2014-03-11, 17:22
Medlem
Tjena, jag vet inte om jag lägger denna tråden hjälp men skulle vilja ha lite hjälp av er med erfarenhet om marin ljud och bygga ljud i båtar. Jag har några frågor angående inköp utav högtalare och stereo till min båt en Bayliner 175.

Har kollat runt lite på både högtalare och en stereo och har hittat dessa,

Högtalare: http://www.ljudia.se/marinprodukter-s106432/marinhogtalare-c106424/alpine-spr-m700w-p133556/

Stereo: http://www.ljudia.se/marinprodukter-s106432/huvudenheter-c186801/ltc-1080bt-p923384/

någon som vet om det är något att ha eller kan komma med andra tips?

Budget ligger på 3000-3500 så inom dessa ramar är det som gäller.

Jag är även inne på att bara sätta in en vanlig bil radio som stereo och ett plats skydd till den. Men marin högtalare är nog det vettigaste eftersom det blir lätt blött när man badar och sånt på sommaren och båten används mycket till just vattensport. Även smidigt om man ska spola av båten och inte behöver vara rädd att förstöra högtalarna. Men är gärna öppen för förslag

Sen en fråga angående ett extra batteri till förbrukning, det är vettigt att ha ett extra till just stereo? I så fall vad ska man leta efter för batteri? det kommer spelas en hel del när båten ligger stilla så helt klart säkrast med ett extra batteri skulle jag tippa på?

Finns det några speciella marin kablar man ska använda till högtalare och stereo eller det funkar lika bra med "vanliga"?
Citera
2014-03-11, 21:39
Medlem
Du måste ta reda på förbrukningen från högtalarna/stereon och vilken sorts batteri du har i båten (hur många Ah och om det är 12/24V) för att veta utifall båtbatteriet räcker.

Nu var det längesedan jag räknade med el men tror att den här formeln stämmer.

(Batterikapacitet i Ah*Volt)/Förbrukning i watt från utrustning=antal timmar tills batteriet är dött.

Givetvis får du räkna med att batteriet inte håller ända tills det är tomt, effektiviteten avtar allteftersom och dessutom antar jag att du måste kunna starta motorn på något sätt.

Rekommenderar att du köper marinradio, blir rätt fuktigt under natten när det är dagg och en bilradio skulle nog inte tåla det. Högtalarkablarna bör inte vara något problem, köp likadana som du skulle ha hemma.

Även jag ser fram emot tips på marinhögtalare
Citera
2014-03-11, 23:08
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Du måste ta reda på förbrukningen från högtalarna/stereon och vilken sorts batteri du har i båten (hur många Ah och om det är 12/24V) för att veta utifall båtbatteriet räcker.

Nu var det längesedan jag räknade med el men tror att den här formeln stämmer.

(Batterikapacitet i Ah*Volt)/Förbrukning i watt från utrustning=antal timmar tills batteriet är dött.

Givetvis får du räkna med att batteriet inte håller ända tills det är tomt, effektiviteten avtar allteftersom och dessutom antar jag att du måste kunna starta motorn på något sätt.

Rekommenderar att du köper marinradio, blir rätt fuktigt under natten när det är dagg och en bilradio skulle nog inte tåla det. Högtalarkablarna bör inte vara något problem, köp likadana som du skulle ha hemma.

Även jag ser fram emot tips på marinhögtalare

Bäst är om han helt sonika skaffar ett ytterligare batteri så kan han koppla bort det ena när han ligger förtöjd och lyssnar på musik så han alltid har ström kvar till att starta motorn med det andra.
Citera
2014-03-12, 09:17
Medlem
spajdamans avatar
Jag hade liknande bekymmer och valde att köpa en lös stereo man kan ta med sig. Fördelen är ju att den kan tas med upp på land och den jag har kan sätta upp eget wi-fi så man kan spela från sin telefon.
Jag har en libratone zipp och det ligger på en 3500. Spelar 8h och är dessutom rund, så ljudet sprids bra.
Kan rekommenderas om man vill göra det enkelt för sig.
Citera
2014-03-12, 18:48
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Rekommenderar att du köper marinradio, blir rätt fuktigt under natten när det är dagg och en bilradio skulle nog inte tåla det.

Både bilstereo och vanliga bilhögtalare fungerar oväntat bra i en båt, det vet jag av egen erfarenhet från flera båtar jag och andra haft. Blir rätt fuktigt i en bil också ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in