2014-03-07, 01:30
Medlem
Tetrapluras avatar
Hej.

Jag och en polare satt precis och diskutera lite, om varför Ica basic lyckas nästintill halvera sina priser på likvärdiga produkter av andra märken. Jag får för mig att det är dålig mat, kanske ekologiskt uselt, eller att man utnyttjar arbetskraft, osv. Vill inte vara snål dum å stödja något omoraliskt, då köper jag hellre lite dyrare varor, även om jag egentligen inte har råd.

Men samtidigt, är det bra produkter vill jag inte vara dum smart, och köpa dyra produkter när det finns likvärdiga produkter för halva priset, i avseende ekologiskt, ingen lönedumpning, näringsriklighet, osv.

Är det någon som har någon kännedom om hur dem lyckas pressa priserna nått så kopiöst? Eller hur deras upplägg fungerar samt om det är som så, att deras varor faktiskt är likvärdiga, eller kanske rent av bättre, än konkurrenternas. Måste få veta detta, håller mig sömnlös

Mycket intresserad!
Citera
2014-03-07, 01:59
Medlem
ManJuices avatar
(FB) Nya ICA Basic.

ICA Basic är bara Euroshoper i ny förpackning.

Har endast köpt ICA Basic vid ett tillfälle, och då var det deras Chicken Nuggets. Smakade bokstavligen malen kartong, gick inte ens att äta. Var säkert en stor andel brosk och fett istället för kött. Aldrig mer.

Men jag kan såklart förstå att folk köper t.ex. trosskydd av märket ICA Basic, det är ändå ingen produkt som behöver lyxas till.
Citera
2014-03-07, 02:11
Medlem
Pattcancers avatar
Ica Basic håller en galet bra standard på sina produkter! Skitpappret, deras klyftpotatis, djupfrysta pizzor, ost, ketchup etc är fan riktigt prisvärt. Jag har inte ätit någonting som jag tyckt ha varit äckligt ur Ica Basics sortiment. I de flesta fall tycker jag att de har betydligt bättre produkter än konkurrenterna, smak- och kvalitémässigt.

Hur de lyckas hålla priserna så lågt har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig att en del mellanhänder försvinner när de gör egna varor.
Citera
2014-03-07, 03:05
Medlem
Tetrapluras avatar
Okej. Ja, jag är vegetarian sen 1,5år tillbaka, så köper inga köttprodukter. Dock är det dyrare att vara vegetarian än köttätare, vilket känns i plonkan för mig. Blev vegetarian efter att jag jobbat i storkök samt såg en dokumentär som hette, "hur en ravioli blir till".

Men hur som haver. Jag struntar i hur det smakar, det märker jag så småningom själv, jag är mer intresserad av hur de lyckas pressa priserna så in i norden samt hur deras "ica basic" anställda har det och om det är en massa extra tillsatser eller om det är ekologiskt!

Alltså, hur står det sig i relation moraliskt, rätt å fel, samt är det nyttigt eller onyttigt?

Tack!
Citera
2014-03-07, 10:20
Medlem
EvilGuys avatar
Många ICA Basic-varor tillverkas i befintliga tillverkares fabriker så att de utnyttjar billig arbetskraft i större sträckning än konkurrenterna är fel. Givetvis är t.ex. nudlar tillverkade i en fabrik där arbetarna får någon krona i timmen - men det är andra märken av nudlar också.

Själv är jag mot EMV-varor för jag vill inte gå runt på en ICA Maxi-butik i framtiden med enbart ICA-varor att handla. Jag gillar Heinz, Knorr, Arla etc. Köper du t.ex. ketchup från Heinz så vet du hur den smakar och vilket företag som tillverkat den. Köper du ICA Basics ketchup vet du inte vem eller var den tillverkats - det enda du med säkerhet kan veta är att den tillverkas där det är billigast för att ICA ska kunna dra in ytterligare ett par miljarder i vinst om året.

Sen tycker jag självklart att det är bra att det finns billiga alternativ till folk som har det knapert hemma och som ändå vill ha skinka på mackorna och hemgjorda köttbullar till middag. Men har du råd att köpa en produkt som kostar ett par kronor mer per förpackning tycker jag personligen att du ska göra det i 10 av 10 fall. Men det är upp till dig som konsument..
Citera
2014-03-07, 10:28
Medlem
Grodaifickans avatar
Egen tillverkning eller avtal med större tillverkare samt eliminering av mellanhänder såsom grossister och liknande som själva måste gå med vinst. Produkterna behöver heller inte marknadsföras separat vilket även det är en lyx som specialinriktade producenter knappast kan unna sig.

