Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-10, 18:15
  #1
Medlem
Nu tas konceptet arvssynd till en helt ny nivå. Flera karibiska stater planerar att kräva sina forna kolonialherrar (däribland Sverige) på skadestånd för slavhandel.

Vad öppnar detta upp för?

Om skadeståndskravet går igenom, bör Europa försöka jämka det pga. de mord som skedde och den egendom som stals från fransmän och britter efter att kolonierna "befriats"?
Citera
2014-03-10, 18:24
  #2
Medlem
Lecros avatar
Hade verkligen Sverige slavar också på den tiden?!
Citera
2014-03-10, 18:43
  #3
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
Hade verkligen Sverige slavar också på den tiden?!

Ja, fram till 1847 cirka, den svenska kolonin St. Barthélemy köptes från GB 1784, dvs mitt under slaveriets höjdpunkt.


Källa: http://www.thelocal.se/20131213/swed...de-reparations
Citera
2014-03-10, 18:46
  #4
Medlem
Lecros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Ja, fram till 1847 cirka, den svenska kolonin St. Barthélemy köptes från GB 1784, dvs mitt under slaveriets höjdpunkt.


Källa: http://www.thelocal.se/20131213/swed...de-reparations
Åh jävlar, där ser man. Jaja men det är fel att vi ska behöva betala ett jävla skadestånd som våran generation inte alls är ansvarig för. Jävla hycklare, move on.
Citera
2014-03-10, 19:01
  #5
Medlem
Fan sjukt. Man ska inte behöva betala skadestånd för ett brott man inte begått!!! Sådana fall begär jag att få några negrer som slavar i min trädgård.
Citera
2014-03-10, 19:14
  #6
Medlem
LektorCaligulas avatar
Ska inte vi europeer kräva skadestånd av mongolerna kanske? Eller vi kanske ska kräva från turkarna? Sen har ju folk handlat med slavar i alla tider raser emellan. Sen vill jag gärna ha ersättning för alla mördade, misshandlade, rånade och våldtagna vita människor som en svart man någonsin lagt sin hand på.

Det är den gamla vanliga antivita mentaliteten. Nu levande vita människor har aldrig varit slavhandlare och nu levande svarta amerikaner har aldrig varit slavar. Ska man kanske dra det till sin spets och beivra alla i historien på något kreativt vis som någonsin har gjort något "fel"? Nej detta är typisk svart offermentalitet som går att hitta överallt där de ska få tycka till. De tror att vi är evigt skyldiga dem någonting. De älskar att prata om ras när det gäller smutskastning av oss eller olika krav och dylikt men så fort vi ens öppnar käften om att det ens existerar raser så är vi onda, hatiska rasister. Fy faaaan vad jag är trött på detta haha
__________________
Senast redigerad av LektorCaligula 2014-03-10 kl. 19:17.
Citera
2014-03-10, 20:05
  #7
Medlem
Ibland undrar man om inte kolonialism vore det bästa för negrerna.
__________________
Senast redigerad av Kamora 2014-03-10 kl. 20:08.
Citera
2014-03-10, 21:30
  #8
Medlem
chainmails avatar
Det är bara att be negrerna fara och flyga med sina krav men det skulle inte förvåna mig om negerälskarna i Alliansregeringen betalar fullt ut även för fransmän, engelsmän, spanjorer och portugiser eftersom svenskarna har så stor skuld i detta och så mycket pengar. Att vi tar emot mest av världens biologiska överskott i väst räcker tydligen inte...
Citera
2014-03-10, 21:48
  #9
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Självklart bör vi överväga att betala skadestånd till alla av afrikansk härkomst, EFTER ATT varje person med afrikanskt påbrå betalat tillbaka vartenda öre i socialbidragspengar, biståndspengar etc. som de har fått av svenska skattebetalare. EFTER ATT afrikaner har betalat ett kollektivt skadestånd för alla brott (inklusive våldtäkter, misshandlar rån etc.) som de har begått mot etniska svenskar.
Citera
2014-03-10, 23:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Ja, fram till 1847 cirka, den svenska kolonin St. Barthélemy köptes från GB 1784, dvs mitt under slaveriets höjdpunkt.


Källa: http://www.thelocal.se/20131213/swed...de-reparations
varför fick man inte lära sig detta på historia lektionerna i skolan ?
hmmmmmm #illuminati
Citera
2014-03-11, 02:18
  #11
Medlem
Hungaros avatar
Men då borde kristna européer få stora feta skadestånd från Mellanöstern, Turkiet och Israel (judiska slavhandlare) med tanke på deras omfattande slavhandel med européerna.

(FB) Den muslimska slavhandeln av européer

Ska inte de karibiska negrarna stämma hela Afrika också, det var ju trots allt deras negerlikar som sålde besegrade stammar till valfri slavhandlare.
Citera
2014-03-11, 05:42
  #12
Medlem
Nutida svenskar skall betala för slaveri.

Såg på texttv att de karibiska önationerna hotar att dra b.la Sverige inför brottsdomstolen i Haag om inte skadestånd betalas ut för det slaveri våra förfäder var ansvariga för.

Hur ser ni på detta? För/emot? Vad har ni för argument?

Själv är jag, trots att jag inte är rasist, INTE förtjust i detta. Skall jag som nu levande svensk betala för vad svenskar gjorde för 200 år sedan? Då bör väl även de nu levande indianerna i t.ex Nordamerika ha rätt att utkräva skadestånd för vad som hände dem när europeerna kom till USA? Mig veterligen har väl inget sådant betalats ut?

Och de anhöriga till de som brändes som häxor borde väl ha rätten att utkräva skadestånd av svenska kyrkan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback