2014-03-11, 17:45
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Hur är det med kylskåp, går de på 3-fas? Hur installerar man ett kylskåp egentligen? Är det bara att stoppa i väggen eller är det något mer som krävs?
Citera
2014-03-11, 17:49
Medlem
Aldrig sett något som går på trefas och de drar så lite energi att det inte ens i närheten behövs. Bara att plugga in sladden, inget mer behöver göras.
Citera
2014-03-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpe-diem86
Aldrig sett något som går på trefas och de drar så lite energi att det inte ens i närheten behövs. Bara att plugga in sladden, inget mer behöver göras.

ok, är det bara spisen i köket som går på 3-fas i regel eller?
Finns det ugnar (dvs inte med integrerade spisplattor) som bara är att köra i väggen? eller är spisar också 3-fas?
Citera
2014-03-11, 17:57
Medlem
BNCs avatar
"lösa" ugnar brukar alltid gå på enfas, bara att plugga in i uttaget.
Spishällar brukar vara tvåfas. Och en "hel" spis med både plattor och ugn brukar vara trefas (om man inte bor i en gammal lägenhet, där förekommer enfasspisar..).

Och kylskåp är alltid enfas, ja.
Citera
2014-03-11, 17:59
Medlem
Ratis avatar
Om du har flyttat/fraktat kylskåpet så låt den stå en timme innan du pluggar in elkontakten, så oljan rinner ner tillbaka i kompressorn. Annars kan den skära ihop när du startar kylen.
Citera
2014-03-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
"lösa" ugnar brukar alltid gå på enfas, bara att plugga in i uttaget.
Spishällar brukar vara tvåfas. Och en "hel" spis med både plattor och ugn brukar vara trefas (om man inte bor i en gammal lägenhet, där förekommer enfasspisar..).

Och kylskåp är alltid enfas, ja.

2 fas, hur ser ett sådant uttag ut? tror inte mitt kök har 3 fas nämligen, och skulle va dyrt å dra in. innebär det sannolikt att det även inte har 2 fas och även det är dyrt att dra in?
Citera
2014-03-11, 18:08
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
2 fas, hur ser ett sådant uttag ut? tror inte mitt kök har 3 fas nämligen, och skulle va dyrt å dra in. innebär det sannolikt att det även inte har 2 fas och även det är dyrt att dra in?

Tvåfas är samma som trefas, men man använder bara två utav faserna. Dvs. Har du trefas så har du tvåfas.

Ofta så sitter det en vanlig perilexpropp, men att den bara har fyra stift istället för fem.

Edit: Men se till att du verkligen har nolla i ditt uttag! Är det ett gammalt bygge är det vanligt att nolla saknas i trefasuttaget, då kan du inte ansluta en spishäll rakt av.
Citera
2014-03-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Tvåfas är samma som trefas, men man använder bara två utav faserna. Dvs. Har du trefas så har du tvåfas.

Ofta så sitter det en vanlig perilexpropp, men att den bara har fyra stift istället för fem.

Edit: Men se till att du verkligen har nolla i ditt uttag! Är det ett gammalt bygge är det vanligt att nolla saknas i trefasuttaget, då kan du inte ansluta en spishäll rakt av.

som sagt har jag inte trefas alls, därav heller inte 2fas såsom du beskriver det. men det finns väl spisar som går på vanlig 1-fas också?
Citera
2014-03-11, 18:20
Medlem
Ratis avatar
Det finns spisar för både 230V och 400V.
Senast redigerad av Rati 2014-03-11 kl. 18:24.
Citera
2014-03-11, 19:04
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
ok, är det bara spisen i köket som går på 3-fas i regel eller?
Finns det ugnar (dvs inte med integrerade spisplattor) som bara är att köra i väggen? eller är spisar också 3-fas?
Är ingen expert men det här lärde jag mig när jag bodde i en äldre lägenhet.

Är det vanliga gamla hedliga plattor så är det 3-fas.
Ugnen matas normalt med 1 fas men det är plattorna som blir kruxet.
3-fas matas med förskjutning från elverket så att alla plattorna kan användas samtidigt.
Om man inte gjorde så skulle det behövas kabel till varje platta på ett ungefär.
Nu går det eller gick förut att bygla matningen så att spisen gick att köra med 220v. Men det innebär en säkring på ca 20amp.

Går att köpa färdigbyglade spisar med vanliga plattor ochså.

Nyare spisar med induktionshäll matas med 220 v spänning.
Varmluftsugnar likaså.
Kyl & frys som nämnts tidigare kopplar du till vanlig 220-uttag.

1-fas är det du normalt har i dina 220v-uttag.

2-fas vill jag inte utala mig om.
Senast redigerad av TinyPolis 2014-03-11 kl. 19:06.
Citera
2014-03-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Är ingen expert men det här lärde jag mig när jag bodde i en äldre lägenhet.

Är det vanliga gamla hedliga plattor så är det 3-fas.
Ugnen matas normalt med 1 fas men det är plattorna som blir kruxet.
3-fas matas med förskjutning från elverket så att alla plattorna kan användas samtidigt.
Om man inte gjorde så skulle det behövas kabel till varje platta på ett ungefär.
Nu går det eller gick förut att bygla matningen så att spisen gick att köra med 220v. Men det innebär en säkring på ca 20amp.

Går att köpa färdigbyglade spisar med vanliga plattor ochså.

Nyare spisar med induktionshäll matas med 220 v spänning.
Varmluftsugnar likaså.
Kyl & frys som nämnts tidigare kopplar du till vanlig 220-uttag.

1-fas är det du normalt har i dina 220v-uttag.

2-fas vill jag inte utala mig om.

ok tack, ja det är en gammal lägenhet med gasspis och separat ugn. men det innebär ju då att jag kan byta till induktionshäll om jag vill, vilket ju är bra att veta.
Citera
2014-03-11, 21:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
220v
220 v
220-uttag
220v-uttag

Från 1988 har vi 230V som standardspänning i våra uttag. Det känns så fel när någon använder en benämning som är över 25 år gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in