2014-03-09, 11:39
Medlem
Hej! Nu skriver jag detta för min sambo då jag blir så duktig irriterad på hennes chef.
Hon jobbar på en restaurang där hela personalen avskyr henne (15? anställda) Där personalen ofta haft diskussioner uppe om hennes beteende och schemaläggning, vissa i personalen har även kontaktat övre chefen om hennes beteende.

Hon är schemalagd 30 timmar i veckan samt varannan helg lör/sön. Hon ställer alltid upp när hon kan om det behövs och har inget emot av att jobba över trots att avtalen på hennes arbete är pinsamma med ynka 11kr/h övertid bla.

Nu till problemet. Sambon har ansökt om ledighet nu i några veckor till påskhelgen (lör-sön) då det är hennes jobbhelg. Man kan definitivt säga att hon är ute i god tid. Scheman läggs 2v i taget och varje gång sambon påminner chefen om ledighet så säger hon endast att "vi får se, schemat är inte lagt än och det är en storhelg där det behövs mycket folk"
Nu har sambon fixat så att två medarbetare som inte är schemalagda den helgen kan ta hennes pass men lik förbannat så säger hennes chef "Dom skulle antagligen ha jobbat ändå, vi får se"
Hon kommer inte få ledigt antagligen och vi behöver boka hotell till den helgen i det snaraste.

Nu har jag gett henne iden att sjukskriva sig dessa två dagar. Vilket jag inte tycker är mer än rätt till en sån idiot till chef. Sambon är aldrig sjuk annars (inte sjukanmäld iaf), tror inte att hon har sjukat sig en enda gång på 2½år.

Känns som detta inlägget blev förjäkla stökigt men jag hoppas ni fattar. Annars säg till!
Citera
2014-03-09, 13:01
Medlem
provocative77s avatar
Hon har själv valt att jobba i den branschen. För mig låter det som chefen har kött på benen.
Det brukar oftast jämna ut sig med personalen med storhelger ändå.
Citera
2014-03-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Hon har själv valt att jobba i den branschen. För mig låter det som chefen har kött på benen.
Det brukar oftast jämna ut sig med personalen med storhelger ändå.

Självklart har hon valt det. Just därför har hon aldrig någonting emot att jobba övertid som det står i TS. Men det innebär väl också att man har rätt till ledighet? När man dessutom ordnar folk som kan hoppa in för en.

Chefen har knappast kött på benen även om det kanske tycks vara så. Hon är en riktigt tramsig skitunge som själv har tagit ledigt den helgen.
Citera
2014-03-09, 13:41
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Självklart har hon valt det. Just därför har hon aldrig någonting emot att jobba övertid som det står i TS. Men det innebär väl också att man har rätt till ledighet? När man dessutom ordnar folk som kan hoppa in för en.

Chefen har knappast kött på benen även om det kanske tycks vara så. Hon är en riktigt tramsig skitunge som själv har tagit ledigt den helgen.
Men du skrev ju att de som skulle hoppa in ev var schemalagda. Då löser det ingenting.
Rätt till ledighet har hon om hon inte är schemalagd. Annars har hon bara rätt att begära ledigt. Men hon kan knappast räkna med ledigt en storhelg.
Citera
2014-03-09, 14:03
Medlem
Citat:
Men du skrev ju att de som skulle hoppa in ev var schemalagda. Då löser det ingenting.
Rätt till ledighet har hon om hon inte är schemalagd. Annars har hon bara rätt att begära ledigt. Men hon kan knappast räkna med ledigt en storhelg.

