• 3
  • 4
2014-03-09, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
tl;dr

Alltså, du måste inse att det du kommer med bara är en massa teoretiskt bullshit. En massa felaktiga och dåligt understödda hypoteser. Du lyckas utföra flera klassiska resonemangfel i samma stycken.

Du lever i någon slags fantasivärld där du skapat gud i ditt huvud. Där dina föräldrar har uppfostrat dig i en hittepå-värld. Din sekt skiljer sig inte från de andra. Ditt huvud lurar dig. Du hallucinerar. Hur övertygande saker än kan verka vara, så finns det alltid patienter med psykoser som är fullständigt övertygade om de mest galna ting. Du måste förstå att en övertygelse, inte är något bevis. Övertygelse har noll bevisvärde. Du måste kunna, på rationell grund, visa för oss att Gud har skapat oss och att han vakar över oss.

Jag väntar fortfarande på bra rationella argument för att din gud har skapat oss och att han finns. 'God of the gaps' räknas inte, som du säkert själv insett vid det här laget. Om du inte håller med om det, så kan du ju bevisa 'god of the gaps' och bli kändis på kuppen (kom igen, släng fram dina argument för 'god of the gaps').
Senast redigerad av IslamSucks 2014-03-09 kl. 01:31.
Citera
2014-03-09, 02:00
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IslamSucks
Jag har länge sökt efter den påstådda 'sanningen', Islam. Men jag hittar den inte. Jag har länge försökt få muslimer att motivera Islam, men de har aldrig kommit med några bra argument. De enda få argumenten som finns för att Islam skulle vara sann, är helt värdelösa.

Jag har aldrig i mitt hela liv, trotts att jag läst många muslimska tidsskrifter osv, inte funnit några bra argument, bevis, indikation eller uppbackning på att Islam skulle ha en uns sanning i dess extraordinära påståenden.

Varför är det så? Varför finns det inga som helst goda argument för att Islam skulle vara sanning? (varför gömmer sig gud?)
Bara för att Du inte har hittat, betyder inte att det inte finns.
Citera
2014-03-09, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Bara för att Du inte har hittat, betyder inte att det inte finns.

Bara för att jag inte har hittat bevis för the flying spaghetti monster eller russels teapot, betyder det inte att de inte finns.

Bara för att jag inte har hittat bevis för att din pappa har sex med hundar, betyder det inte att han inte har det.

Förstår du varför man måste ha bevis för saker och ting? Annars kan precis vad som helst vara sant.

Förstår du varför ditt argument är dåligt?

Det finns inga bevis för att mohammed inte knullade med hundar... vad innebär det?
Citera
2014-03-09, 02:35
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Om vi säger att du har ett lego slott med 300 gula bitar, 100 blåa bitar, 100 röda bitar och 20 gröna bitar så kan du riva ner det och istället bygga en staty som innehåller alla bitar eller några av bitarna. Samma argument kan användas på ditt resonomang eftersom alting består av " lego bitar " som kan separeras.

Det förändrar ju inte hur dumt det är. Om du dessutom har 100 bitar av 20 andra färger så går det plötsligt inte bygga nåt då om vi ska använda den liknelsen.
Citera
2014-03-09, 03:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
gud som har skapat jorden ÄGER också jorden och eftersom han skapat människor äger han också människor..

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och belägg för att detta är fallet, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av doubletime
Det var ett filosofiskt resononmang med antagendet att gud hade skapat jorden och människorna. Skaparen har rätt att förstöra sin robot om han vill.

Ad hoc premisser (~"antaganden") ger mycket sällan ... om öht .... belägg för något. (1)

Citat:
*Den empiriska världsbilden funkar bara på saker som går att bevisa/Vederlägga. Om gud inte är tredimensionell utan består av 4 eller 9 rumsliga dimensioner så är han utanför vetenskapens klor(Åtmindstonde i nuläget). Det som bör användas istället är andra metoder för att bedömma sannolikhet och få fram svar. Även om du empiriskt inte kan bevisa att en tavla har en målare så använder du ditt sunda förnuft och kommer fram till slutssatsen att det finns en målare fast du saknar möjlighet att empiriskt bevisa detta.

Inte mitt bord; du får ta detta upp med en exklusiv empiriker (vilket jag inte är).

Citat:
Om vi säger att vi har ett dataspel där du kan skapa en egen planet och skapa intelligenta livsformer (Ungefär som the sims) då har du rätten att starta tsunamis så ofta som du vill, jordbävningar, sätta upp vilka lagar som du än önskar och förvandla dina skapelser till grodor om du behagar. Det är din värld som du har skapat i tv spelet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och FYI är en falsk analogi inte belägg för något.

Citat:
På vilket sätt var det här en falsk analogi ?

Du vet med stor rationell sannolikhet att dataspel har skapare p.g.a. kausalitetens principer. Du vet ingenting om dessa pricipers validitet utanför mekanismerna i det observerbara, mätbara kosmos. Du ANTAR bara (se (1)) att det är så.

Och lite roligt är det att pådyvlande abrahamiska apologeter annars är mycket pigga till att påpeka, att logik/kausalitet INTE är tillämpliga på 'guds'-relaterade resonemanger. Men detta är tydligen ett bekvämd undantag.

Citat:
Bara för att en liknelse/Analogi haltar betyder det inte att det är något fel med poängen.

En liknelse (allegori) är endast illustrerande; den har LÅNGTifrån samma bevistyngd som en äkta analogi.

Citat:
Moral är subjektivit..Vilket innebär att gud kan göra den objektiv genom att slå alla som bryter mots han moral med blyxt. Är det verkligen så svårt att förstå poängen ?

Det är faktisk omöjligt att "förstå" poängen tills det finns en demonstrerat poäng; d.v.s. när det är fastställd att en sån 'gud' i realiteten skickar blixtar på folk som brytar hans etiska regler.
Citera
2014-03-09, 04:36
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Bara för att jag inte har hittat bevis för the flying spaghetti monster eller russels teapot, betyder det inte att de inte finns.

Bara för att jag inte har hittat bevis för att din pappa har sex med hundar, betyder det inte att han inte har det.

Förstår du varför man måste ha bevis för saker och ting? Annars kan precis vad som helst vara sant.

Förstår du varför ditt argument är dåligt?

Det finns inga bevis för att mohammed inte knullade med hundar... vad innebär det?
Lol trodde det var 18års gräns på fb mentalt iaf.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro.
Citera
2014-03-09, 08:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Om vi säger att du har ett lego slott med 300 gula bitar, 100 blåa bitar, 100 röda bitar och 20 gröna bitar så kan du riva ner det och istället bygga en staty som innehåller alla bitar eller några av bitarna. Samma argument kan användas på ditt resonomang eftersom alting består av " lego bitar " som kan separeras.

Så om du har en tavla hemma så kommer du anta att den målades genom att en 4 burkar med färg föll ner och skvätte på duken så att din tavla bildades ? Och de som påstår att tavlan måste haft en målare är förståss "Painter of the gaps " Eftersom att man inte vet X, så måste paintern ligga bakom!

Det kanske är något fel med min förmåga att resonera. Jag förstår inte att det finns människor som kan tänka på det här sättet. Jag kan förstå att vissa hoppas på att det inte finns någon gud för att det ger dom trygghet men att en människa vars intresse är att söka sanningen skulle tro på abiogenesis utan inflytande från en högre agent är....

Vansinnig i mina ögon. Ifall jag säger att det fanns en magisk drake i ballingslöv 400 år sedan så går det inte att empiriskt bevisa/Vederlägga påståendet. Men om man säger att liv kan formas utan en högre agent så går det att empiriskt bestyrka och vederlägga påståendet. Dessa tester har gjorts av en hel del personer. Anser du att de resultat som har fåtts är tillräckliga för att du ska anse att abiogenesis är möjligt ?

Om man bryter ner diarré och kiss så får man samma byggstenar som behövs för att skapa en människa. Därmed så är det möjligt att skapa en människa utav diarré och kiss.

Ja det är ett argument som kan användas av alla religiösa grupper som hävdar att en högre agent har skapat jorden.

*Det var ett filosofiskt resononmang med antagendet att gud hade skapat jorden och människorna. Skaparen har rätt att förstöra sin robot om han vill.

*Den empiriska världsbilden funkar bara på saker som går att bevisa/Vederlägga. Om gud inte är tredimensionell utan består av 4 eller 9 rumsliga dimensioner så är han utanför vetenskapens klor(Åtmindstonde i nuläget). Det som bör användas istället är andra metoder för att bedömma sannolikhet och få fram svar. Även om du empiriskt inte kan bevisa att en tavla har en målare så använder du ditt sunda förnuft och kommer fram till slutssatsen att det finns en målare fast du saknar möjlighet att empiriskt bevisa detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/False_analogy

Du är så irriterande. På vilket sätt var det här en falsk analogi ? Om någon skapar ett dataspel där man får vara gud och forma jorden/varelserna/Faunan osv och senare forma människor eller intelligenta varelser. Då är det klart att spelaren ska få skicka en meteroit på sin planet eller en tsunami till en stad som bedriver barnaoffer. Varför skulle inte spelaren ha rätten att vara elak och kräva att hans tjänare ska invadera en oskyldig stad och bränna invånarna på bål ? PÅ vilket sätt är det här en falsk analogi ?(Om du säger att en analogi inte fungerar så behöver du förklara)

Livet är som ett videospel med ett liv. Eller som ett videospel/Simulator. Världens bästa RPG som man spela precis som man vill. Varför skulle vi vara mer verkliga för gud än våra tv spels hjätar är för oss ? Varför skulle inte gud ha rätten att störta eld från himmelen ?

