Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 10:59
Medlem
flyflares avatar
Tja allihopa!

Jag har sen höst studerat som flygingenjör i England och, om jag ska vara ärlig, så har inte utbildningen varit det jag förväntade mig och livet sög en aning. Det var så mycket nytt i London, England och en nyfiken svenne som jag blev övertagen av det hela. Plus så fanns det ingen motivation alls till studier. Jag presterade dåligt och mina lärare bad mig att fundera gott och väl om ingenjörsyrket verkligen är något i mina intressen, så jag har tänkt en del nu och jag kom på att jag faktiskt skulle vilja bli journalist. Dessutom så skulle det vara mycket bättre för mig att studera i Sverige, närmre min familj, då jag behöver någon form av stöd och korrigering då och då (erkänner att jag inte är fullt vuxen ännu ). Därför har jag börjat tänka på att återvända till Sverige.

Jag har 17.79 i gymnasialt snitt och 1.1 i HP. Jag anser mig själv att vara en hyfsat bra författare (skriver till hobby - allt från historier till nyhetsartiklar. Jag älskade svenska lektionerna i gymnasiet) och jag är bra på att tala med människor. Min kunskapsnivå om detta yrke är mycket bredare än den jag hade för ingenjörsyrket då jag sökte till det (visste fan inte va en ingenjör egentligen höll på med till jul), och det finns en stor, stor chans att jag presterar som aldrig förr då jag blir antagen till en journalistutbildning.

Jag har två funderingar:

- Kommer jag att kunna bli antagen till ett universitet med mina betyg? Jag har kollat upp Linnéuniversitetet, Södertörns högskola (journalistik, människa och miljö-programmet - inte det andra med intagningspoäng höga som satan) och Göteborgs universitet. Obs: vet ni om andra universitet som offrar journalistiksutbildningar vars krav jag möter, så hojta till! I gymnasiet läste jag natur, så jag har behörighet till alla tänkbara program. Jag tänker främst börja plugga i höst men om det blir så att jag måste vänta till vårterminen så gör jag nog det, då antagningskraven för studier som börjar i januari är betydligt lägre.

- Som yrke, hur bra är det egentligen att vara journalist? Visserligen vore det jävligt kul att göra mitt hobby till en inkomstskälla, men att ha kul på jobbet lägger inte mat på bordet. Jag har fortfarande intresse för att läsa till andra ingenjörsbranscher (teknisk biologi i Linköping t ex), så jag vet inte riktigt om jag är beredd på att offra en jobbmöjlighet för en annan med mycket sämre inkomst.

Jag har även möjlighet till att avbryta mitt pågående läsår och ta om hela året i samma universitet om jag vill. Det låter lockande men jag vet inte om jag kommer att hamna i samma negativa spiral om jag är kvar i samma universitet i ett år till. Plus så känner jag hemlängtan och vill faktiskt njuta av att inte behöva betala £9,000 varje år i studiekostnader, utöver låna ungefär 100,000 kr/läsår för boendekostnader m.m i London.

Jag brukade ogilla Sverige men fy va fel jag hade. När man reser så lär man sig om hur bra man egentligen har det. Eller? Tänker jag på att återvända till Sverige bara för att gräset alltid är grönare på andra sidan? Är läget vad far min är rädd för; att återvändningsidén endast är som morfin för mig, och att jag kommer att bli less på Sverige inom veckor efter min återkomst? Klart så finns det mycket vettiga skäl till en returresa hem, speciellt med tanke på hur min situation ser ut, men så var det ju innan jag flyttade till England. Jag hade logiska skäl - utbildningsmöjlighet i ett bra universitet, spännande kultur som väntar, upplevelser och möjlighet till personlig utveckling. Allt lät så logiskt men det gick åt helvete, så jag är rädd att samma scenario kommer att upprepa sig väl i Sverige.

Ansökningen öppnas om en vecka och utbildningsveckorna i mitt universitet slutar om tre veckor, så jag är nästan chanslös om jag vill plugga upp mig till ett godkänt detta år. Även om jag klarar mig så kommer det att se dåligt ut på mitt betyg då jag kommer knappast ha mer än godkänt i betyg (hur bra du gör ifrån dig på universitet räknas då du söker jobb, det sa bannemej ingen studievägledare till mig...) och om jag kämpar på och failar, vilket är mycket möjligt, så kommer jag att bli sparkad från universitet och förlora min chans till att läsa om ifall jag vill. Belöningen är inte värd risken - om detta år gick dåligt, hur kommer andra året att gå då? Plus så orkar jag helt jävla ärligt inte plugga mer på detta universitet, i denna kurs.

