2008-03-05, 21:46
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Ditt argument är ologiskt. Sluta snusa > ökad självkänsla > gå upp i vikt > minskad självkänsla > träna > gå ner i vikt > ökad självkänsla. Du vinner självkänsla. Förutom att motion och inget snus ger hälsobonusar i mängder, både psykiska och fysiska.
Precis, självkänslan ökar för varje dag man klarar sig utan snus, men å andra sidan blir slaget hårdare den dagen man börjar igen. Ex: Det känns mer att falla tillbaka efter en månad än några dagar.
Citera
2008-03-06, 00:11
Medlem
Tack för en tråd som varit till stor hjälp!

Här kommer de råd som funkade för mig. Har snusat sedan 1986 och la av i Juni -07. Ingen lätt uppgift och den föregicks av ett antal misslyckade försök, det längsta uppehållet var nog 4 månader (1996). Så här gjorde jag: Satt och läste "sluta snusa tråden" i flera månader och försökte vänja mig vid tanken på ett liv utan snus. Kände mig grymt taggad varje kväll men när morgonen kom var tanken på att inte få lägga in en pris outhärdlig. Kunde inte riktigt förstå hur jag skulle våga ta steget, ni vet att det är en rätt stor njutning man skall förneka sin kropp/själ. Stålsatte mig för att dra ner på snusandet, typ max 2 innan lunch osv. Höll på så ca 1 vecka och försökte ersätta 1 eller på prillor med nikotintuggummi, kom kanske ner i ca 4 per dag. Det var tungt men inte outhärdligt tack vare er andra som jag tröstade mig med varje kväll. Kändes mindre ensamt när ni andra FB:are också satt med huvudvärk, svettningar och rädsla, märkte att det fanns dom som hade det värre. Drog sen iväg på en utlandsresa utan snus (kändes som första gången man skulle hoppa från 10:an) var bara borta i 5 dagar. Då körde jag bara nikotintuggummi och jag körde så snålt det bara gick, jag hade bestämt mig för att jag skulle skära nikotintillförseln ganska hårt och trappa ner till noll på ca 1 vecka. Kom hem och dumpade nikotinet- puh, det var ingen fest! Känslan av ge sig ut på okänd mark kombinerad med fysisk abstinens gjorde det till den jobbigaste biten. Hade några möte på jobbet som jag i stort sett inte minns, satt bara och försökte se normal ut men hela kroppen skrek efter bot! Trodde jag skulle ge upp men sa till mig själv, "Onico och avvakta 2 timmar". Onico gjorde stor nytta, det brännande begäret under läppen dämpades och jag låtsades att den var riktig och att välbehaget flödade. Sen var det ett jävla nötande i en dryg vecka, visste att det skulle släppa men kampen mot tiden var jävligt hård. Minuter kändes som timmar och jag tvingade mig att tänka på annat så fort snussuget växte, satt o fantiserade om kvinnor (ändamålet helgar medlen). Sen släppte motvinden och jag fick nerförsbacke, efter en månad började jag tro att en permanent lösning var möjlig. Nu har det gått 8 månader och det är sällan något problem, kommer på att det kan gå en hel dag utan att jag ens tänkt på snus, suget är helt borta. Är stolt och tacksam, tror inte det hade funkat utan er hjälp, tack!
Citera
2008-03-06, 01:25
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnostiker
Text...
Till att börja med - Välkommen till forumet, och stor elloge till dig som lyckats sluta

För det andra: Har du hört talas om stycke-indelning? Använd den isåfall om du inte vill att folk ska ge upp när de läst de 3 första orden.
Citera
2008-03-07, 18:14
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Precis, självkänslan ökar för varje dag man klarar sig utan snus, men å andra sidan blir slaget hårdare den dagen man börjar igen. Ex: Det känns mer att falla tillbaka efter en månad än några dagar.

Jajemän, visst är det så. Har haft drömmar där jag snusat, och vaknat upp först besviken som fan men sedan oerhört lättad när jag inser att det varit en dröm.

Återfall till snus känns just nu i princip omöjligt, däremot är feströkande och dylikt en ständig frestelse. Som jag dock lyckats motstå än, men det är faktiskt tungt. Har iaf lyckats komma över den där sociala biten och insett att jag inte är sämre för att jag inte hänger med ut och röker... har snarare lyckats få polarna att gå ut och röka mer sällan.
Citera
2008-03-09, 22:45
Medlem
The_Skins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Skin
Just nu har jag 2 prillor kvar i dosan, kommer det att vara mina sista?
Jag vet inte, men jag ska iaf testa. Har aldrig slutat förr så vi får se hur det går. Har snusat i precis 10år. Jag har väl egentligen ingen jättebra anledning till att sluta förutom några rykten om prishöjning, så motivera mig gärna!!
Återkommer med rapporter!

Har snart varit ren i 3 månader, de först 2 var ett helvete men nu kan jag känna att jag är fri.
Visst kan jag fortfarande känna att det skulle vara förbannat gott men "suget" är borta.
Har planerat att fira med en dosa till midsommar, ska bli mycket spännande....
Citera
2008-03-09, 22:47
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Har snart varit ren i 3 månader, de först 2 var ett helvete men nu kan jag känna att jag är fri.
Visst kan jag fortfarande känna att det skulle vara förbannat gott men "suget" är borta.
Vad är det för spännande med att falla tillbaka i missbruket?
Citera
2008-03-10, 09:22
Medlem
Ozmeisters avatar
Kommer att återuppta snusandet idag, kommer dock att snusa mindre än jag gjort tidigare. Det är motivationen som brister. Snus är inte farligt.
Citera
2008-03-10, 14:09
Medlem
vidis avatar
Citat:

så du ska fira att du varit snusfri i 6 månader med att snusa
Citera
2008-03-10, 14:12
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Kommer att återuppta snusandet idag, kommer dock att snusa mindre än jag gjort tidigare. Det är motivationen som brister. Snus är inte farligt.
Det kommer inte att fungera. Tro mig.
Citera
2008-03-10, 14:16
Medlem
H0nkens avatar
Jahopp.. då har man börjat igen efter ett uppehåll sedan i juni. Tog en prilla av polaren för att känna hur det kändes. Sedan köpte jag en egen dosa "på kul". Kan ju inte skada, tänkte jag, och nu är man fast igen. Men vafan, det är ju så gott!
Citera
2008-03-10, 15:27
Medlem
antonfs avatar
Citat:

Precis, man har ingen motivation till att sluta. Det finns inga nackdelar
Citera
2008-03-10, 15:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Jag har samma plan. Har gått upp 8 kilo i vikt sedan nyår och nu ger jag upp.
Snus är nog inte så farligt, men numera djävligt dyrt och det retar mig.

Men kan man skära ner till en dosa var tredje dag istället för en om dagen går det ju an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in