• 2
  • 3
2014-03-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Då kanske jag kan förklara för dig. Lastbilen och personbilen har kolliderat vid korsningen. Man kan se bromsspår efter lastbilen vilket tyder på att ABS-systemet inte fungerar. Kanske inte så konstigt då lastbilen har fått en 1700kg personbil i front och framhjul. Lastbilen väger mellan 46-60ton. Dragbilen har en vikt på 24-26ton och den har plöjt 80 centimeter ner i diket. Självklart skickas då en hel del material framför bilen. Det är det du ser i diket framför bilen. Men man ser att lastbilen har varit på rätt sida vid kollisionen iaf. Men det är inte så lätt att styra när framhjulen har fått sig en smäll.

Tack! Såg lite konstigt ut på bilden. När jag tittade första gången. Men "myntet" trillade ner efter jag skrivit.
Citera
2014-03-08, 09:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Vid kollisionen har det med all säkerhet bildats en hel del rök. Personbilen är helt tömd på kylarvätska eftersom motorn ligger på åkern. Varm kylarvätska bildar ånga och vid kontakt med heta ytor bildas en hel del vit rök. Därtill har diverse oljor, vätskor och gas släppts ut. Lägg även till smällen vid kollisionen och ljudet av krossat glas, skrikande däck och förvriden metall. På bilderna ser det lungt ut med i ögonblicket kan det ha varit ett helvete. Det här är något som ingen vill uppleva men dessvärre händer det. Tragiskt för de omkomna och framförallt deras anhöriga men även för de överlevande. Att vara med om något sånt här sätter spår som aldrig suddas ut helt. Även en lastbilschaufför har anhöriga och kanske till och med familj som väntar hemma...
Citera
2014-03-08, 10:56
Medlem
sueco2s avatar
Det är hur bra och lång sikt som helst vid den korsningen. Föraren av personbilen måste ha missbedömt avståndet till de mötande lastbilarna vid vänstersvängen. Det finns inte en chans att lastbilarna inte synts och eftersom det är en 90-sträcka brukar man oftast vänta in mötet och svänga efteråt. Har själv använt norra sidan av korsningen några år till arbetet och vet att farten kan variera på 104an men lastbilar kör sällan över 90.
Ett beklagligt misstag verkar det som och de drabbade var kanske personer som bodde i Lilla Harrie.
Citera
2014-03-08, 14:08
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sueco2
Det är hur bra och lång sikt som helst vid den korsningen. Föraren av personbilen måste ha missbedömt avståndet till de mötande lastbilarna vid vänstersvängen. Det finns inte en chans att lastbilarna inte synts och eftersom det är en 90-sträcka brukar man oftast vänta in mötet och svänga efteråt. Har själv använt norra sidan av korsningen några år till arbetet och vet att farten kan variera på 104an men lastbilar kör sällan över 90.
Ett beklagligt misstag verkar det som och de drabbade var kanske personer som bodde i Lilla Harrie.

Verkar det inte mer troligt, med beaktande av ovanstående resonemang, att personbilen drabbats av något tekniskt fel eller dess förare av sjukdom och att bilen därför kommit över i mötande körfält?
Citera
2014-03-08, 15:02
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Verkar det inte mer troligt, med beaktande av ovanstående resonemang, att personbilen drabbats av något tekniskt fel eller dess förare av sjukdom och att bilen därför kommit över i mötande körfält?
Nej!
Mest troligt är att personbilen fått smällen från sidan och inte framifrån. Att motorn flög ur och inte trycktes in i kupén. Det kan mycket väl vara tekniskt fel eller sjukdom inblandat men det kan också vara så att föraren ansåg att ha skulle hinna före.
Står att läsa på expressen att personbilen skulle svänga (vänster?) in mot samhället.
Citera
2014-03-08, 18:31
Medlem
Körde förbi tidigare i dag då jag hade ett ärende i trakterna. Enligt mig som kom i personbil är det bra sikt. Kom från Kävlinge hållet.

Ingen bra känsla när man körde förbi. Lastbilen hade plöjt rejält i diket. Gissar på att personbilen kom från höger i korsningen och skulle svänga vänster (mot Kävlinge), och fick lastbilen på vänster sida. (OBS! Det är bara en teori )

Vill poängtera att jag inte körde förbi av nyfikenhet.
Citera
2014-03-13, 23:06
Medlem
Orgelnistens avatar
Föraren av personbilen, som var den som överlevde olyckan, har med största sannolikhet inte haft för avsikt att svänga vänster in mot Lilla Harrie utan drabbades av en hjärnblödning, vilket förorsakade att personbilen kom över i mötande körfält, där kollissionen med lastbilarna skedde.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in