2014-03-09, 15:52
Medlem
PretIdiotiems avatar
Vi har försökt få reda på hur Tele2 räknar med de två varianterna av detta abonnemang. Utan framgång.

Majoriteten av förbrukningen ska vara i Sverige, för att det ska kosta 495kr/mån (annars 795kr). Men sen är det stopp på informationen.

Hur räknar man ut förbrukningen i Sverige? Jo, man påstår då att man slår ihop alla fyra typerna av förbrukning, samtal, sms, mms och datatrafik och då ska minst hälften vara gjord i Sverige. Det låter ju klart och enkelt. Men sen får man se på verkligheten.

Om man då har en underkonsumtion på sms, men en överkonsumtion på samtal, hur kompenserar de ut varandra? Vilka enheter är då jämförbara?

Slår man bara ihop alla kategorier när man jämför? Varje minut/sekund + varje sms + varje mms + varje byte/kB/MB/GB? Och sen ser om minst hälften är gjord i Sverige?

Det har hitills varit helt omöjligt att få svar på dessa grundläggande frågor. Personalen på Tele2 verkar inte veta hur deras egen produkt fungerar.
Citera
2014-03-10, 09:44
Medlem
Kasperskys avatar
Jag skulle testat pratat med Comviqs kundtjänst eftersom det är ett erbjudande från dem, och inte från Tele2. Men dock så äger ju Tele2 Comviq. Men jag ser ingen anledning att Tele2 ska kunna veta Comviqs erbjudande, det är ju två helt olika operatörer...

Och all nödvändig information står ju på www.comviq.se/eu

Citat:
Fastpris för dig som ringer till och i utlandet. Med Fastpris har du alltid 1 GB surf, fria samtal, SMS och MMS. Så länge majoriteten av din förbrukning är i Sverige är det fritt fram i hela EU!
Fria samtal, SMS och MMS
Alltid Fastpris i hela EU + Norge och Island
1 GB surf ingår

Citat:
Fastpris EU 795

FÖR DIG SOM ÄR MEST UTOMLANDS
Fastpris för dig som spenderar majoriteten av din tid i ett annat EU-land. Med Fastpris EU 795 kan du behålla ditt svenska mobilnummer och alltid ha 1 GB surf, fria samtal, SMS och MMS inom EU.

Citat:
ing, SMS:a, MMS:a och surfa i hela EU
- även Norge och Island!
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland Finland
Frankrike
Grekland
Irland
Island Italien
Kroatien
Lettland
Litauen
Luxemburg Malta
Nederländerna
Norge
Polen
Portugal Rumänien
Slovakien
Slovenien
Spanien
Storbritannien Sverige
Tjeckien
Tyskland
Ungern
Österrike
Citera
2014-03-10, 09:47
Medlem
Kasperskys avatar
Det stämmer att dem kollar att minst hälften är förbrukat i Sverige om det är Fastpris EU 495.
Citera
2014-03-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Jag skulle testat pratat med Comviqs kundtjänst eftersom det är ett erbjudande från dem, och inte från Tele2. Men dock så äger ju Tele2 Comviq. Men jag ser ingen anledning att Tele2 ska kunna veta Comviqs erbjudande, det är ju två helt olika operatörer...

Comviq är ingen operatör. Comviq är inget företag. Comviq är ett varumärke som Tele2 har valt ska ha en egen avdelning, med en egen kundtjänstavdelning hos Transcom.

Comviq Fastpris EU är ett Tele2-abonnemang

Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem
Vi har försökt få reda på hur Tele2 räknar med de två varianterna av detta abonnemang. Utan framgång.

Majoriteten av förbrukningen ska vara i Sverige, för att det ska kosta 495kr/mån (annars 795kr). Men sen är det stopp på informationen.

Hur räknar man ut förbrukningen i Sverige? Jo, man påstår då att man slår ihop alla fyra typerna av förbrukning, samtal, sms, mms och datatrafik och då ska minst hälften vara gjord i Sverige. Det låter ju klart och enkelt. Men sen får man se på verkligheten.

Om man då har en underkonsumtion på sms, men en överkonsumtion på samtal, hur kompenserar de ut varandra? Vilka enheter är då jämförbara?

Slår man bara ihop alla kategorier när man jämför? Varje minut/sekund + varje sms + varje mms + varje byte/kB/MB/GB? Och sen ser om minst hälften är gjord i Sverige?

Det har hitills varit helt omöjligt att få svar på dessa grundläggande frågor. Personalen på Tele2 verkar inte veta hur deras egen produkt fungerar.

Det är nog väldigt individuellt, det kommer nog inte att räknas så exakt. Men ser de att du använder telefonen mycket mer i ett annat land än Sverige då kommer det väl börja räknas samman som att du använder mer än hälften utomlands.