Det är möjligt att göra ett spel som har egenskaperna du beskriver. Varför skulle skaparna av sims inte kunna skapa ett spel där simmarna har förmågan att tro på dig ? Om du har en webbkamera så kan väl denne användas för att de ska " träffa " dig eller hur ? Varför skulle inte ett sims spel med ett helvete där dina sims måste lyssna på justin bieber sånger förevigt kunna programmeras ?

Ja vi är det. Vi har till och med rätt så mycket kunskap om ett av hans programmeringspråk(DnA).

http://www.youtube.com/watch?v=L45Q1_psDqk

Bara för att en liknelse/Analogi haltar betyder det inte att det är något fel med poängen. Det är ju möjligt att skapa ett dataspel också. Så ifall en människa bygger en dator och senare bygger ett dataspel (The god simulator) och senare spelar det för att skapa en planet/Varelser i det då ? Du hade inte ditt fokus på poängen i illustrationen. Även om jag inte programmerar all kod spelet är det jag som klickar i menyer för att bestämma hur min gubbe ska se ut.

Poängen med liknelsen var att

*Skaparen har rätt att göra vad han vill med sin skapelse på samma sätt som jag kan plåga människor i "The god simulator " eller radera världen och förevigt tillintetgöra alla mina undersåtar.

*Vi människor är egentligen inte mera "verkliga " än en gubbe i ett dataspels ur guds synpunkt. För vissa gudar/Spelare så är hela deras liv i "The god simulator"/Våran verklighet. Medans andra spelare inte bryr sig och plågar sina skapelser för skojs skull.

Moral är subjektivit..Vilket innebär att gud kan göra den objektiv genom att slå alla som bryter mots han moral med blyxt. Är det verkligen så svårt att förstå poängen ?

Vi måste ju utgå från att vår värld är verklig, om du menar att den bara skulle vara en abstraktion för någon form av gud så skulle ju ändå religioner i sig vara meningslösa.
Citera
2014-03-09, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Å andra sidan är det viktigt att undvika bevisbörda-jonglering och ..... när det är relevant .... ta ansvaret för SIN EGEN bevisbörda istället för att ge sig in på en dragkamp med syftet att allmänt flytta den till motparten.

T.ex. är koranen rationellt motbevisat, med bevisbördan placerat hos koran-kritiker. Däremot har jag inte sett bevis FÖR koranens teo-metafysik.
Citera
2014-03-09, 17:12
Bannlyst
Citat:
Lol trodde det var 18års gräns på fb mentalt iaf.

Detta är fortfarande inga bra argument för att Islam är sant. Det finns inte ett enda minsta obestridliga bevis för att koranen skulle vara sann.

Däremot finns det starka anledningar till att tro att Mohammed hittade på allting.

Anledningen till att ditt "argument" inte är ett argument, är för att den kan användas på bigfoot, UFOn, tandféer, jultomten, påskharen osv. Den är inte specifik för Islam. Den är ett lika bra argument för Islam, som den är för påskharen.

Med andra ord: om du motiverar Islam på den grunden, så bör du också tro på Jultomten och The Flying Spaghetti och Bigfoot.
Senast redigerad av IslamSucks 2014-03-09 kl. 18:07.
Citera
2014-03-11, 23:18
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Hur vet du det? Let's put that to a test. Låt oss göra ett försök. På vilket sätt bygger du din tro?

Är det subjektiva känslor, vilja, en inre övertygelse och gambling snarare än en rationell grund?

Men då är ju inte frågan fel ställd, för du svarar ju på den:
Muslimer har inga bra argument för sin religion eftersom att den inte rimligen kan bevisas - således saknas bra rationella argument för Islam.
Min tro bygger på just tro, en religiös övertygelse.

Motfråga- anser du att det går att ta begreppet "tro" som en synonym för "rationell"?
Vad betyder ordet rationell för dig?

