaningen, så skriv gärna hur det går här i tråden. Ni andra kan fortsätta slösa pengar och skada er själva och andra i er omgivning.

1. Lägg ifrån dig snuset.
2. Gå till affären och köp Onico.
3. Snusa en dosa på en dag och trappa gradvis ner.
4. Du ska se till att ha slutat med Onicon helt efter max 1-2 veckor.
5. Du är snusfri. Hur känns det?

Lycka till. /Eder Pattcancer

I maj förra året gick jag från 2 paket cigg om dan till 0 över en natt. Fick ta till lite snus som hjälp på vägen men det gick bra. Däremot så satte röksuget in i vintras när man körde mördar pass med snöröjning så då blev det några portionsprillor i traktorn.
Hade inte snusat på 2 veckor när tjejen gjorde slut för ett tag sedan så nu sitter man med något under läppen konstant istället... Men det skiter jag i förtillfället, jag röker åtminstone inte!

Till Ts: Lycka till, har man motivation och vilja så klarar man det. De enda som får lida är ens familj i början
Citera
2013-03-06, 12:37
Medlem
Snipaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Jag har i genomsnitt snusat en dosa portionssnus om dagen i snart sju års tid.

För tre veckor sedan bestämde jag mig för att lägga ner mitt snusande helt och som hjälpmedel använde jag mig utav några dosor utav den nikotinfria snusen Onico. Då känslan av nikotinbrist blev påtaglig så stillade jag suget med en prilla Onico.

Redan efter ett dygn så märkte jag att det inte var nikotinet i sig som var svårt att sluta med, utan själva vanan. Behovet av att ha någonting under läppen. Vanan att trycka upp någonting irriterande men gott under läppen efter en kryddstark måltid.

Onicon är ganska svår att säga farväl till, men även den kan man kompensera med godis, mat och tuggummin. En massa tuggummin. De som säger att man går upp i vikt av att sluta snusa har alldeles rätt, själv har jag gått upp ~4 kilo på tre veckor på grund av all skit som jag har tryckt i mig för att stilla begäret. Men vad fan, det är fyra kilo som man kan gå ner relativt snabbt om man bara räknar lite kalorier i någon månad.

Misstaget folk verkar göra är att gå in med inställningen att de alltid kan falla tillbaks i beroendet om de misslyckas med att sluta. Går man in med en sådan inställning så har man ju redan gett upp! Har man ingen motivering så kommer man inte att lyckas. Man vill helt enkelt inte sluta snusa.

Hittade ett par inlägg i en annan tråd:

Just där ligger problemet. Man vill helt enkelt inte.

Det allra svåraste med att sluta snusa är att vilja sluta snusa. Den biten är allra svårast att ta till sig. Om man verkligen vill så kommer man inse att det inte alls är så jävla svårt som man trodde att det skulle vara. Ger man sig verkligen fan på att sluta så KOMMER man att lyckas.

Så, vad är egentligen grejen. Om jag har lyckats med att sluta snusa på första försöket efter sju års regelbunden snusning, varför kan inte DU lyckas med det? Sedan säger man att det är lättare att sluta röka. Rökare, vad sjutton väntar ni på? Bättre tider? Varför kunde jag lyckas sluta och inte andra? Taskig självbehärskning eller vad är det frågan om?

Kära medlemmar! Jag utmanar er. Ställ undan snusdosan eller cigarettpaketet NU! och ge dig fan på att aldrig mer ta en enda snus eller cigarett till. Svårare än så är det inte. Det finns inget "sen", för "sen" blir bara "sen" sen. NU har ni er chans! Antar ni utmaningen, så skriv gärna hur det går här i tråden. Ni andra kan fortsätta slösa pengar och skada er själva och andra i er omgivning.

1. Lägg ifrån dig snuset.
2. Gå till affären och köp Onico.
3. Snusa en dosa på en dag och trappa gradvis ner.
4. Du ska se till att ha slutat med Onicon helt efter max 1-2 veckor.
5. Du är snusfri. Hur känns det?

Lycka till. /Eder Pattcancer

Jag antar nog din utmaning.
Fastän inget pris är lockande!
Ska hålla digg uppdaterad, haha du får ta spydiga komentarer och ett dårligt skriv humör
av mig ett tag.. ska jag sluta måste de ju gå ut över nån så då blir de utmanaren de drabbar i detta fall!

GÖR DOM OSS FOLK

S L U T A R Ö K S N U S A NU !!

eller gör ett försök.

i sure will try!

TS tack för peppen! du kanske räddar mitt liv ?!
Citera
2013-03-06, 13:34
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snipaa
Jag antar nog din utmaning.
Fastän inget pris är lockande!
Ska hålla digg uppdaterad, haha du får ta spydiga komentarer och ett dårligt skriv humör
av mig ett tag.. ska jag sluta måste de ju gå ut över nån så då blir de utmanaren de drabbar i detta fall!

