2014-03-13, 10:06
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Windows eller Linux, förmodligen Linux.

Men som sagt, överdriven och allmänt felaktig setup för en NAS. Får nog bli en RPI och om inte det funkar så har man en extra RPI .

edit: Vad innebär RAID-1 då? Är inte väldigt insatt i RAID-konfigurationer.

Kör på Linux, Windows-servrar äter jävligt mycket systemresurser bara för att gå runt medans en Linuxburk kan gå ner till några ynkla cpu-cykler och ett par hundra meg RAM.

Personligen använder jag Debian med ZFS och det fungerar prima.
Citera
2014-03-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Kör på Linux, Windows-servrar äter jävligt mycket systemresurser bara för att gå runt medans en Linuxburk kan gå ner till några ynkla cpu-cykler och ett par hundra meg RAM.

Personligen använder jag Debian med ZFS och det fungerar prima.

Yep, tänkte använda Arch (http://archlinux.com/).
Citera
2014-03-13, 17:37
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Har blivit tipsad om denna tidigare. Letar just nu inte efter en dedikerad NAS utan tänkte mest se om man kan "salvage" komponenter från min stationära eller om det blir för overkill. Om jag i framtiden tänker köpa en NAS så vet jag iaf vad som är populärt, tack :P!

En HP Proliant Microserver går att använda som en vanlig dator.
Citera
2014-03-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
En HP Proliant Microserver går att använda som en vanlig dator.

?
Citera
2014-03-13, 19:59
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
?

Jag svarade på nedanstående text. Länken som jag postade tidigare är ingen NAS, utan en dator med hårddiskkabinett. Ber om ursäkt ifall att jag uppfattade saken fel.

Citat:
Om jag i framtiden tänker köpa en NAS så vet jag iaf vad som är populärt.
Citera
2014-03-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag svarade på nedanstående text. Länken som jag postade tidigare är ingen NAS, utan en dator med hårddiskkabinett. Ber om ursäkt ifall att jag uppfattade saken fel.

N54L är väl ändå en NAS?
Citera
2014-03-13, 21:18
Medlem
nonentityno1s avatar
En N54L och några WD Red + Xpenology alt något hopkok med en Celeron prolle, diskar och samma operativ såvida du INTE ska transcoda
Citera
2014-03-13, 21:21
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
N54L är väl ändå en NAS?

Nej, den säljs inte som en dedikerad NAS. Den kan bli en sådan om man installerar ett NAS operativ på den, annars går det lika bra att installera Windows eller Linux på den. Det går inte att jämföra Microservern med NAS produkter såsom Qnap eller Synology, dessa går inte att användas som persondator.

http://www8.hp.com/se/sv/products/proliant-servers/product-detail.html?oid=5336624#!tab=features
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in