Citat:
Ursprungligen postat av
nejdetbliringet
Joo självklart ska man stanna om man upplever bromsproblem, men det kan du ju inte säga på funktionsbeskrivningen om dem frågar : Vilken del av bromssystemet funkar inte om manometern på instrumentpanelen inte visar tryck i ena mätaren men på andra har du 5.5 bar? Då vill dem ju ha antagligen :Matartrycken eller manöverdelen, du kan ju inte börja skruva och vrida på dig njaae att man ska ju stanna ...mummlar man fram, Läs "Har du kollen?"så klarar du garanterat det.
Jag tolkade inte TS inlägg som att det var en fråga från trafikinspektören utan en allmänt ställd fråga. Jag svarar alltså på vad man gör på riktigt bland andra trafikanter.
Aspiranten behöver bara ha sådan systemkännedom att man kan fatta rätt beslut. Det är alltså inte fråga om att aspiranten ska kunna laga något som är trasigt, utan helt enkelt kunna konstatera om fordonet är säkert att köra vidare med eller om man måste ringa efter hjälp. Tidigare, då jag tog mina tunga behörigheter skulle man veta precis allt om allt, även om man aldrig någonsin skulle krypa under fordonet, men detta ändrades runt 2011.
Direktivet för trafikinspektören är tydligt:
Aspiranten ska visa systemförståelse. Däremot ska provet inte omfatta kunskaper avseende systemens uppbyggnad.
När det gäller behörigheterna C-CE så är det någon eller några av dessa infallsvinklar/riktlinjer som kommer ställas om bromssystem.
Färdbroms
1: Motivera och förklara det som ingår vid säkerhetskontrollen angående dragfordonets färdbroms
2: Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister?
3: Beskriv/visa en kontroll av frysskyddsanordningen, och risker vid utebliven funktion?
4: Risker med luftläckage?
5: Risker med för lågt lufttryck vid körning, hur upptäcka det?
6: Hjälpbromsar, handhavande, risker och miljöaspekter?
Parkeringsbroms
1: Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister?
2: Förståelse för vikten av funktionskontroll och varsam hantering
3: Förståelse för skillnad i arbetssätt mellan p-bromsen och färdbromsen
4: Motivera och förklara det som ingår vid säkerhetskontrollen angående fordonets parkeringsbroms
Det är ingen hemlig information på något sätt utan finns tillgängligt på webben att läsa i sin helhet.
Sök efter TDOK 2010:216
Är det fråga om andra utbildare som håller med egna trafikinspektörer, tex gymnasieskola så kan kraven vara högre då det ingår i kursplan för utbildningen.