2015-12-28, 22:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
gjorde det så ont att få dina egna ord nedkörda i halsen?
en Revolution innebär byte av styrelseskick på en hel nation. Det är det inte frågan om här utan du vill fortfarande låta en minioritet ta vad de vill ha från resten. Och passar det inte att följa lag så skit i det.

Och den vägen är fortfarande den samma. Vapennedläggelse, accepterande av ukrainsk lag och ukrainska myndigheter. Därefter arbete i enlighet med ukrainas konstitution. Det är det som kallas demokrati och det är också den väg som ger det ukrainska folket en möjlighet att uttrycka sin vilja
Ja - det gjorde ont... Att se en debattör som en gång varit min allierade, som en gång varit hederlig, på detta sätt ägna sig åt lögner; ty jag har aldrig förespråkat våld - bara att Krims folk - förlåt "medborgare" - själva skall få avgöra sitt öde. Dina påståenden om "egna ord" är alltså falska. Likaså att jag skulle vilja låta minoriteter bestämma. Vill inte Krims minoritet bli självständiga/ansluta sig till Ryssland så skall de naturligtvis inte det. Det är ju självklart!

Detta sagt har du naturligtvis fel om "revolution". Det kan gälla ett helt land eller en del. Ett intressant exempel här är revolutionen i Västvirginia vind mitten av 1800-talet, när västra delen av delstaten Virginia helt enkelt gjorde revolution och bildade sin egen delstat. Dagens Västvirginia.
Citera
2015-12-28, 23:33
Medlem
Kolomoisky snodde Krim-bornas besparingar i Privatbank och jag tycker att Tass borde påpeka det. Utan att förstå bakgrunden, så förstår man inte vad som nu händer. Investerare tvekar att köpa hans fd. tillgångar. De fruktar västs sanktioner. Kanske med rätta, emedan den mannen ser ut att kunna göra vad som helst utan kritik från väst.

Citat:
The Crimean authorities have so far failed to auction off the properties of Ukrainian oligarch Igor Kolomoisky that were nationalized on the Black Sea peninsula. Prospective buyers are frightened by the sanctions regime imposed against Crimea but negotiations with the Crimean authorities are continuing.

The first auction to sell the Foros sanatorium didn’t take place due to the absence of buyers.

The Crimean parliament passed a decision on September 4, 2014 to nationalize Kolomoisky’s property and Privat Group controlled by the Ukrainian oligarch.

http://tass.ru/en/economy/847417
Citera
2015-12-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Likaså att jag skulle vilja låta minoriteter bestämma. Vill inte Krims minoritet bli självständiga/ansluta sig till Ryssland så skall de naturligtvis inte det. Det är ju självklart!

Då kanske du äntligen nu då kan inse att det enbart är om mer än 50% av det Ukrainska folket vill ha en ändrring av landets gränser det kan komma på fråga.
Inte om det passar en miniritet av landets invånare

Annars så säger du återigen att en minoritet ska få ta vad de vill
Senast redigerad av mace2442 2015-12-28 kl. 23:40.
Citera
2015-12-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Kolomoisky snodde Krim-bornas besparingar i Privatbank och jag tycker att Tass borde påpeka det. Utan att förstå bakgrunden, så förstår man inte vad som nu händer. Investerare tvekar att köpa hans fd. tillgångar. De fruktar västs sanktioner. Kanske med rätta, emedan den mannen ser ut att kunna göra vad som helst utan kritik från väst.
http://tass.ru/en/economy/847417

Det är jättelätt att förstå.
Krim tillhör Ukraina. Därmed är det enbart Ukrainska domstolar som kan fatta lagliga beslut.
Därmed finns det inga investerare som lagligt kan köpa något alls så länge det inte säljs från Ukraina i enlighet med Ukrainsk lag.
Citera
2015-12-29, 15:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Då kanske du äntligen nu då kan inse att det enbart är om mer än 50% av det Ukrainska folket vill ha en ändrring av landets gränser det kan komma på fråga.
Inte om det passar en miniritet av landets invånare

Annars så säger du återigen att en minoritet ska få ta vad de vill
Nja - jag kan inte se att folket i exempelvis Kiev har vetorätt över vad folken i exempelvis Krim beslutar? Jag röstar exempelvis inte i Malmös kommunalval, då jag är Stockholmare!
Citera
2015-12-29, 17:18
Medlem
Citat:
Nja - jag kan inte se att folket i exempelvis Kiev har vetorätt över vad folken i exempelvis Krim beslutar? Jag röstar exempelvis inte i Malmös kommunalval, då jag är Stockholmare!
Men om vi tanken flyttar regering, president och hela maktapparaten från Kiev till Krim och att den får verka därifrån. Regimen representerar ju ändå hela det Ukrainska folket och är givetvis vald för att gynna hela Ukrainas befolkning.
och kan faktiskt regera från Krim om så skulle beslutas. En regering behöver ju ingen vetorätt utan skall utöva sin makt inom statsskickets gränser och där statusen för dom olika delarna av landet inte kan förändras utan centralmaktens medverkan. Demokrati i sin prydno. Att förespråka en "folklig revolution" leder ju bara till än värre elände. Nu var det ju inte Krimborna utan Ryssland som bestämde om Krim skulle ockuperas eller inte och då är det storpolitik där Ryssland än så länge dragit det kortaste strået.
Citera
2015-12-29, 17:34
Medlem
Citat:

så du förstår alltså inte principen om att en minioritet får rätta sig efter en majoritet?
Du förstår inte heller att kommunalval handlar om frågor som enbart berör kommunala frågor och inte de som avhandlar hela landet som tex olje och gastillgångar?

