2014-03-11, 12:32
Medlem
Hej

Hålla på att ta C-kort och skulle behöva hjälp med en fråga angående bromssystemet.

Om bara en av manometrarna där fram (t.ex. framkretstanken) visar tryck, men inte den andra, innebär det att det är läckage i matarsystemet eller manöversystemet eller något annat?

Och vad ska man göra som åtgärd? stanna bilen och testa tätheten och i värsta fall ringa efter bogsering?

Är det någon som vet vad det kan det tänkas komma för slags frågor på säkerhetsgenomgången?

Tack.
Citera
2014-03-11, 15:07
Medlem
Hmm, är det kanske i manöverdelen det är fel på då? Inte säkert

Följande frågor kom för mig

Beskriv fyrkrettsskyddsventilen

Vad för slags bromssystem är det på Lastbil? Pneumatik,

Hur utför du en säkerhetskontroll?
Om du upptäcker ett läkage, hur kollar du upp om du får köra eller måste bogsera bilen till vekstad? (det är ju då man ska starta bilen och ha den på tomgång och om trycket stiger under nån viss minut så får man köra, men bör uppsöka verkstad snarast möjliga)
När du dränera lufttankarna, vad letar du efter? -Olja el Vatten

Om det är Olja, vad tyder det på då? - Kompressorn är slut och bör bytas, Jaha men hur vet du om du får köra? - Om det kommer lite olja men slutar komma så får man köra, för den oljan kan ha legat lägne där, men bör ha i åtanke att man bör byta kompressorn (kompressorn håller i ca 50tusen mil ,kanske blir en liten guldstjärna om du får in det)

Hur vet man att lufttorken fungerar? "den nyser när du har igång bilen"

Går kulorna i lufttorken att byta?

Om du ska flytta lastbilen men trycket sjunkit så mycket att du måste nödlossa i p-bromsen för spärrventilen har gått i hur gör du då? - Du letar upp luftnippeln inne i bilens hytt, och tar luft från däcket med hjälp av en slang som ska finnas i bilen

Beskriv fjäderbromsens funktion, (den i p-bromsen)

----
När du slår på däcken, vad letar du efter? -Svara typ att du letar efter ett annorlunda ljud,

Vilka krav ställs på däcken på en Lastbil med tvillingmontage? Säg att på inner måste det vara minst 1,6 men på yttre hjulen så får dem vara hur nötta dem vill, men bara inte cordväven syns (Försök klämma in " Dem innredäcken har högre tryck på sig" )

Det kan komma om färdskrivaren
Hur ofta ska man besikta färdskrivaren och hos vem gör man det? - Vart annat år, Du gör det på en Auktoriserad verkstad och märket för att den är besiktigad ska finnas i dörrstolpen/dörrposten

Om den går sönder under färd, vad gäller då? Då ska du reparera färdskrivaren snarast möjliga, dock senast inom 10 (7??) dagar, och ska skriva ut pappersremsa och anteckna.

Om ditt förarkort är borttappat, vad ska du göra då, får du köra lastbilen ändå? -Du ska ansöka om ett nytt, nej du får ALDRIG köra en lastbil utan att du har med det, (Bortsett från verkstädernas personal)

Har du boken "Har du Kollen"? Läs den, kan du den så kan du allt du behöver,

Hade själv funktionsbeskrivningen för 4 månader sen, och ska snart ha för CE. (klarade C på första)
Citera
2014-03-11, 23:07
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmoset
Hej

Hålla på att ta C-kort och skulle behöva hjälp med en fråga angående bromssystemet.

Om bara en av manometrarna där fram (t.ex. framkretstanken) visar tryck, men inte den andra, innebär det att det är läckage i matarsystemet eller manöversystemet eller något annat?

Och vad ska man göra som åtgärd? stanna bilen och testa tätheten och i värsta fall ringa efter bogsering?

Är det någon som vet vad det kan det tänkas komma för slags frågor på säkerhetsgenomgången?

Tack.
Jag fick om lastsäkrings metoderna som var tillämpade på den lastbilen jag körde upp i och banden varför jag kollade så att det inte var några skador på dom. och vad låsning gjorde kommer jag inte ihåg vad det var. Sen var det nått mer med men det kommer jag fan inte ihåg nu.
lär dig vilka vinklar det ska vara på banden för att dom ska fungera optimalt. vilka lastsäkringsmetoder det finns. Lär dig lite om allt så borde det så bra.
Som den innan mig skrev "Beskriv fjäderbromsens funktion" lär dig det när jag gick och tog C/CE kort var det en som vart kuggad för att han inte kunde beskriva hur fjäderbromsen fungerade i stora drag.
Citera
2014-03-14, 23:49
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmoset
Hej

Tack.
Det kan ju betyda att mätaren är kass också.
Men svaret skulle jag säga är att matardelen funkar eftersom du har tryck i en krets.
Du ska alltid stanna om du upplever bromsproblem. Sen gör du täthetskontroller, en för att se hur mycket det läcker och en om du faktiskt kan få upp trycket. Utifrån det får du fatta ett trafiksäkert beslut.
Är en ledning trasig så kommer det att märkas oavsett kontroll eller inte.

