Hej!
Johan Andersson här. Ni får gärna ställa frågor så skall jag svara på frågorna så mycket det går.
Granskning Sverige är demokratiskt medborgarprojekt. Vi är helt politiskt oberoende och har en opolitisk agenda. Vi vill ta pulsen på svensk demokrati. Målet är att inspirera medborgare till göra sin demokratiska plikt. Makten utgår från folket. Därför måste vi medborgare ringa eller gå till riksdagshuset för att få svar på de frågor som journalisterna av olika anledningar glömmer bort. När ingen längre vågar ställa frågor, då har vi tyst accepterat en diktatur.
Tyvärr har jag personligen tydligt märkt, när jag gjort intervjuer, att många politiker uppfattar vissa frågor, som olämpliga och som ett politiskt ställningstagande. Detta anade vi när vi startade Granskning Sverige, men jag tycker det är djupt oroande, att detta är så genomgående vanligt bland svenska folkvalda. Nästan varje intervju avslutas i vredesmod p g a frågor som tydligen inte skall ställas.
T ex
http://youtu.be/Yus7hRpRaN8
lyssna 10.10
Några allmänna svar. Vi som talar heter Johan Andersson och Maria Johansson.
Vi har inga problem med att skylta med våra namn. Men vi går inte ut med någon av våra adresser.
Tycker faktiskt att man kan respektera det valet precis som att Janne Josefsson har hemlig adress, vilket blev tydligt i senaste Uppdrag Granskning.
En annan tråkig sida av anonymiteten finns bland folkvalda och fd folkvalda. Ni kan själva försöka få tag i t ex Maria Wetterstrand. Ställer du inte rätt frågor, eller att hon kan tjäna pengar på att prata med dig, fastnar du hos en sekreterare eller i någon bortglömd inbox. Sådant agerande oroar min demokratiska kompass.
Granskning Sverige är tillgängliga genom mail och i sådana här sammanhang.
Vill du vara med och ringa till makthavare. Maila till granskningsverige@gmail.com