Exempel:

Ica Basic Pastasås:
¤ Avtal med stor producent. Produkten kommer säljas i alla ICA-butiker. Betalning sker direkt från ICA till producent och leveransen vice versa.
¤ Behöver ej marknadsföras, hör till en serie som ingår i ICA-konceptet som marknadsförs i sin helhet.
¤ Kunden betalar för ICA's vinst samt producentens (som mycket väl dessutom kan vara ägd av ICA).

Benkes pastasås:
¤ Tillverkning i mindre skala, högre tillverkningskostnader per burk. Benkes AB måste även gå med vinst.
¤ Produkterna kommer till en grossist som betalar för Benkes vinst.
¤ Butiken köper produkten och måste betala för Benkes och grossistens vinst.
¤ Kund köper produkten och betalar Benkes, grossisten och butikens vinst.
¤ Marknadsföring av den specifika produkten måste göras. Folk måste veta varför de ska välja Benkes sås istället för Dolmios eller Ica Basics. Det högre priset måste motiveras. Den högre tillverkningskostnaden är inget argument som biter på kunderna.
Senast redigerad av Grodaifickan 2014-03-07 kl. 10:43.
Citera
2014-03-07, 11:44
Medlem
Tetrapluras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Egen tillverkning eller avtal med större tillverkare samt eliminering av mellanhänder såsom grossister och liknande som själva måste gå med vinst. Produkterna behöver heller inte marknadsföras separat vilket även det är en lyx som specialinriktade producenter knappast kan unna sig.

Exempel:

Ica Basic Pastasås:
¤ Avtal med stor producent. Produkten kommer säljas i alla ICA-butiker. Betalning sker direkt från ICA till producent och leveransen vice versa.
¤ Behöver ej marknadsföras, hör till en serie som ingår i ICA-konceptet som marknadsförs i sin helhet.
¤ Kunden betalar för ICA's vinst samt producentens (som mycket väl dessutom kan vara ägd av ICA).

Benkes pastasås:
¤ Tillverkning i mindre skala, högre tillverkningskostnader per burk. Benkes AB måste även gå med vinst.
¤ Produkterna kommer till en grossist som betalar för Benkes vinst.
¤ Butiken köper produkten och måste betala för Benkes och grossistens vinst.
¤ Kund köper produkten och betalar Benkes, grossisten och butikens vinst.
¤ Marknadsföring av den specifika produkten måste göras. Folk måste veta varför de ska välja Benkes sås istället för Dolmios eller Ica Basics. Det högre priset måste motiveras. Den högre tillverkningskostnaden är inget argument som biter på kunderna.

Låter rimligt när du lägger fram det så. Kommer ihåg karamellpojkarna som gjorde kola å klubbor, osv. i min hemort när jag va liten. Gick man till affären och köpte kosta dem kanske 5öre, eller nått liknande, styck. Åkte man däremot ut till karamellpojkarna och köpte direkt fick man 10st för 2kr. typ.

Hur som haver håller jag delvis med dig Evilguy, ett mångfasetterat utbud är ju roligare än bara ett, mono varumärke i framtiden. Vilket samhälle vill man ha, kanske lite. Men då vet jag i alla fall lite mer nästa gång jag skall handla. Har jag pengar kommer jag ändå att välja lite olika produkter för att stödja i flera led, de månader det är knappert, ja, då kan jag med någorlunda gott samvete ändå köpa Ica Basic, eller motsvarande konkurrenters lågprisalternativ!

Tack för era svar !
Citera
2014-07-04, 19:29
Medlem
Javalangs avatar
Grodaifickan förklarade det bra tyckte jag. De har alltså vidtagit i princip alla åtgärder för att pressa ner priserna så långt det bara går, någon separat marknadsföring behövs ju knappast eftersom "alla" redan handlar på ICA.

Jag som fattig student tycker att Basic-sortimentet är kanon, sparar många sköna hundralappar varje månad på att köpa produkter som kanske inte är så lyxiga, men som ändå är välkomna i mitt kylskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in