De skulle ju också kunna kolla vilket nät du är ansluten mot majoriteten av tiden eller så.

Men lite konstigt att du inte kan få ett svar på hur det egentligen fungerar. Det betyder ju i princip att du kan skaffa det billigare abonnemang och se om det fungerar för dig utan att du behöver skaffa det dyrare för att det ska passa dina behov bättre.
Citera
2014-03-10, 14:23
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Det är nog väldigt individuellt, det kommer nog inte att räknas så exakt. Men ser de att du använder telefonen mycket mer i ett annat land än Sverige då kommer det väl börja räknas samman som att du använder mer än hälften utomlands.

De skulle ju också kunna kolla vilket nät du är ansluten mot majoriteten av tiden eller så.

Men lite konstigt att du inte kan få ett svar på hur det egentligen fungerar. Det betyder ju i princip att du kan skaffa det billigare abonnemang och se om det fungerar för dig utan att du behöver skaffa det dyrare för att det ska passa dina behov bättre.

Vi har också funderat på Fastpris EU, men inte heller kunnat få reda på hur det egentligen skulle fungera.

Vi håller inne med en beställning, dels för att vi har hemskt dåliga erfarenheter av Tele2 i Sverige och dels för att vi ju inte kan få reda på hur det egentligen skulle fungera i verkligheten.

Det känns inte så smart att skaffa ett abonnemang som ingen verkar veta hur det fungerar. Onekligen en lite udda försäljningsstrategi av Tele2.
Citera
2014-03-10, 15:42
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:

Cannen3 har redan rättat till ditt missförstånd om det.

Citat:

Nej allt står inte där, utan det är väldigt ofullständigt och luddigt skrivet.

Nu har vi i alla fall lyckats få tag på en produktansvarig, och denne förklarade att man slår ihop alla olika enheter, minuter, antal sms, antal mms samt antal MB datatrafik och kontrollerar sen om minst hälften av denna klumpsumma är förbrukad i Sverige.

Man sa också att "detta är ingen exakt bedömning på enstaka sms eller minuter". Så det verkar som man medvetet gjort en gummisnoddskonstruktion för att kunna komma åt "missbrukare".

Man kunde inte heller svara på vad som händer om man "avböjer erbjudandet" om 795kr/mån om man förbrukat mer än 50% utomlands. Man antydde att det kan komma en prislista för eventuell överkonsumtion då.

Abonnemangets förbrukning ser man inte heller enkelt nånstans. På Mina Sidor syns det inte.

Produkten verkar inte färdig ännu. Det verkar råda en stor osäkerhet om hur det egentligen fungerar.
Citera
2014-03-10, 15:50
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:

Ja jag fick också den uppfattningen att man hade inga direkta tydliga gränser. Och erftersom de enbart "erbjuder" ett annat abonnemang när man förbrukat för mycket, så måste det ju rimligtvis innebära att man kan tacka nej till erbjudandet. Vad som händer då, hade man ingen som helst aning om.

Citat:

Jo, men det blir ju rätt ointressant. eftersom man tydligt skriver ut att det handlar om förbrukningen, inte var man är.

Citat:

Jag har dragit samma slutsats utifrån de svar jag fått (och inte fått).
Citera
2014-03-14, 19:53
Medlem
PretIdiotiems avatar
Vi har nu beställt och fått några EU-abonnemang. Vi ska använda dem på jobbet. (Blir lite trassel eftersom man inte kan ha dem registrerade på firman).

Ska försöka till se att skriva här om det blir klarare med hur man räknar förbrukning och liknande obesvarade frågor.

Rätt intressant att se hur Tele2 säljer en produkt som de själva inte vet hur det fungerar, helt ut.
Citera
2014-03-17, 10:51
Medlem
Hej alla,

Jag jobbar med insyn i detta och tänkte försöka svara på några frågor.

Kul med intresset för Fastpris EU! Det är en produkt som Comviq är grymt stolta över. Naturligtvis känns det rätt kasst höra att otydligheten på comviq.se/eu innebär att ni - och då säkert många fler - tvekar inför att slå till på det. Jag kommer springa med länk till tråden till mina kollegor som får ta till sig och jobba om budskapen för att göra det tydligare och bättre.

