Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Och i vilken lagbok hittar du den principen? Inte den Ukrainska eller den Svenska i alla fall. Din personliga vilja duger inte
Sen går vi vidare med de direkta felen. Norge var en egen stat i Union med Sverige. Man skapade alltså ingen ny stat. Upplösningen skedde dessutom efter beslut i den Svenska riksdagen.
Tjeckoslovakien var även de en federation av två stater så det är ingen ny statsbildning heller
Nej Principen är ju en statsrättslig princip som bland annat tillämpades med gott resultat efter första världskriget. Det bästa är ju om den staten som splittras kan ta in in detta i sin lagstiftning och det hela görs i samförstånd, och det är ju det jag förespråkar (Hur du nu kan ha undvikit att förstå det - men det är väl viljan som fattas antar jag.). Går inte det så kan man ta till revolutionära metoder*, och de är ju naturligtvis alltid i princip "olagliga" - det ingår ju i sakens natur. Kan inte detaljerna men skulle tro att revolutionen i Västvirginia, som jag tog upp tidigare, faller under denna definition, liksom för den delen den tyska revolutionen 1918 (fast det ledde ju inte till nationell splittring förstås.), och naturligtvis hela den amerikanska revolutionen liksom många andra koloniers frigörelse - men du kanske tycker kolonierna skall återgå till moderländerna? Så principen - som exempelvis hade en varm anhängare i president Wilson, är självfallet inte på något sätt en uppfinning av Ego.
Uppriktigt sagt, så visst uppskattar jag att undervisa dig om grundläggande statskunskap, men skulle önska att du vore lite mer uppmärksam - jag får ju ständigt ta om samma saker!
*Känner som konservativ visst obehag inför den lösningen, men tvingas erkänna att ibland är revolutioner den bästa möjligheten.