2014-03-09, 14:55
Medlem
Hej,
Jag har under hela mitt liv kränks och mobbats av min mor. Hon har ett viktigt yrke, bor i ett stort villa och alla gillar henne, eftersom hon är extremt trevlig mot alla som möter henne. Saken är den att när hon och jag umgås med andra människor, försöker hon att skicka små signaler till folk vi pratar med och tror att jag inte ser. Som häromdag tex,, vi satt och fikade med hennes väninna. Mor visade henne fotot på en vän när han var liten, sedan bad jag om att se på fotot, då gjorde hon en grimas och tittade på väninnan och behåll blick och grimasen väldigt länge, vilket gjorde att jag reagerade med att förlåt att jag bad om att se på kortet. Detta är bara en av många exempel.

Samma sak när vi besökte mormor, när jag ville hjälpa mormor som låg på sjukhuset, gjorde hon grimas där framför min släkt och då trodde de att något var fel på mig. Sedan har jag märkt att släkten på mors sida har distanserat sig från mig. Hon gjorde grimas igår också när vi pratade med min dotters kompis mor som kom och hälsade på. Jag skämdes som bara den, eftersom jag inte vill att folk ska tro att jag är en idiot. Jag är trevlig tjej och är mig själv utan att spela och låtsas att vara någon. Det hon gör mot mig har sårat mig många gånger.

Förut brukade jag vara tyst eftersom jag är uppväxt så. Men jag har fått nog av hennes mobbning. Jag träffar henne ett par gånger om året eftersom vi bor på varsitt håll. Men varje gång hon kommer passar hon på att kränka mig framför människor som jag tycker om, och som är viktiga för mig och mina barn. Hon började när jag var liten. Jag har sagt till henne att hon inte har respekt mot mig och hon var lugn några månader, sen började hon igen. Jag har känsla att hon är ute efter bråk eller provokation, och vill att jag ska göra narr av mig. Hon är sådan som inte accepterar kritik och blir arg.

Jag undrar om någon har upplevt lika och vad har ni för råd till mig? Jag vill inte att någon ska tro illa om mig (jag är 35 och mor är 55) / Tacksam!
Senast redigerad av opsasa 2014-03-09 kl. 14:58.
Citera
2014-03-09, 14:59
Medlem
Romeuss avatar
Mitt råd till dig är att bryta med, eller i vart fall ta avstånd från din mor. Man skall inte tillåta sig själv att bli behandlad som skit.
Citera
2014-03-09, 15:09
Medlem
Det du ska göra om du vill ha en fortsatt relation till din mor men en fungerande sådan är att ställa ultimatum.Säg till henne att hon måste förändra sitt beteende gentemot dig annars kan och vill du inte längre ha henne i ditt liv.Accepterar hon så märker du ju snart om hon respekterat din önskan och har hon inte det bryter du direkt,du får inte mesa,utan du ska vara konsekvent.Accepterar hon inte har du gjort så gott du kunnat och kan inget mer göra.Då är det hennes förlust inte din.

Lycka till!
Citera
2014-03-09, 15:12
Bannlyst
Fråga varför mor grimaserar. Säg att hon ska ge fan i det annars fimpar du kontakten. Fråga också varför hon hatar dig så mycket.
Citera
2014-03-09, 15:15
Bannlyst
Du är 35 och självsäker som en 12-åring.. Du är vuxen kvinna, bete dig som det.
Citera
2014-03-09, 15:28
Medlem
Dominicss avatar
Men ge henne en grimas tillbaka eller fråga varför hon gör sådana barnfasoner inför alla så att hon skäms eller att det blir en pinsam tystnad - i vilket fall är du "vinnaren" i den situationen.

Sluta bete dig, som person ovan sade, som en tolvåring och väx upp några bollar. Min kuk har mer självförtroende och attityd än dig.
Citera
2014-03-09, 20:09
Medlem
Tack, jag uppskattar alla svar.
Citera
2014-03-09, 22:55
Medlem
Jag tror du tolkar hennes sk grimaser fel, tror inte alls hon vill mobba dig. Varför skulle hon vilja det? Förödmjuka sitt egna barn?

Du läser nog in för mycket och fel i hennes sätt.

Känner du att även andra är "emot" dig också? Att dom försöker trycka ner dig på ett visst diskret sätt, eller är det bara morsan?
Citera
2014-03-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wegvezen
Jag tror du tolkar hennes sk grimaser fel, tror inte alls hon vill mobba dig. Varför skulle hon vilja det? Förödmjuka sitt egna barn?

Narcissister kallas dom och det är ofta deras barn som tar den största smällen. Mobbar, tål inte kritik, och sedan när man tar avstånd så smörar och grinar dom så mycket att man känner sig tvingad till att ta kontakt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in