Tja! Tänkt fixa en NAS ett tag nu.
Fick idéen då jag kikade på Raspberry PIs och tänkte omvandla en RPI till min egna NAS. Har enbart tänkt använda RPI:n för att spara filmer, samt göra den till en torrentklient. Dvs. överföringsgränsen på 2-7 MB/s skulle inte vara något större problem. Har dock hört & läst att RPI är inte väldigt pålitliga utan är mest små leksaker, har kollat på riktiga NAS och alla kostar mer än vad jag är beredd att betala.
Nu till saken.. jag har en hemmabygd gaming dator som har några år på nacken och som jag vill bli av med, den låter för mycket och är alldeles för stor. Tänkte då att man skulle kunna använda komponenterna till att bygga en NAS istället.
Komponenterna är som följande;
- CPU: i7 950 @ 3.07GHz
- GPU: GeForce GTX 570
- MOBO: ASUS Sabertooth X58
- RAM: 6GB 1600MHz DDR3
- PSU: Corsair TX 850W
- SSD: 120GB Corsair SSD Force Series 3
- HDD: 1TB 7200RPM 3.5"
Tänkte då att man gör sig av med GPUn, köper 2 nya HDD (den jag har ny börjar bli slö) och raid-1:a dom. Något annat jag bör tänka på?
Känns lite overkill att ha denna konfiguration som 24/7 NAS server för privat bruk då jag som sagt till största del kommer använda det till film-storage. Denna konfiguration kan jag ju iofs börja använda som en ordentlig back-up server, test-server, m.m. (driver eget företag, tänkt dra igång det seriöst i höst) samt göra mycket mycket mer då flaskhalsen väsentligen kommer ligga i nätverkets överföringshastigheter (router etc.), eller har jag fel nu?
Någon som har erfarenhet med servrar som är på dygnet runt, hur mycket el drar dom? Denna konfiguration lär ju dra en jävla massa soppa. Hur kan man kolla/räkna ut det?
hare!