"Välplanerad, som fyller sitt ändamål" - i både Bibeln och Koranen finns profetior, vilket bör ses som välplanerad om dessa har blivit besannade
Som fyller sitt ändamål- både kristendomen och islam bygger på en inre frid och att man ska leva så sunt som möjligt för att sedan belönas (kristendom = himlen, islam = paradiset) ändamålet är således att vara en god människa.

"Förnuftsenlig"- det låter väl förnuftigt att älska sin nästa, att se sina medmänniskor som bröder och systrar är även det en bra inställning tycker jag.

"Logisk"- ja, det är väl kanske inte så lätt att finna logik i Bibeln eller Koranen om man ska bokstavstolka dem med brinnande buskar och människor av lera etc, men återgår vi till begreppet "tro" som innebär att man tror på något bortom den mänskliga influensen där man strävar efter att vara en god människa känns väl ganska logiskt, alla människor tror på något vilket vi kan se även flera tusen år bakåt i tiden då jordens nuvarande religioner inte fanns.

Detta blir mitt sista bidrag till dina trådar, jag har redan haft ändlösa diskussioner med ateister som bestämt hävdar att det måste finnas fysiska bevis för att man ska få tro på något.
Det är tämligen uttråkande
Citera
2014-03-12, 04:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Min tro bygger på just tro, en religiös övertygelse.

"Logisk"- ja, det är väl kanske inte så lätt att finna logik i Bibeln eller Koranen om man ska bokstavstolka dem med brinnande buskar och människor av lera etc, men återgår vi till begreppet "tro" som innebär att man tror på något bortom den mänskliga influensen
Detta 'något' bortom den mänskliga influensen måste demonstreras, annars finns den inte i människovärden. Om det inte går att mäta (Dvs inte har någon kontakt med fysiken omkring oss) så kan den inte ha skrivit bibeln.

Vad är mest troligt? Att folk hittade på en massa skit för 2k år sedan, eller att en omnipotent gud skrev bibeln/koranen/alla andra religioner? Om vi granskar religionerna så passar den första förklaringen in lika fint som korven i brödet, medan den senare framstår som batshit crazy (särskilt med tanke på att en omnipotent varelse skulle ligga bakom). Detta kallas intellektuell ärlighet.

Citat:
"Välplanerad, som fyller sitt ändamål"

Som fyller sitt ändamål- både kristendomen och islam bygger på en inre frid och att man ska leva så sunt som möjligt för att sedan belönas (kristendom = himlen, islam = paradiset) ändamålet är således att vara en god människa.
Jag skiter i vad bibeln eller koranen förespråkar, jag vill ha bevis för deras övernaturliga claims.

Citat:
i både Bibeln och Koranen finns profetior, vilket bör ses som välplanerad om dessa har blivit besannade
Jag har sett dessa profetior, och de är inget att skylta med. De har lika mycket bevisvärde som det
'M' min guldfisk sket (fiskskit format som ett m) som flöt i fiskskålen sju månader innan McDonalds öppnade i närheten. Precis så illa är det.

Citat:
där man strävar efter att vara en god människa känns väl ganska logiskt, alla människor tror på något vilket vi kan se även flera tusen år bakåt i tiden då jordens nuvarande religioner inte fanns.
Religion är inte logiskt i den meningen att religion framstör som ren smörja och hittepå. Inte logisk i den meningen att den försäkrar om att det finns övernaturliga ting. Det är ett cirkelargument som förutsätter att bibeln är sann.

Citat:
Motfråga- anser du att det går att ta begreppet "tro" som en synonym för "rationell"?
Vad betyder ordet rationell för dig?
I det här fallet att man bygger sin övertygelse på faktiska bevis.

Citat:
"Förnuftsenlig"- det låter väl förnuftigt att älska sin nästa, att se sina medmänniskor som bröder och systrar är även det en bra inställning tycker jag.
Inte förnuftigt i den meningen att tron på det övernaturliga bygger på några som helst bevis.

Citat:
Detta blir mitt sista bidrag till dina trådar, jag har redan haft ändlösa diskussioner med ateister som bestämt hävdar att det måste finnas fysiska bevis för att man ska få tro på något.
Det är tämligen uttråkande

Ja, då är diskussionen över, och detta är anlendningen till att religion inte är förknippat med evolution.

Kristendomen och Islam kommer att dö så småning om, precis som grekernas gamla gudar och precis som asagudarna. Folk är beredda att tro på vad fan som helst (Scientologin), så det är inte alls förvånande att det finns en och annan kristen och muslim kvar.
Citera
2014-03-12, 16:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Detta 'något' bortom den mänskliga influensen måste demonstreras, annars finns den inte i människovärden. Om det inte går att mäta (Dvs inte har någon kontakt med fysiken omkring oss) så kan den inte ha skrivit bibeln.