Comviq - operatör eller varumärke?
Det stämmer att det tekniskt sett är ett s.k sub-brand som är ägt av Tele2 Sverige AB som också äger ex. Tele2, Tele2 Business och gamla varumärken som Optimal Telecom, Parlino för de av er som minns det m.m. Dock är Comviq sedan 2012 en väldigt självständig organisation med egna produkter, mål, egna medarbetare, egen kundtjänstorganisation m.m. Som kund förstår jag om man tar för givet att Tele2s kundtjänst ska kunna svara på alla frågor om Comviq - men de saknar både behörigheter och system för att kunna göra det. Det inte minst av integritetsskäl. Så frågor om Comviqs produkter, villkor och tjänster ställs bäst till just Comviq - till återförsäljare eller till kundtjänst. Jag tror att det kommer se likadant ut om de av er som är Halebop-kunder ringer Telia, eller Hallon-kunder ringer Tre, eller nya Vimla-kunder ringer Telenor.

50% användning i svenska nät
När det gäller de konkreta frågor som ställts om hur man ska tolka den "cap" om 50 % användning totalt i svenska nät över en tremånadersperiod så lovar jag återkomma inom kort med ett bra förtydligande.

// Lothar
Senast redigerad av Apelsins 2014-03-17 kl. 10:53. Anledning: integritetsaspekt - tack för förståelsen
Citera
2014-03-17, 13:57
Medlem
Telia-kundtjänsten kan hjälpa till med halebop-frågor. Tre-kundtjänsten kan hjälpa till med hallon-frågor, men ska helst inte göra det. Hur det är med Telenor och Vimla vet jag inte. Hos Tre sitter Tre-kundtjänsten och hallon-kundtjänsten i samma kontorslandskap. Ibland hoppar folk även över mellan att hjälpa kunder med ett hallon-kort via mail eller chatt från att hjälpa Tre-kunder med ett 3Kort via telefon eller mail.

Sen känns det även stabilt att någon som verkar jobba med Comviq-gruppen inte kan svara riktigt heller... verkar vara ganska luddigt inom organisationen generellt.
Citera
2014-03-17, 23:08
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsins
Hej alla,

Jag jobbar med insyn i detta och tänkte försöka svara på några frågor.

Kul med intresset för Fastpris EU! Det är en produkt som Comviq är grymt stolta över. Naturligtvis känns det rätt kasst höra att otydligheten på comviq.se/eu innebär att ni - och då säkert många fler - tvekar inför att slå till på det. Jag kommer springa med länk till tråden till mina kollegor som får ta till sig och jobba om budskapen för att göra det tydligare och bättre.

Comviq - operatör eller varumärke?
Det stämmer att det tekniskt sett är ett s.k sub-brand som är ägt av Tele2 Sverige AB som också äger ex. Tele2, Tele2 Business och gamla varumärken som Optimal Telecom, Parlino för de av er som minns det m.m. Dock är Comviq sedan 2012 en väldigt självständig organisation med egna produkter, mål, egna medarbetare, egen kundtjänstorganisation m.m. Som kund förstår jag om man tar för givet att Tele2s kundtjänst ska kunna svara på alla frågor om Comviq - men de saknar både behörigheter och system för att kunna göra det. Det inte minst av integritetsskäl. Så frågor om Comviqs produkter, villkor och tjänster ställs bäst till just Comviq - till återförsäljare eller till kundtjänst. Jag tror att det kommer se likadant ut om de av er som är Halebop-kunder ringer Telia, eller Hallon-kunder ringer Tre, eller nya Vimla-kunder ringer Telenor.

50% användning i svenska nät
När det gäller de konkreta frågor som ställts om hur man ska tolka den "cap" om 50 % användning totalt i svenska nät över en tremånadersperiod så lovar jag återkomma inom kort med ett bra förtydligande.

// Lothar

Eftersom de trots allt är samma företag, samma operatör och följaktigen samma nät, så borde de kunna byta från ett kontant till ett abonnemang på mindre än 8 dagar! Dessutom utan att tvinga kunderna byta SIM-kort helt i onödan.

I Österrike tar det cirka 4 timmar! Och då byter man naturligtvis inte SIM-kort inom samma system.
Citera
2014-03-18, 11:22
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem
Eftersom de trots allt är samma företag, samma operatör och följaktigen samma nät, så borde de kunna byta från ett kontant till ett abonnemang på mindre än 8 dagar! Dessutom utan att tvinga kunderna byta SIM-kort helt i onödan.

I Österrike tar det cirka 4 timmar! Och då byter man naturligtvis inte SIM-kort inom samma system.

I Österrike tar det max 4 timmar för portering mellan två olika operatörer.

I detta fall, eftersom det är inom en operatör, skulle det kunna göras omedelbart, alltså helt utan tidsfördröjning. Det är minst sagt ologiskt och underligt att Tele2 valt en sån komplicerad lösning.

Enda tänkbara förklaring är att de förbereder sig på att dela på verksamheten för att äntligen göra slag i saken att sälja Tele2s mobilverksamhet till kineserna (Tre), men behålla Comviq som en virtuell operatör i kinesernas förstorade Hi3G-nät.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in