Du vet bättre än så men du kan ju inte ge upp ditt fullständigt odemokratiska belönande av våldsanvändningen idag heller.
Citera
2015-12-29, 18:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
så du förstår alltså inte principen om att en minioritet får rätta sig efter en majoritet?
Du förstår inte heller att kommunalval handlar om frågor som enbart berör kommunala frågor och inte de som avhandlar hela landet som tex olje och gastillgångar?

Du vet bättre än så men du kan ju inte ge upp ditt fullständigt odemokratiska belönande av våldsanvändningen idag heller.
Jo, men samtidigt har en majoritet i ett visst område rätt att bryta sig ur en större statsbidlning om man så önskar.
Citera
2015-12-29, 19:17
Medlem
Citat:
Jo, men samtidigt har en majoritet i ett visst område rätt att bryta sig ur en större statsbidlning om man så önskar.

Nix det har man varken i Ukrainsk eller Svensk lag utan det kräver parlamentsbeslut och därmed också ett stöd från mer än halva nationen.

Att du sen personligen inte vill acceptera det förändrar inget
Citera
2015-12-29, 19:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men om vi tanken flyttar regering, president och hela maktapparaten från Kiev till Krim och att den får verka därifrån. Regimen representerar ju ändå hela det Ukrainska folket och är givetvis vald för att gynna hela Ukrainas befolkning.
och kan faktiskt regera från Krim om så skulle beslutas. En regering behöver ju ingen vetorätt utan skall utöva sin makt inom statsskickets gränser och där statusen för dom olika delarna av landet inte kan förändras utan centralmaktens medverkan. Demokrati i sin prydno. Att förespråka en "folklig revolution" leder ju bara till än värre elände. Nu var det ju inte Krimborna utan Ryssland som bestämde om Krim skulle ockuperas eller inte och då är det storpolitik där Ryssland än så länge dragit det kortaste strået.
Enligt principen om folkens självbestämmande rätt har en region rätt att bryta sig ur en större statsbilning om folkflertalet i detta område vill detta. På detta sätt blev Norge självständigt från Sverige, Sydsudan blev självständigt från Sudan, och Slovakien och Tjeckie från Tjeckoslovakien. På samma sätt har folket i Krim i princip rätt att gå sin egen väg från Kiev om det är så att det är önskan hos folkflertalet på Krim.
Citera
2015-12-29, 21:10
Medlem
Citat:
Enligt principen om folkens självbestämmande rätt har en region rätt att bryta sig ur en större statsbilning om folkflertalet i detta område vill detta. På detta sätt blev Norge självständigt från Sverige, Sydsudan blev självständigt från Sudan, och Slovakien och Tjeckie från Tjeckoslovakien. På samma sätt har folket i Krim i princip rätt att gå sin egen väg från Kiev om det är så att det är önskan hos folkflertalet på Krim.

Och i vilken lagbok hittar du den principen? Inte den Ukrainska eller den Svenska i alla fall. Din personliga vilja duger inte

Sen går vi vidare med de direkta felen. Norge var en egen stat i Union med Sverige. Man skapade alltså ingen ny stat. Upplösningen skedde dessutom efter beslut i den Svenska riksdagen.
Tjeckoslovakien var även de en federation av två stater så det är ingen ny statsbildning heller
Citera
2015-12-29, 22:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Och i vilken lagbok hittar du den principen? Inte den Ukrainska eller den Svenska i alla fall. Din personliga vilja duger inte

Sen går vi vidare med de direkta felen. Norge var en egen stat i Union med Sverige. Man skapade alltså ingen ny stat. Upplösningen skedde dessutom efter beslut i den Svenska riksdagen.
Tjeckoslovakien var även de en federation av två stater så det är ingen ny statsbildning heller
Nej Principen är ju en statsrättslig princip som bland annat tillämpades med gott resultat efter första världskriget. Det bästa är ju om den staten som splittras kan ta in in detta i sin lagstiftning och det hela görs i samförstånd, och det är ju det jag förespråkar (Hur du nu kan ha undvikit att förstå det - men det är väl viljan som fattas antar jag.). Går inte det så kan man ta till revolutionära metoder*, och de är ju naturligtvis alltid i princip "olagliga" - det ingår ju i sakens natur. Kan inte detaljerna men skulle tro att revolutionen i Västvirginia, som jag tog upp tidigare, faller under denna definition, liksom för den delen den tyska revolutionen 1918 (fast det ledde ju inte till nationell splittring förstås.), och naturligtvis hela den amerikanska revolutionen liksom många andra koloniers frigörelse - men du kanske tycker kolonierna skall återgå till moderländerna? Så principen - som exempelvis hade en varm anhängare i president Wilson, är självfallet inte på något sätt en uppfinning av Ego.

Uppriktigt sagt, så visst uppskattar jag att undervisa dig om grundläggande statskunskap, men skulle önska att du vore lite mer uppmärksam - jag får ju ständigt ta om samma saker!

*Känner som konservativ visst obehag inför den lösningen, men tvingas erkänna att ibland är revolutioner den bästa möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in