Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Det är ju bra att du Vedhuggare har en så sund inställning och länkar till oberoende trovärdiga källor och utan att få en rubel i betalt. Vi får väl samla ihop till en back Stolichnaya till dig och dina kamrater för era fantastiska insatser på Flashback.
Tillbaka till ämnet: att en elkabel från Ryssland ska lösa problemen på denna isolerade halvö är enbart naivt att tro. Allt pekar på att energiproblemen lär bestå ett bra tag:
http://en.reporter-ua.ru/in-crimea-again-blackout-local-residents-said-on-the-second-anniversary-of-life-under-occupation.htm l
President Porosjenko själv var för övrigt på plats på Krimhalvön när ryssarna hade påbörjat sin invasion:
http://www.unian.info/politics/1277831-flashback-poroshenko-reveals-details-of-his-visit-to-crimea-prior-to-annexation.html
"What I saw: the Council's building was blocked and locked while the 'referendum' was being held. There was no civilian, there was a cordon of Russian troops. Under international law, it was an absolutely clear act of annexation by another state's armed forces. And more – those were not the military of the Black Sea Fleet. They were special forces, trained for such tasks, brought from the [Russian] continent," Poroshenko said.
När den nya Krim-kabeln skulle testas och kopplas in, så stängdes elen delvis ned. Det annonserades i förväg. Åtgärden var absolut nödvändig och systemet måste sedan komma upp långsamt, såsom efter alla elavbrott.
Artikeln har alltså rätt om elavbrottet, men säger inte ett ord om att orsaken var den nya Krim-kabeln. Det kallar jag en propagandavinkel. En av många i landet Ukraina.
En sak i artikeln stämmer dock. Det grymtas i Sevastopol över att viss mat har blivit dyrare, det ska sägas för sanningens skull. Viss mat kommer inte längre från ukrainska Kherson. Den typen av mat måste nu transporteras längre sträckor och det påverkar priset. En funktion av ukrainska politiska beslut. Samtidigt har en prisanpassning till fasta Ryssland ägt rum, men köpkraften har också ökat, som jag förstår det. En funktion av Krim-bornas vilja att ansluta sig till Ryssland.
Ja, Poroshenko är förstås ett stjärnvittne när det gäller Krim. Han är beredd att säga vad som helst för att försöka få poäng.
Tack för din vänliga gest, fitz-hume, om den än dröp av tjock ironi (jag är därvidlag medveten om mitt eget karaktärsfel och du fick mig att dra på munnen). Stolichnaya är bara ett namn för mig. Jag är inte absolutist, men jag nyttjar inte så starka drycker. Skicka några flaskor till Poroshenko istället. Han hivar rätt många bägare, om ryktet talar sanning. Frun hans lär klaga över att han kommer sent hem och sover länge på morgnarna, enligt en uppgift jag inte kan kontrollera. Vi måste hjälpa den stackars mannen att fatta ännu fler kontraproduktiva beslut och se till att hustrun tar ned honom ordentligt.