Jag förstår vad du menar. I vanliga fall är dessa två personer som ska hoppa in inte schemalagd den helgen, men eftersom det är "storhelg" så vill chefen ev ha in dessa personer ändå. Men hur fungerar detta om dom två personerna har annat planerat den helgen? I vanliga fall är dom ju lediga och dom kanske är utomlands eller begravning eller vad som?
Citera
2014-03-09, 16:54
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dappe89
Jag förstår vad du menar. I vanliga fall är dessa två personer som ska hoppa in inte schemalagd den helgen, men eftersom det är "storhelg" så vill chefen ev ha in dessa personer ändå. Men hur fungerar detta om dom två personerna har annat planerat den helgen? I vanliga fall är dom ju lediga och dom kanske är utomlands eller begravning eller vad som?
Är inte scheman lagda är de korkade om de bokar något utan att få ledighet godkänd i förväg.
Den där arbetsplatsen har oavsett stora problem med planeringen. De flesta arbetsplatser har redan sina scheman klara, året ut.
Därigenom är det aldrig tjafs om ledighet heller.
Men i ert fall så blir det de anställda som får ta smällen när det kör ihop sig.

Se det så här.
Din tjej har ansökt om ledighet o fått avslag. Nu vet chefen att hon vill vara ledig.
Hon sjukskriver sig vilket chefen fattar är skolk. Vad hade du gjort i det fallet?
Själv hade jag krävt läkarintyg från första dag.
Senast redigerad av provocative77 2014-03-09 kl. 16:57.
Citera
2014-03-09, 17:24
Medlem
Citat:
Är inte scheman lagda är de korkade om de bokar något utan att få ledighet godkänd i förväg.
Den där arbetsplatsen har oavsett stora problem med planeringen. De flesta arbetsplatser har redan sina scheman klara, året ut.
Därigenom är det aldrig tjafs om ledighet heller.
Men i ert fall så blir det de anställda som får ta smällen när det kör ihop sig.

Se det så här.
Din tjej har ansökt om ledighet o fått avslag. Nu vet chefen att hon vill vara ledig.
Hon sjukskriver sig vilket chefen fattar är skolk. Vad hade du gjort i det fallet?
Själv hade jag krävt läkarintyg från första dag.

Scheman är ju inte lagda på dom två personerna ÄN som tänkte hoppa in för min sambo. Blir ju bara ev om det skulle behövas folk. (Detta är inte deras jobbhelg egentligen ju) Schemat läggs i förväg en bit (1mån?) men personalen får endast reda på 2v i taget. Fråga mig inte varför.
De flesta företag har "normala" arbetstider på 7-16 eller 8-17 @knegarjobb. Men detta hör inte till saken.

Läkarintyg går alltid att fixa i efterhand? Eller kan chefen "kräva" att man rör sig till doktorn samma dag, vad händer annars? Uppsägning? ._.
Vad jag själv hade gjort? Ja, försökt få mina medarbetare nöjda till den mån som går såklart. Och givetvis inte tagit ledigt själv på en sån "självklar" helg som denna. Om sambon nu har ordnat själv med folk som kan hoppa in för henne så förstår jag inte problemet.

Chefen i fallet hatar när andra är nöjda, ett annat exempel är att två bra vänner i personalen inte får ta ledigt samtidigt. Fråga mig inte varför. Antagligen tycker chefen det är jobbigt att se att andra människor glädjas.
Senast redigerad av dappe89 2014-03-09 kl. 17:31.
Citera
2014-03-09, 19:17
Medlem
Arbetsgivaren beviljar ledighet och avslår ledighet. Arbetsgivaren är den som även fördelar arbetstiderna och har ansvar för bemanning. Att din sambo nu frågat två personer om de kan jobba istället för henne kan i vissa fall ge ett plus. Dock kan det vara så att arbetsgivaren redan har räknat in dessa två personer i bemanningen för den aktuella helgen, men ännu inte frågat ifall de kan.

Man har ingen rättighet att bli ledig på sina arbetsdagar, utan det är något som arbetsgivaren kan bevilja om arbetet så tillåter. Det är reglerat i lagen när man som arbetstagare har rätt till ledighet och under vilka omständigheter.
Citera
2014-03-09, 22:32
Medlem
Hatar de anställda chefen eller din sambo?
Citera
2014-03-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snobulen
Hatar de anställda chefen eller din sambo?

haha! de hatar chefen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in