2014-03-08, 18:34
Awaiting Email Confirmation
Varje land har ju sin inkomstskatt, lokala skatter och sociala, om man har sin hemvist där.

sitter och försöker klura ut skatten i nya landet jag bor i, sydkorea.
det är alltså 17% income tax och 10% local surtax av inkomstskatten, dvs runt 18%
Där tillkommer att man betalar det sociala också, försäkring.

Gubben på tax office sa att jag behövde betala varje månad.

Andra länder lär ha liknande system, men det jag inte förstod var, hur länge jag ska betala denna?

Och vad händer om jag tar ut pengarna från kontot så att inget dras, jag förstod det som att denna skatt var obligatorisk, trots att jag inte behöver en sjukförsäkring...

det var snack om runt 700:- i månaden, lite beroende på inkomsten.

vad tror ni?
Citera
2014-03-08, 20:26
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Varfor tror du att du inte behover sjukforsakring?

Troligvis ar det sa att du far en faktura sa att du kan valja hur du vill betala.
Citera
2014-03-09, 06:11
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Varfor tror du att du inte behover sjukforsakring?

Troligvis ar det sa att du far en faktura sa att du kan valja hur du vill betala.

Tror den ingår i det sociala och att dessa kostnader ingår för dig som skatteskyldig. Är väl så det fungerar?
Citera
2014-03-09, 10:15
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
Tror den ingår i det sociala och att dessa kostnader ingår för dig som skatteskyldig. Är väl så det fungerar?

Det ar sa det funkar i manga andra lander vilket gor det omojligt att slippa undan. Normalt tas ju all skatt fran din lon genom arbetsgivaren.
Citera
2014-03-09, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det ar sa det funkar i manga andra lander vilket gor det omojligt att slippa undan. Normalt tas ju all skatt fran din lon genom arbetsgivaren.

men om man slutar få lön då, ist får lite klumpar under året, när brukar det vara ok att sluta betala denna typ av skatt?
Citera
2014-03-09, 20:16
Bannlyst
Citat:
men om man slutar få lön då, ist får lite klumpar under året, när brukar det vara ok att sluta betala denna typ av skatt?
är du på riktigt?
Citera
2014-03-09, 21:55
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur de gor specifikt i S.K men det vanliga ar att skatten ar progressiv sa om du tjanar en viss summa betalar du en viss % skatt och tjanar du mer gar procentandelen skatt upp. Sen vet jag fortfarande inte varfor du tror att du inte behover sjukforsakring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in