Vad är mest troligt? Att folk hittade på en massa skit för 2k år sedan, eller att en omnipotent gud skrev bibeln/koranen/alla andra religioner? Om vi granskar religionerna så passar den första förklaringen in lika fint som korven i brödet, medan den senare framstår som batshit crazy (särskilt med tanke på att en omnipotent varelse skulle ligga bakom). Detta kallas intellektuell ärlighet.

Jag skiter i vad bibeln eller koranen förespråkar, jag vill ha bevis för deras övernaturliga claims.

Jag har sett dessa profetior, och de är inget att skylta med. De har lika mycket bevisvärde som det
'M' min guldfisk sket (fiskskit format som ett m) som flöt i fiskskålen sju månader innan McDonalds öppnade i närheten. Precis så illa är det.

Religion är inte logiskt i den meningen att religion framstör som ren smörja och hittepå. Inte logisk i den meningen att den försäkrar om att det finns övernaturliga ting. Det är ett cirkelargument som förutsätter att bibeln är sann.

I det här fallet att man bygger sin övertygelse på faktiska bevis.

Inte förnuftigt i den meningen att tron på det övernaturliga bygger på några som helst bevis.

Ja, då är diskussionen över, och detta är anlendningen till att religion inte är förknippat med evolution.

Kristendomen och Islam kommer att dö så småning om, precis som grekernas gamla gudar och precis som asagudarna. Folk är beredda att tro på vad fan som helst (Scientologin), så det är inte alls förvånande att det finns en och annan kristen och muslim kvar.
Har du alltså inte förstått att religioner är gruppdynamik med sociala markörer och attribut? Är det så nytt för dig att människan är ett flockdjur som utvecklar sig i den civilisation den bygger?

De bedjande vet inte hellr vad de tror på, de tror eftersom religioner är toppstyrda med vissa ledare i toppen som behöver producera hållbara myter att uppehålla sig vid, troende finner det stämningsfullt och upplever att livslusten ökar, framförallt när det går riktigt kollektivt med jubel sång och bejakanden, även när de hemma står i förtvivlan och begrundar vad de egentligen avgudar, så finns alltid någon annan som befinner sig på annan hystgerisk nivå eller i vilja att uppnå graden av eufori via lockelser, i framdrivna myten el. drömmen att en himlahärskare kommer ta hand om allt.. under tiden är det jag som ser till att du gör och tänker rätt, helst som jag, det är ju grupptryck utefter att det konkret, varit förbjudet att förneka gud, i mänsklighetens tidigre vacklande dagar på planeten, man var bra desorienterad, sjukdomar och våld härjade, en sorts avsaknad av respekt för liv, sedan... eftr lite idéer.. belagt med hårda straff att avvika från de gudsnormer so upprättats.. som givetvis genomskådats, men står kvar som stämningshöjande inputs av drömmar som styrker dem som övertagit eller ärvt rädslor från förr, men ändå grupptryck som frammanar antingen direkt el. indirekta ultimatum. Många får ju nbart ett alternativ att dö elelr frysas ut, om de inte in- eller underordnar sig dominanta personer.

Menar du att krig inte heller är att tro på? Har inte irrationella människor på labila grundr utlyst krig? Martyrspelare och offerkoftor som vet hur det ska snyftas, eftersom de gjorts hjälplösa.. religion är ett topsstyrningsinstrument av enbart tomgångsfabulerande och skrivbordskruseduller i än poetisk stil än i hämdretorisk hatpropaganda men griper bra tag om individer, iom det funkar som regelrätta hot, dessutom är många troenden i tron att kunskaper inte är så viktigt, desto lättare att domdera med och manipulera.

Många har aldrig haft ett val och skulle aldrig våga välja, utan föredrar att bejaka vad de matats med i en ofrihet proklamerad av ledargestalter och som haft våld eller annat att ta till, när de inte fått ge4hör, så det är givetvist väldigt primitivt som religion är uppbyggt på, väldigt primitiva ritualer och rutiner över extremt enkla slutsatser, t.ex "var snäl mot din medmäniska" , men ojdå vad genialiskt, att vara snäll.. och det är ett statiskt begrepp? snällhet, något generellt.. ? jag får det till att "du ska kuva dig och hålla käften" följa doktrinerna eller stick och brinn, ovh våga inte ifrågasätta. Det ärockså därför religioner fråntagits rätten att fostra. nåja, islam omhuldar det ålderdomliga hårt, med det får stå för de stackarna... de går in i civilisation långsamt och säkert de också, en dag kommer de våga sätta ner foten. Men kan förstås ta några århundranden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in