2014-04-28, 14:13
Medlem
djgoebbelss avatar
Genomskinlig propaganda ar allt vad det ar. Lite av en komedishow.

Gillade framforallt nar de tog en ide fran fascismen (inte alls en av de mest tongivande eller viktigaste fragorna som programmet havdar, men anda) och menar att eftersom Miljopartiet ocksa ar sympatisk till den iden sa ar Miljopartiet fascistiskt. Herregud. Bade kommunismen och liberalismen delar iden om internationalism. Detta betyder inte att de ar en och densamma.
Citera
2014-04-28, 14:21
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Genomskinlig propaganda ar allt vad det ar. Lite av en komedishow.

Gillade framforallt nar de tog en ide fran fascismen (inte alls en av de mest tongivande eller viktigaste fragorna som programmet havdar, men anda) och menar att eftersom Miljopartiet ocksa ar sympatisk till den iden sa ar Miljopartiet fascistiskt. Herregud. Bade kommunismen och liberalismen delar iden om internationalism. Detta betyder inte att de ar en och densamma.
Propaganda? Ja, nog kan kan säga att Granskning Sverige är starkt agendadrivet. Man kör rätt hårda vinklingar och ibland går det hem, ibland inte. Försöken att utmåla MP som fascistiskt var inte så effektivt. Dessutom var det döfött när man angrep MP:s livskvalitélinje och tillväxtkritik.

Ordet "livskvalité" förekom inte i programmet men det är ju där MP har (eller har haft) sin ideologiska tonvikt. Att säga att "MP vill att vi får det sämre" (som Granskning Sveriges vinkel var), det var lite magstarkt.

Agendadrivet eller inte, Granskning Sverige behövs som motvikt mot mediavänstern. Mediavänstern behöver få smaka lite på sin egen medicin. Granskning Sverige ger oss det, vinklade program och agendadriven journalistik, riktad mot vänster, och det är på tiden.
Citera
2014-04-28, 15:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Vad är det för musik som används i introt? Jag känner igen musiken, men kan fan inte placera den. Någon som vet? Det låter som från någon sci-fi-film.
Citera
2014-04-29, 05:16
Medlem
Hej!
Johan Andersson här. Ni får gärna ställa frågor så skall jag svara på frågorna så mycket det går.

Granskning Sverige är demokratiskt medborgarprojekt. Vi är helt politiskt oberoende och har en opolitisk agenda. Vi vill ta pulsen på svensk demokrati. Målet är att inspirera medborgare till göra sin demokratiska plikt. Makten utgår från folket. Därför måste vi medborgare ringa eller gå till riksdagshuset för att få svar på de frågor som journalisterna av olika anledningar glömmer bort. När ingen längre vågar ställa frågor, då har vi tyst accepterat en diktatur.

Tyvärr har jag personligen tydligt märkt, när jag gjort intervjuer, att många politiker uppfattar vissa frågor, som olämpliga och som ett politiskt ställningstagande. Detta anade vi när vi startade Granskning Sverige, men jag tycker det är djupt oroande, att detta är så genomgående vanligt bland svenska folkvalda. Nästan varje intervju avslutas i vredesmod p g a frågor som tydligen inte skall ställas.

T ex http://youtu.be/Yus7hRpRaN8
lyssna 10.10

Några allmänna svar. Vi som talar heter Johan Andersson och Maria Johansson.
Vi har inga problem med att skylta med våra namn. Men vi går inte ut med någon av våra adresser.
Tycker faktiskt att man kan respektera det valet precis som att Janne Josefsson har hemlig adress, vilket blev tydligt i senaste Uppdrag Granskning.

En annan tråkig sida av anonymiteten finns bland folkvalda och fd folkvalda. Ni kan själva försöka få tag i t ex Maria Wetterstrand. Ställer du inte rätt frågor, eller att hon kan tjäna pengar på att prata med dig, fastnar du hos en sekreterare eller i någon bortglömd inbox. Sådant agerande oroar min demokratiska kompass.

Granskning Sverige är tillgängliga genom mail och i sådana här sammanhang.