Angående matar och manöverdel så måste du veta var dessa begränsas. Matardelen matas konstant av kompressorn hela vägen till bromspedalen.
Manöverdelen börjar efter bromspedalen.
Citera
2014-03-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det kan ju betyda att mätaren är kass också.
Men svaret skulle jag säga är att matardelen funkar eftersom du har tryck i en krets.
Du ska alltid stanna om du upplever bromsproblem. Sen gör du täthetskontroller, en för att se hur mycket det läcker och en om du faktiskt kan få upp trycket. Utifrån det får du fatta ett trafiksäkert beslut.
Är en ledning trasig så kommer det att märkas oavsett kontroll eller inte.

Angående matar och manöverdel så måste du veta var dessa begränsas. Matardelen matas konstant av kompressorn hela vägen till bromspedalen.
Manöverdelen börjar efter bromspedalen.

Joo självklart ska man stanna om man upplever bromsproblem, men det kan du ju inte säga på funktionsbeskrivningen om dem frågar : Vilken del av bromssystemet funkar inte om manometern på instrumentpanelen inte visar tryck i ena mätaren men på andra har du 5.5 bar? Då vill dem ju ha antagligen :Matartrycken eller manöverdelen, du kan ju inte börja skruva och vrida på dig njaae att man ska ju stanna ...mummlar man fram, Läs "Har du kollen?"så klarar du garanterat det.
Citera
2014-03-19, 18:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Joo självklart ska man stanna om man upplever bromsproblem, men det kan du ju inte säga på funktionsbeskrivningen om dem frågar : Vilken del av bromssystemet funkar inte om manometern på instrumentpanelen inte visar tryck i ena mätaren men på andra har du 5.5 bar? Då vill dem ju ha antagligen :Matartrycken eller manöverdelen, du kan ju inte börja skruva och vrida på dig njaae att man ska ju stanna ...mummlar man fram, Läs "Har du kollen?"så klarar du garanterat det.
Jag tolkade inte TS inlägg som att det var en fråga från trafikinspektören utan en allmänt ställd fråga. Jag svarar alltså på vad man gör på riktigt bland andra trafikanter.

Aspiranten behöver bara ha sådan systemkännedom att man kan fatta rätt beslut. Det är alltså inte fråga om att aspiranten ska kunna laga något som är trasigt, utan helt enkelt kunna konstatera om fordonet är säkert att köra vidare med eller om man måste ringa efter hjälp. Tidigare, då jag tog mina tunga behörigheter skulle man veta precis allt om allt, även om man aldrig någonsin skulle krypa under fordonet, men detta ändrades runt 2011.

Direktivet för trafikinspektören är tydligt:
Aspiranten ska visa systemförståelse. Däremot ska provet inte omfatta kunskaper avseende systemens uppbyggnad.

När det gäller behörigheterna C-CE så är det någon eller några av dessa infallsvinklar/riktlinjer som kommer ställas om bromssystem.
Färdbroms
1: Motivera och förklara det som ingår vid säkerhetskontrollen angående dragfordonets färdbroms
2: Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister?
3: Beskriv/visa en kontroll av frysskyddsanordningen, och risker vid utebliven funktion?
4: Risker med luftläckage?
5: Risker med för lågt lufttryck vid körning, hur upptäcka det?
6: Hjälpbromsar, handhavande, risker och miljöaspekter?
Parkeringsbroms
1: Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister?
2: Förståelse för vikten av funktionskontroll och varsam hantering
3: Förståelse för skillnad i arbetssätt mellan p-bromsen och färdbromsen
4: Motivera och förklara det som ingår vid säkerhetskontrollen angående fordonets parkeringsbroms

Det är ingen hemlig information på något sätt utan finns tillgängligt på webben att läsa i sin helhet.
Sök efter TDOK 2010:216

Är det fråga om andra utbildare som håller med egna trafikinspektörer, tex gymnasieskola så kan kraven vara högre då det ingår i kursplan för utbildningen.
Citera
2014-03-20, 08:43
Medlem
K0212s avatar
Jag kan tyvärr inget om bromssystemen, men vet att Scania säljs till WV snart!
Citera
2014-03-20, 21:19
Medlem
kuk-eriks avatar
Har du luft i ena kretsen och inte i den andra så kommer lågtrycksindikatorn slå in och varna med en summer. Du kommer inte kunna köra då fordonet parkeringsbromsar pga för lite tryck i någon av kretsarna. detta ser spärrventilen till. Du har fel i matarsystemet, då tankarna hör dit.

Detta har hänt mig en gång då lufttorken hängde sig och läckte ut luft, då gick det inte rubba fanstyget utan fick fylla på luft i en tank från extern källa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in