2014-03-11, 22:29
Medlem
Hej!

Någon som vet hur mycket man får tillbaka på de man betalt i ränta föregående år? (de som företagen skickar in till skatteverket för alla privatpersoner)

Om man tex betalt 40000 i ränta förra året, är det någon fast procentsats av den summan jag får tillbaka då? (Som jag alltså kan räkna in på återbäringen under detta år?)

Mvh
Citera
2014-03-12, 10:25
Medlem
Codens avatar
Du får minska summan skatt du ska betala med 30% av det du betalat i räntor under året (studielån undantagna)
Citera
2014-03-12, 10:32
Medlem
jimguss avatar
Stämmer, förutsatt att du inte har ett underskott i kapital som överstiger 100 000 kr. Då får du tillbaka 21% på det underskott som överstiger 100 000 kr.
Citera
2014-03-16, 11:15
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Hej!

Någon som vet hur mycket man får tillbaka på de man betalt i ränta föregående år? (de som företagen skickar in till skatteverket för alla privatpersoner)

Om man tex betalt 40000 i ränta förra året, är det någon fast procentsats av den summan jag får tillbaka då? (Som jag alltså kan räkna in på återbäringen under detta år?)

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Stämmer, förutsatt att du inte har ett underskott i kapital som överstiger 100 000 kr. Då får du tillbaka 21% på det underskott som överstiger 100 000 kr.

Sen är ytterligare en förutsättning att inbetalad skatt minus andra avdrag motsvarar minst summan som framräknats för avdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in