GÖR DOM OSS FOLK

S L U T A R Ö K S N U S A NU !!

eller gör ett försök.

i sure will try!

TS tack för peppen! du kanske räddar mitt liv ?!

Kör hårt!

Själv var jag bara sur/grinig i max två dagar, sedan började det bli lättare.
Citera
2013-03-06, 14:32
Medlem
Brain Damages avatar
OT: Jag bryter trenden genom att inte citera TS som ändå går att läsa längst upp på denna sida. försök med det ni också nästa gång...

OnT: Det är just det där med motiv att sluta snusa. För mig gräver inte bruket några hål i ekonomin och några negativa hälsoeffekter syns det inte röken av. Snus är bara jävligt gott helt enkelt. Så vad skulle ett motiv vara? Det enda jag kan tänka mig är att det vore praktiskt att inte ha snusbegär vid längre utlandssemestrar, men det kan iofs temporärt lösas med medhavd snus kompletterat med en och annan cigg. Nä, motiv för snusslut saknas...
Citera
2013-03-06, 14:35
Medlem
Sigstens avatar
Jag bara bestämde mig en dag för att sluta snusa och så var det med det. Behöver inte massa skit bara stark vilja! Det är DU som bestämmer över din kropp!!
Citera
2013-03-06, 22:05
Medlem
Snipaas avatar
Hell yeah

Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Jag bara bestämde mig en dag för att sluta snusa och så var det med det. Behöver inte massa skit bara stark vilja! Det är DU som bestämmer över din kropp!!
Citera
2013-03-07, 13:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
http://postimage.org/image/cqwmljyuf/

Mina tre sista köpta portionssnus någonsin. Får se hur fan nu det här skall gå till. Tror inte nikotinet kommer vara problemet, utan vanan att alltid ha någonting under läppen.

Antar att jag får uppdatera här så folk får reda på hur man lyckas.
Citera
2013-03-07, 13:55
Medlem
Herenocastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
http://postimage.org/image/cqwmljyuf/

Mina tre sista köpta portionssnus någonsin. Får se hur fan nu det här skall gå till. Tror inte nikotinet kommer vara problemet, utan vanan att alltid ha någonting under läppen.

Antar att jag får uppdatera här så folk får reda på hur man lyckas.

Lägg tillbaka dom i dosan så har du något att lägga under läppen i framtiden
Citera
2013-03-07, 15:18
Medlem
Man vill sluta snusa men ändå inte.

Finns ju inge bättre än o öppna dosan och ta en jävel.. Sjag började snusa så har jag slutat med att små äta hela tiden, blir aldrig att man köper den där lilla gott&blandat påsen när man svänger förbi ica. Jag är faktiskt nöjd över mitt val att börja snusa för 5år sedan. Dyrt men gott. Snusar en dosa på 1½ dag ungefär. Köper jag en dosa på morgonen så är den slut dagen efter vid lunch.
Citera
2013-03-07, 18:05
Medlem
R0ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
OnT: Det är just det där med motiv att sluta snusa. För mig gräver inte bruket några hål i ekonomin och några negativa hälsoeffekter syns det inte röken av. Snus är bara jävligt gott helt enkelt. Så vad skulle ett motiv vara? Det enda jag kan tänka mig är att det vore praktiskt att inte ha snusbegär vid längre utlandssemestrar, men det kan iofs temporärt lösas med medhavd snus kompletterat med en och annan cigg. Nä, motiv för snusslut saknas...

Precis, precis så är det för mig med. Så länge jag inte hittar en vettig anledning till att sluta, dvs. att fördelarna med att sluta väger över så kommer jag nog inte göra det heller.
Citera
2013-03-10, 01:59
Medlem
uuy1851s avatar
Tja.

Jag får synrubbningar och synförvrängningar som påminner om hallucinogena droger när jag tänder av från nikotin. Någon annan som får liknande? Tänker på att vägger kan tyckas andas, eller få psykedeliska mönster på sig.

Känns rätt ovanligt iaf. Eller så har nikotinet fuckat balansen i min hjärna och när jag är utan det så får jag av någon anledning "hallucinationer" (ser inget som inte redan finns. Sinnesintrycken ifrån synen förvrängs en aning bara). Jag har varit utan det i ett dygn nu ungefär, lite mer kanske. Och jag har lite sköna effekter som en intensivare verklighet. haha.

Känner mig ruskigt instabil dock, men har rökt weed och käkat melatonin så nu ska jag gå och lägga mig.

tänkte bara kolla om någon annan har fått synrubbningar av nikotinabstinensen.

Goodnight
Citera
2013-03-10, 14:13
Medlem
Ni är starka, håll ut!!! Jag tillägnar min snus till er som håller på att sluta just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in