Vill du vara med och ringa till makthavare. Maila till granskningsverige@gmail.com
Citera
2014-05-05, 11:44
Medlem
M Nordströms avatar
Uppdrag Granskning frågar svenska politiker om deras syn på Sydafrika inför dom kommande valen, se citat:

Citat:
I söndagens avsnittet riktar Granskning Sveriges redaktion sin uppmärksamhet utanför landets gränser, närmare bestämt på Sydafrika. Detta med anledning att det hålls allmänna val där om några dagar. Man rekapitulerar landets historia före och efter apharteid-systemets avskaffande och ifrågasätter en del av den enögda och tillrättalagda bild av skeendena i Sydafrika som det extremt ANC-vänliga svenska politiska etablissemanget präntat in i den svenska befolkningen.

http://avpixlat.info/2014/05/04/granskning-sverige-granskar-sydafrika/#more-108149
Citera
2014-05-07, 11:33
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Har lyssnat igenom hela granskning Sverige och gillar det ni gör.
Citera
2014-05-08, 23:15
Moderator
Fear2bes avatar
Det enda som jag saknar är en proffsig hemsida med dagliga nyhetsreportage. Där skulle jag kunna tänka mig att bli prenumerant även om det kostar pengar. Ni gör ett alldeles fantastiskt jobb! Brukar vara kritisk till det mesta men tycker att ni gör ett helt perfekt jobb, inget att klaga på.
Citera
2014-05-11, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GranskningSverige
Hej!
Johan Andersson här. Ni får gärna ställa frågor så skall jag svara på frågorna så mycket det går.

Granskning Sverige är demokratiskt medborgarprojekt. Vi är helt politiskt oberoende och har en opolitisk agenda. Vi vill ta pulsen på svensk demokrati. Målet är att inspirera medborgare till göra sin demokratiska plikt. Makten utgår från folket. Därför måste vi medborgare ringa eller gå till riksdagshuset för att få svar på de frågor som journalisterna av olika anledningar glömmer bort. När ingen längre vågar ställa frågor, då har vi tyst accepterat en diktatur.

Tyvärr har jag personligen tydligt märkt, när jag gjort intervjuer, att många politiker uppfattar vissa frågor, som olämpliga och som ett politiskt ställningstagande. Detta anade vi när vi startade Granskning Sverige, men jag tycker det är djupt oroande, att detta är så genomgående vanligt bland svenska folkvalda. Nästan varje intervju avslutas i vredesmod p g a frågor som tydligen inte skall ställas.

T ex http://youtu.be/Yus7hRpRaN8
lyssna 10.10

Några allmänna svar. Vi som talar heter Johan Andersson och Maria Johansson.
Vi har inga problem med att skylta med våra namn. Men vi går inte ut med någon av våra adresser.
Tycker faktiskt att man kan respektera det valet precis som att Janne Josefsson har hemlig adress, vilket blev tydligt i senaste Uppdrag Granskning.

En annan tråkig sida av anonymiteten finns bland folkvalda och fd folkvalda. Ni kan själva försöka få tag i t ex Maria Wetterstrand. Ställer du inte rätt frågor, eller att hon kan tjäna pengar på att prata med dig, fastnar du hos en sekreterare eller i någon bortglömd inbox. Sådant agerande oroar min demokratiska kompass.

Granskning Sverige är tillgängliga genom mail och i sådana här sammanhang.

Vill du vara med och ringa till makthavare. Maila till granskningsverige@gmail.com

Hej Johan,
Tycker ni gör ett bra program och det är väldigt intressant att lyssna på.

Får instämma att det verkar vara många politiker som inte vill ha obekväma frågor, det är ju fler än en gång de lägger på luren i örat på er.
Särskilt när ni raserar deras "ideologi". tex med apartheid i Sydafrika och Nelson Mandela tyckte det var riktigt bra.

Ser fram emot nästa idag här.
Citera
2014-05-11, 17:21
Medlem
M Nordströms avatar
Nu tar Uppdrag Sverige upp det stora problemet med asylbedrägerierna. Se citat nedan:

Citat:
GRANSKNING I den senaste avsnittet av Granskning Sverige granskas asylbedrägerierna. 95 procent av alla asylsökande invandrare anländer enligt polisen till Sverige utan pass eller andra identitetshandlingar. Enligt beräkningar kan detta missbruk av asylrätten ha kostat svenska skattebetalare så mycket som 10.000 miljarder kronor.

http://avpixlat.info/2014/05/11/granskning-sverige-granskar-asylbedragerierna/
Citera
2014-05-12, 10:51
Medlem
Gillar GS. Avsnitten borde läggas upp även som mp3.
Citera
2014-05-18, 15:49
Medlem
M Nordströms avatar
Nu granskar programmet Granskning Sverige Feministiskt Initiativ i ett mycket intressant reportage

Citat:
Feministiskt initiativ har fått mycket draghjälp av media detta valår och i princip helt klarat sig undan kritisk granskning. Granskning Sverige försöker här ändra på det och synar F!:s toppkandidat i EU-valet, Soraya Post, i sömmarna

http://avpixlat.info/2014/05/18/granskning-sverige-granskar-f-och-dess-journalistvanner/#more-110010
Citera
2014-05-18, 16:15
Medlem
TheBurdens avatar
Granskning av F! och extremistiska journalister!:
http://youtu.be/UgOC1g-A0d8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem