2014-03-13, 09:35
Medlem
Torsuss avatar
Nu kanske detta är tankar som helt svävar ut i det blå men jag nämner det ändå...ni får gärna idiotförklara mig, det bjuder jag på!

Nu till saken: Det finns ju teori såsom hologramteorin, att vi skulle leva i en slags matrix-värld och liknande teorier.

Tänk nu följande: om jag skulle vara en riktig skicklig programmerare och programmera upp en hel värld, ja kanske ett helt universum. Det skulle vara en bebodd planet med varelser som har medvetande(eller i varje fall tror sig ha medvetande). Jag programmerar in naturlagar...

Sedan får jag för mig att spela ett spratt enbart för mitt egna höga nöjes skull och ändrar lite....
Jag får för mig att gravitationen gäller för allting FÖRUTOM då varelser håller en basketboll i sin hand. Då plötsligt blir den dubbelt så tung gentemot vad den borde vara. De blir givetvis förbryllade och sätter den på en våg. Då gör jag det ännu roligare och låter vågen visa exakt den rätta vikten.

Detta förbryllar en del av dom så mycket så att de sätter hela vetenskapsteam för att undersöka avvikelsen...men hur mycket de än försöker får de ingen lösning på gåtan...allt medan jag bara gapskrattar åt mitt eget sadistiska skämt!

Tänk nu om vi själva lever i en simulerad värld? Där naturlagarna till en början verkar logiska...förutom på kvantnivå där det plötsligt inte stämmer längre...Fotoner skickas ut genom två hål där de tycks gå igenom två hål samtidigt...förutom när vi mäter och sätter detektorer runt hålen...då plötsligt uppför de sig som de ska och går igenom ett av hålen.

Vi förstår ingenting och forskarna försöker hitta den ena fantastiska förklarningen efter den andra...allt medan en sadistiskt programmerare någonstans garvar ihjäl sig på vår bekostnad...
Citera
2014-03-13, 09:41
Medlem
yggdrazils avatar
Fast kvantfysiken är ju inte oförenlig med verkligheten. Det enda som gör "vanlig" fysik vanlig är att di som människor upplever den ofta, i övrigt ligger tolkningsföreträdet med kvantfysiken.
Citera
2014-03-13, 09:50
Bannlyst
Om du i själva verket tror på kreationism och att någon programmerade en sådan ytterst perfekt värld, borde inte den också insett att skapa "krypteringar" som inte kan genomse dess verk? Så skulle en logisk programmerare tänka, samt att vem programmerade han som programmerade? Det blir en cirkelformad paradox och låter knappast troligt.
(Flumskriver)
Mvh Paradox
Citera
2014-03-13, 09:56
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cylinderman
Om du i själva verket tror på kreationism och att någon programmerade en sådan ytterst perfekt värld, borde inte den också insett att skapa "krypteringar" som inte kan genomse dess verk? Så skulle en logisk programmerare tänka, samt att vem programmerade han som programmerade? Det blir en cirkelformad paradox och låter knappast troligt.
(Flumskriver)
Mvh Paradox

Tack för synpunkten! Naturligtvis kan man ställa frågan vem som programmerade programmeraren...men vilken ståndpunkt man än intar så tycker jag att det blir en
paradox...om man tror på GUD, vem skapade GUD?

Om man tror att Universum kommer från ett multiuniversum, var kommer då multiuniversum ifrån?
Och så vidare...
Citera
2014-03-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cylinderman
(Flumskriver)
Mvh Paradox
Man behöver inte paradoxen. Låt säga att livet har utformats som här på jorden. Det enda han behövde göra var att hitta medvetande någonstans och lägga in det i sin maskin. Dessutom hur vet du att vi lever i en perfekt värld? Eftersom vi isåfall inte vet den korrekta verkligheten så har vi få möjligheter att genom logik klara oss undan den här.
Citera
2014-03-13, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qn
Man behöver inte paradoxen. Låt säga att livet har utformats som här på jorden. Det enda han behövde göra var att hitta medvetande någonstans och lägga in det i sin maskin. Dessutom hur vet du att vi lever i en perfekt värld? Eftersom vi isåfall inte vet den korrekta verkligheten så har vi få möjligheter att genom logik klara oss undan den här.

Menar självklart inte att det är perfekt, förlåt för ordvalet, den är så pass svårförklarad idag att den kan ses som "övermänsklig" och oförklarlig, eftersom vi inte funnit mer fakta, därav nästintill perfekt.

Universum har alltid funnits och kommer alltid finnas (enda förklaring jag kan anta just i nuläget)
Citera
2014-03-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Fast kvantfysiken är ju inte oförenlig med verkligheten. Det enda som gör "vanlig" fysik vanlig är att di som människor upplever den ofta, i övrigt ligger tolkningsföreträdet med kvantfysiken.

Fast verkligheten (om man ska utgå från hans tes) är väl hur vi upplever den och inte vad som egentligen är verkligt?

Har jag tolkat det rätt?
Citera
2014-03-13, 11:27
Bannlyst
Det är ingen ny idé. Det kallas idén om en Deus deceptor - en bedräglig Gud.
Citera
2014-03-13, 11:53
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Fast verkligheten (om man ska utgå från hans tes) är väl hur vi upplever den och inte vad som egentligen är verkligt?

Har jag tolkat det rätt?
Visst, mitt argument var bara att hans referens till kvantfysiken visar mer att människor är generaliserande än att hans tes är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in