2014-03-12, 20:22
Medlem
Tja! Tänkt fixa en NAS ett tag nu.

Fick idéen då jag kikade på Raspberry PIs och tänkte omvandla en RPI till min egna NAS. Har enbart tänkt använda RPI:n för att spara filmer, samt göra den till en torrentklient. Dvs. överföringsgränsen på 2-7 MB/s skulle inte vara något större problem. Har dock hört & läst att RPI är inte väldigt pålitliga utan är mest små leksaker, har kollat på riktiga NAS och alla kostar mer än vad jag är beredd att betala.

Nu till saken.. jag har en hemmabygd gaming dator som har några år på nacken och som jag vill bli av med, den låter för mycket och är alldeles för stor. Tänkte då att man skulle kunna använda komponenterna till att bygga en NAS istället.

Komponenterna är som följande;
  • CPU: i7 950 @ 3.07GHz
  • GPU: GeForce GTX 570
  • MOBO: ASUS Sabertooth X58
  • RAM: 6GB 1600MHz DDR3
  • PSU: Corsair TX 850W
  • SSD: 120GB Corsair SSD Force Series 3
  • HDD: 1TB 7200RPM 3.5"

Tänkte då att man gör sig av med GPUn, köper 2 nya HDD (den jag har ny börjar bli slö) och raid-1:a dom. Något annat jag bör tänka på?

Känns lite overkill att ha denna konfiguration som 24/7 NAS server för privat bruk då jag som sagt till största del kommer använda det till film-storage. Denna konfiguration kan jag ju iofs börja använda som en ordentlig back-up server, test-server, m.m. (driver eget företag, tänkt dra igång det seriöst i höst) samt göra mycket mycket mer då flaskhalsen väsentligen kommer ligga i nätverkets överföringshastigheter (router etc.), eller har jag fel nu?

Någon som har erfarenhet med servrar som är på dygnet runt, hur mycket el drar dom? Denna konfiguration lär ju dra en jävla massa soppa. Hur kan man kolla/räkna ut det?

hare!
Senast redigerad av TheLazahYoda 2014-03-12 kl. 20:25.
Citera
2014-03-12, 20:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Låter inte direkt strömsnålt... Kanske inte en massa pengar men det är ju helt onödig prestanda och förbruk för en server? Ska du köra plex med många klienter kanske men.. Du kan köpa en elmätare på clasollsson. Kostar under 200.
Citera
2014-03-12, 21:41
Medlem
Mike.Andersens avatar
Den här duger nog till detta.

HP Proliant Microserver N54L.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176153-hp_proliant_microserver_amd_neo_n54l

Datorn klarar också 16GB RAM, följande minne ska tydligen fungera.

Kingston KVR1333D3E9SK2/16GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025211
Citera
2014-03-12, 22:11
Medlem
BenAsslicks avatar
Först och främst - raid är inte backup.

För det andra så har du en överdriven setup för ett NAS vilket kommer leda till överdriven strömkonsumption.

Se även till att köpa diskar som är anpassade till 24/7-bruk (kommer inte ihåg modellserierna för de diverse tillverkarna på rak arm dock).

Vilket OS hade du tänkt att köra?
Citera
2014-03-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Se även till att köpa diskar som är anpassade till 24/7-bruk (kommer inte ihåg modellserierna för de diverse tillverkarna på rak arm dock).
WD Red är väl bra för detta har jag för mig?
Citera
2014-03-12, 22:15
Medlem
sommarlovs avatar
Ta en gammal laptop, även en 10 gammal burk duger.
En laptop är redan från början liten, strömsnål, tyst och batteriet fungerar har inbyggd UPS!

Anslut en USB-disk för dina filer.

Installer Free-NAS på den interna disken!
Jag hade själv denna lösning i flera år på min balkong...

Edit: Free-NAS heter numera NAS4FREE...
Senast redigerad av sommarlov 2014-03-12 kl. 22:17.
Citera
2014-03-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Först och främst - raid är inte backup.

För det andra så har du en överdriven setup för ett NAS vilket kommer leda till överdriven strömkonsumption.

Vilket OS hade du tänkt att köra?

Windows eller Linux, förmodligen Linux.

Men som sagt, överdriven och allmänt felaktig setup för en NAS. Får nog bli en RPI och om inte det funkar så har man en extra RPI .

edit: Vad innebär RAID-1 då? Är inte väldigt insatt i RAID-konfigurationer.
Senast redigerad av TheLazahYoda 2014-03-12 kl. 23:52.
Citera
2014-03-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Den här duger nog till detta.

HP Proliant Microserver N54L.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176153-hp_proliant_microserver_amd_neo_n54l

Datorn klarar också 16GB RAM, följande minne ska tydligen fungera.

Kingston KVR1333D3E9SK2/16GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025211

Har blivit tipsad om denna tidigare. Letar just nu inte efter en dedikerad NAS utan tänkte mest se om man kan "salvage" komponenter från min stationära eller om det blir för overkill. Om jag i framtiden tänker köpa en NAS så vet jag iaf vad som är populärt, tack :P!
Citera
2014-03-13, 00:17
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda

edit: Vad innebär RAID-1 då? Är inte väldigt insatt i RAID-konfigurationer.

ta en koll här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

raid 1 betyder att det du skriver på disk1 skrivs samma sak på disk2, alltså 2 diskar med samma info.
Citera
2014-03-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
ta en koll här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

raid 1 betyder att det du skriver på disk1 skrivs samma sak på disk2, alltså 2 diskar med samma info.

Det var det jag trodde/visste. Varför klassas inte det som backup?
Citera
2014-03-13, 01:16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Kravet på en säkerhetskopiering är att det lagras på ett separat media, helst i en annan lokal som är brandskyddad. Även om RAID1 består av två fysiska hårddiskar, så är det bara en logisk enhet. Om du av misstag råkar formatera den logiska enheten, så förlorar du all data.

RAID används för att öka åtkomsthastighet och/eller att få en stor enhet av flera mindre. En annan fördel är att systemet fungerar ifall en hårddisk går sönder. det finns även andra RAID versioner som tillåter att mer än en hårddisk går sönder.
Citera
2014-03-13, 08:12
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Tja! Tänkt fixa en NAS ett tag nu.

Fick idéen då jag kikade på Raspberry PIs och tänkte omvandla en RPI till min egna NAS. Har enbart tänkt använda RPI:n för att spara filmer, samt göra den till en torrentklient. Dvs. överföringsgränsen på 2-7 MB/s skulle inte vara något större problem. Har dock hört & läst att RPI är inte väldigt pålitliga utan är mest små leksaker, har kollat på riktiga NAS och alla kostar mer än vad jag är beredd att betala.

Prova med en Raspberry Pi och en extern HDD, har för mig att jag sett en Guide för detta på internet ... Det stämmer att den inte är 100% pålitlig (startar om sig ibland och sådant) men ska du bara ha det som filmstorage så bör det ju vara lugnt?

Annars kan jag rekommendera WD My Cloud, väldigt simpel lösning om man vill ha en mindre NAS (3TB), kostar cirka 1500kr och installerar allt själv, väldigt simpelt!. En rolig grej är att om man tycker 3TB är för lite så kan man pilla in en USB-hubb i sin WD My Cloud och i den ansluta fler (vanliga externa) hårddiskar. Dessa hårddiskar går då också att komma åt via nätverket.

Mvh BB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in