2014-03-07, 08:51
Medlem
WordWarriors avatar
Finland har ju som bekant sedan en tid en lag som förbjuder avsiktliga sexköp från offer för människohandel. Lagen har återigen diskuterats under hösten, och nu införs en oaktsamhetsprincip: förr krävde ett fällande att sexköparen bevisades vara medveten om att det handlade om ett offer för människohandel, nu räcker det att köparen är oförsiktig, och borde ha kunnat ana att så är fallet. Ett oaktsamhetsrekvistit således.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/02/hbl-sexkopslagen-skarps-men-utan-totalforbud

Finlands kvinnliga justitieminister, som är hardcorefeminist, har velat haft ett totalt sexköpsförbud. Detta fanns det dock ingen majoritet för. Finland har även tidigare lättat en aning på kopplerilagarna, för att inte utsätta sexsäljare för onödigt stora risker.

Jag tycker helt klart att den nya finländska modellen är något att tänka på för de nordeuropeiska länder med byxångest inför sexhandel. Man slår klart och tydligt fast att köparen har ett ansvar, men man kriminaliserar inte handlingar som sker mellan samtyckande vuxna. Skulle det någon gång bli en europeisk sexköpslag, så är det förmodligen så här den kommer att se ut.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av WordWarrior 2014-03-07 kl. 08:55.
Citera
2014-03-07, 09:00
Medlem
Dreamstates avatar
Jag tycker det är bra att Finländarna står på sig.
De inser att sexköp kan vara en obekväm social fråga, men de tycker fortfarande att det är något varje person bör få välja om och inte bara blatant förbjuda allt som vi gör här i Sverige.

Vi har mycket att lära oss av våra grannländer.

För måste vi ta luften ur psykosfeminismen i Sverige, sen kan vi diskutera som rationella människor igen.
Citera
2014-03-07, 09:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag tycker det är bra att Finländarna står på sig.
De inser att sexköp kan vara en obekväm social fråga, men de tycker fortfarande att det är något varje person bör få välja om och inte bara blatant förbjuda allt som vi gör här i Sverige.

Vi har mycket att lära oss av våra grannländer.

För måste vi ta luften ur psykosfeminismen i Sverige, sen kan vi diskutera som rationella människor igen.

Visst är det så... Den extrema feminismen och medias och politikers omfamnade av densamma utgör helt klart ett hinder mot ett konstruktivt samtal. Det går inte att diskutera med sekterister och dogmatiker.

I det här fallet framgår som sagt att köparen får ett tydligt ansvar för att göra en bedömning av läget. Med en sådan här lag finns helt enkelt inga relevanta argument kvar för ett totalförbud. Det kan mycket väl bli så att det blir "den finländska modellen" som går segrande ur debatten.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-03-07 kl. 09:08.
Citera
2014-03-07, 09:37
Medlem
Rifter666s avatar
Helt klart är Finländarna närmare verkligheten än Sverige men jag själv föredrar nog som det är i tex Tyskland.
Jag vill undvika onödigt juridiskt krångel där massa skattepengar går till dyra jurister för att reda ut om en person kanske eventuellt borde vetat.

Jag själv är väldigt liberal så ser gärna att det är som i tex Tjeckien. Ju öppnare samhälle desto bättre. Där staten har så lite inblandning hur folk lever sina liv som möjligt.
Citera
2014-03-07, 10:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Helt klart är Finländarna närmare verkligheten än Sverige men jag själv föredrar nog som det är i tex Tyskland.
Jag vill undvika onödigt juridiskt krångel där massa skattepengar går till dyra jurister för att reda ut om en person kanske eventuellt borde vetat.

Jag själv är väldigt liberal så ser gärna att det är som i tex Tjeckien. Ju öppnare samhälle desto bättre. Där staten har så lite inblandning hur folk lever sina liv som möjligt.

Givetvis är en total avkriminalisering av Nya Zealändskt snitt att föredra. Däremot kan det vara en kompromiss för att få antiliberala länder som Sverige att åtminstone låta bli att helt kriminalisera sexköp.
Citera
2014-03-07, 11:06
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Givetvis är en total avkriminalisering av Nya Zealändskt snitt att föredra. Däremot kan det vara en kompromiss för att få antiliberala länder som Sverige att åtminstone låta bli att helt kriminalisera sexköp.

Ja, så illa som det är nu måste det tas i småsteg. Tyvärr så små steg att man själv aldrig kommer uppleva ett friare samhälle.
Lösningen är helt enkelt att flytta och fly från svenska statens bojor.
Citera
2014-03-07, 11:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Ja, så illa som det är nu måste det tas i småsteg. Tyvärr så små steg att man själv aldrig kommer uppleva ett friare samhälle.
Lösningen är helt enkelt att flytta och fly från svenska statens bojor.

Korrekt. Jag planerar själv för en exit inom ett antal år. Lite tråkigt för de som saknar ekonomiska medel eller utbildning att göra detta. De blir kvar i skiten livet ut. I förfallet. Har själv aldrig haft särskilt stort intresse av att köpa sex i Sverige, men att låta en bunt lögnhalsar genomdriva sin agenda står jag inte ut med att bevittna stillatigande.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-03-07 kl. 11:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in