Jag är lite vilsen i mina egna tankar och funderingar och behöver verkligen ett perspektiv från någon som inte är relaterad till mig på nått sätt.

Tack för att ni läste det här och tchuss!
Senast redigerad av flyflare 2014-03-12 kl. 11:09. Anledning: missade vissa ord
Citera
2014-03-12, 11:37
Medlem
takeitchills avatar
Räkna inte med att få jobb om du pluggar till journalist. Hörde på radion att man avskedar en journalist per dag i Sverige inom media och yrket är på nedgång. Räkna kanske med att frilansa men då ha ett fast jobb på sidan av så att du kan försörja dig.
Citera
2014-03-12, 11:40
Medlem
Om man tittar till karriärmöjligheter skulle jag säga att flygingenjör är ett säkrare alternativ att satsa på rent jobbmässigt. Jobbprognosen för en journalist är inte direkt super.. Jag skulle däremot precis som du beskriver verkligen tänka igenom situationen. Däremot ser inte jag någon mening med att dra på sig massa studieskulder om det handlar om en utbildning som man tycker suger (antar att du redan har en del skulder?).

Känns också som en ganska stor omställning (från matte/teknik till Svenska/samhälle), men är journalist något du verkligen vill bli tycker jag du ska byta
Citera
2014-03-12, 11:52
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Räkna inte med att få jobb om du pluggar till journalist. Hörde på radion att man avskedar en journalist per dag i Sverige inom media och yrket är på nedgång. Räkna kanske med att frilansa men då ha ett fast jobb på sidan av så att du kan försörja dig.

Låter inte så lovande. Vad gäller utomlandsjobb då? Jag är mer än villig att åka utomlands för att jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyhter13
Om man tittar till karriärmöjligheter skulle jag säga att flygingenjör är ett säkrare alternativ att satsa på rent jobbmässigt. Jobbprognosen för en journalist är inte direkt super.. Jag skulle däremot precis som du beskriver verkligen tänka igenom situationen. Däremot ser inte jag någon mening med att dra på sig massa studieskulder om det handlar om en utbildning som man tycker suger (antar att du redan har en del skulder?).

Känns också som en ganska stor omställning (från matte/teknik till Svenska/samhälle), men är journalist något du verkligen vill bli tycker jag du ska byta

Ah, jag är skuldsatt på mycket pengar. Utbildningen i sig är helt okej, inte en höjdare direkt. Om det inte var så svårt att hänga med all skolpress, plus alla vardagssysslor och den gamla hederliga svårigheten att klara sig helt själv, så skulle det vara värt det. Men såhär mycket pengar i skuld för så mycket svårigheter är fan inte värt det.

Ingen har svarat mig gällande om jag har en chans att komma in ännu...
Citera
2014-03-12, 13:34
Medlem
Ja du kommer komma in på Södertörns Högskola utan tvekan. Du är garanterad plats.

Lycka till att hitta en lägenhet i Stockholm. Känner en som pluggade till journalist på Södertörns men han var tvungen att avbruta sina studier eftersom det inte finns lediga bostäder i Sthlm.
Citera
2014-03-12, 13:53
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Ja du kommer komma in på Södertörns Högskola utan tvekan. Du är garanterad plats.

Lycka till att hitta en lägenhet i Stockholm. Känner en som pluggade till journalist på Södertörns men han var tvungen att avbruta sina studier eftersom det inte finns lediga bostäder i Sthlm.

De andra universiteten då? Är Södertörn bra?
Citera
2014-03-12, 14:10
Medlem
Södertörn har inget vidare rykte. Ge inte upp så lätt kämpa på. Om du känner att pengar är problem
Byt till flygingenjör i sverige
Citera
2014-03-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Södertörn har inget vidare rykte. Ge inte upp så lätt kämpa på. Om du känner att pengar är problem
Byt till flygingenjör i sverige

Exakt. Södertörns rankas som den sämsta högskolan i landet. Det är bara att googla.
Citera
2014-05-01, 15:42
Medlem
Tokfaans avatar
Läs den här tråden först, innan du fortsätter med dina stollerier: (FB) Tidningsdöden börjar närma sig
Citera
2014-05-01, 15:54
Medlem
Romang67s avatar
1. Journalism doesn't appear to be a good career for the future.

2. Honestly, you don't appear to be that good at writing in Swedish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in