2014-03-06, 23:56
Medlem
Hej fb!

Jag har, under åtminstone ett år nu, "lidit" av ångest när jag vaknat. I övrigt antar jag att jag är ganska glad trots att mitt liv skulle anses svårare än medelsvenssons på grund av problem i några av de närmaste relationerna. Exempelvis har jag helt onärvarande föräldrar, men jag är inte heller i stort behov av dem för att klara det vardagliga livet med studier och liknande.

De första minuterna när jag vaknat känns allting helt ok - ända tills jag går upp. Jag brukar ta en cigarett ganska snabbt på morgonkvisten och har kommit på mig själv med att på något sätt försöka övertala mig själv att inget är fel och på så vis trycka bort ångesten trots att den ligger i magen som en jävla supernova. Efter ett tag brukar jag lyckats "lura bort" ångesten men det är sällan en trevlig start på dagen. Det här har fått mig att undvika övernattningar hos vänner som eventuellt skulle märka något och jag håller detta väldigt gömt för min pojkvän. Jag tror inte att han vet.

Jag var under en tidsperiod i sena tonåren skapligt deprimerad men repade mig igen, om nu det skulle vara relevant info.

Har ni andra liknande erfarenheter? Vad kan detta bero på? Jag anser mig inte vara deprimerad idag, förutom just denna aspekt som gör mig lite nervös över vad som försiggår på insidan. Såklart har jag även googlat utan något resultat jag ansett nämnvärt givande, då jag inte har något annat symptom alls.

Tack för uppmärksamheten
Citera
2014-03-07, 00:39
Medlem
Jag blir deppig när jag är trött och fysiskt svag och varje morgon när jag vaknar känner jag mig risig och deppig. Men i takt med att jag vaknar och kaffet verkar mår jag bättre.
Jag blir likadan när jag tex har influensan så jag är helt säker på att min deppighet hänger ihop med trötthet och svaghet.
Jag tänker att om du vore riktigt deppig borde du ju kanske vara det mer än på morgonen?
Lycka till!
Citera
2014-03-07, 03:26
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Jag tror att det är ganska vanligt att folk känner som du gör på morgonen, jag känner mig inte deprimerad just på morgonen "per se", men jag känner mig trött på allt och skulle kunna döda för att få sova ut istället och får även ångest för att gå till plugget, men det blir alltid bra så fort jag kommer iväg. Om du mår bra i övrigt så är väl det en stor nog motivation att starta dagen förmodar jag, det är bara att intala dig själv att det går över när du har kommit igång med dagen eller när du börjar må som bäst.

Det här är ju ett långskott, men det kan ju bero med viss del på om du är nikotin beroende, att du mår skit först för att du inte fått nikotin på hela natten. Om du inte mår bättre av ciggen så kanske det inte beror på det, men om du genast känner dig friskare mentalt och gladare direkt när du får ciggen så kan det ha nått med det att göra.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till, det brukar bli bättre till slut för det mesta.
Citera
2014-03-07, 03:44
Medlem
ja e likadan, har nästan kostat mig jobb och liv flera gånger men när ja e nyvaken tänker ja helt annorlunda, typ att ja borde va uteliggare bara för att få sova... sen när solen går upp skäms ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in