Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-09, 13:11
  #1
Medlem
HEj som rubriken lyder... Hur roterar månen med jordens axelrotation? roterar dem åt samma håll eller? Hur är det med solens cirkulationsbana i sin tur



Tack




MVH SImon
Citera
2014-03-09, 13:39
  #2
Medlem
Sadomans avatar
Har du någonsin sett månens baksida? Vilken slags rotation skulle göra det möjligt? Tänk en slägga som du svänger runt dig. Hur roterar den i proportion till dig?

Solen har ingen "cirkulationsbana". Solen är solsystemets centrum.
Citera
2014-03-09, 13:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Har du någonsin sett månens baksida? Vilken slags rotation skulle göra det möjligt? Tänk en slägga som du svänger runt dig. Hur roterar den i proportion till dig?

Solen har ingen "cirkulationsbana". Solen är solsystemets centrum.

förstår inte, roterar månen och jorden åt olika håll?
Citera
2014-03-09, 15:25
  #4
Medlem
Flusons avatar
http://www.f-lohmueller.de/pov_tut/a...anet_01ani.gif
Citera
2014-03-09, 15:36
  #5
Medlem
grals avatar
samma håll
Citera
2014-03-09, 22:16
  #6
Medlem
Fris avatar
Jag tror TS kanske undrar, inte hur Månen roterar runt sin egen axel, utan i vilken riktning den snurrar i sin bana runt Jorden.

Den snurrar så klart i samma riktning eftersom den alltid visar samma sda hit. Men Jordens axel har en vinkel relativt Månens rotationsaxel på ca 20 grader så de snurra roch roterar i olika plan. Neptunus måne Triton är den största måne som har en helt motsatt rörelseriktning som sin planets rotation. Mars månar snurrar i samma riktning som Mars roterar. Men den ene snurrar snabbare än Mars rotation och ser därför från Mars yta ut som om den går i motsatt riktning som den andra månen.
Citera
2014-03-09, 22:29
  #7
Medlem
grals avatar
[quote=Fri|

Den snurrar så klart i samma riktning eftersom den alltid visar samma sda hit. [/QUOTE]

Den skulle så klart kunna visa samma sida hit även om den åkte åt andra hållet i sin bana rund Jorden.
Citera
2014-03-10, 05:25
  #8
Medlem
Vad jag undrar är hur planeter kan rotera runt solen "som en skiva"? Det är så som jag har uppfattat det när jag har sett grafiska bilder iallafall.

Varför roterar inte planeter runt solen lite huller om buller?
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2014-03-10 kl. 05:28.
Citera
2014-03-10, 06:39
  #9
Medlem
Alkoliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Vad jag undrar är hur planeter kan rotera runt solen "som en skiva"? Det är så som jag har uppfattat det när jag har sett grafiska bilder iallafall.

Varför roterar inte planeter runt solen lite huller om buller?

Det är för att när solsystemet bildades var det i princip ett gasmåln som roterade, och som du vet så plattas det då ut, och alla planeter går då åt samma håll som en skiva.
Citera
2014-03-11, 21:18
  #10
Medlem
-Albert-s avatar
Nu måste jag också undra lite. Roterar Månen av inneboende rotationsenergi som råkar sammanfalla med ett varv runt Jorden, eller hålls den i samma läge av gravitationen. Om Jorden försvann skulle Månen då fortsätta rotera ett varv på en månad, eller blir det ingen rotation alls då. Den skulle väl dessutom fortsätta runt solen på egen hand för övrigt, men nu var det rotationen som gällde..
Citera
2014-03-11, 22:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Om Jorden försvann skulle Månen då fortsätta rotera ett varv på en månad, eller blir det ingen rotation alls då.
Månen skulle fara iväg i tangentens riktning. Möjligen, beroende på exakt när jorden försvinner, kanske månen skulle börja rotera runt solen. Men det kan också bli så att månen faller ner mot solen, eller försvinner ut ur solsystemet. Något av dessa alternativ är nog mer sannolikt än att månen börjar rotera runt solen.
Citera
2014-03-11, 23:36
  #12
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Månen skulle fara iväg i tangentens riktning. Möjligen, beroende på exakt när jorden försvinner, kanske månen skulle börja rotera runt solen. Men det kan också bli så att månen faller ner mot solen, eller försvinner ut ur solsystemet. Något av dessa alternativ är nog mer sannolikt än att månen börjar rotera runt solen.

Min egentliga undran var nog om månen skulle sluta rotera eller fortsätta med ett varv i månaden..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback